Jag kollar på en ny billig elcykel för enklare cykling runt hemmet. De flesta billiga elcyklar verkar köra med Shimano Steps drivlina, men jag hittar några som använder Bafang som jag inte har hört talas om. Är det någon som har nån erfarenhet av det fabrikatet? Kommer man märka någon praktisk skillnad vid normal användning, eller är man bara dumsnål som sparade in ett par tusen istället för att köpa en "märkesmotor"?
 
Hur stor bostad har du som tarvar cykel för att ta dig runt den?
 
  • Haha
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Hur stor bostad har du som tarvar cykel för att ta dig runt den?
Lustigkurre, du förstår ju vad ts menar. Sluta larva dig
 
Jag har Bafang-drivlina på min lådcykel. Funkar bra, inte haft några drivline-relaterade problem sedan jag köpte cykeln. Begagnad för övrigt.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Det viktiga är att det är en mittmotor med torque sensor.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det viktiga är att det är en mittmotor med torque sensor.
Jaså? Jag föredrar nästan motorn i framhjulet. 2WD och går nästan att köra som en elmoppe ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jaså? Jag föredrar nästan motorn i framhjulet. 2WD och går nästan att köra som en elmoppe ;)
Du menar väl ändå 1WD? 😮
Navdrift i framhjulet borde vara dn teknik som har minst förluster. Minst påverkan av andra delar och inga rörliga delar förutom två lagerbanor.
 
S
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du menar väl ändå 1WD? 😮
Navdrift i framhjulet borde vara dn teknik som har minst förluster. Minst påverkan av andra delar och inga rörliga delar förutom två lagerbanor.
Elmotor fram och köttmotor bak = 2wd?
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har framhjulsmotor på min Monark-elcykel (från 2021) och tycker det funkar bra. Men har förstått att mittmotor ger bättre vridmoment från start och fungerar mer som att cykla normalt fast att man är mycket starkare. Kanske blir en sån nästa gång.

Lite irriterande på min är att bromsarna inte samverkar med motorn, så om man precis startat och motorn börjar dra och i samma stund tvärbromsar så blir bromssträckan längre än den borde. Detta hände säkert fem gånger nu idag.

Redigering: Vid mer normal användning är det mest störande att displayen är i stort sett oläsbar om man har solglasögon på sig.
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Jaså? Jag föredrar nästan motorn i framhjulet. 2WD och går nästan att köra som en elmoppe ;)
En mittmotor med torque-sensor ger hjälp direkt när den känner kraft på trampan. Helt annan känsla, det är som att man cyklar som vanligt men alltid i nedförsbacke. Men det krävs 70 till 80 nm motor för det ska bli bra
 
  • Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En mittmotor med torque-sensor ger hjälp direkt när den känner kraft på trampan. Helt annan känsla, det är som att man cyklar som vanligt men alltid i nedförsbacke. Men det krävs 70 till 80 nm motor för det ska bli bra
Jo jag vet hur det funkar, vi har en av varje i familjen, men jag föredrar nog frammotor ändå. Sliter mindre på kedja och drev, 2WD och möjlighet till i princip ”moped” drift slår högre för mig.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du menar väl ändå 1WD? 😮
Navdrift i framhjulet borde vara dn teknik som har minst förluster. Minst påverkan av andra delar och inga rörliga delar förutom två lagerbanor.
Nej 2WD, jag driver ju bakhjulet med ”pedalkraft” med.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jo jag vet hur det funkar, vi har en av varje i familjen, men jag föredrar nog frammotor ändå. Sliter mindre på kedja och drev, 2WD och möjlighet till i princip ”moped” drift slår högre för mig.
Det är väl en smaksak, men jag är skitnöjd med mina 80 nm och remdrivlina. Kör om alla som räknas som cykel på tranebergsbron.

Viktigt för mig det räknas som cykel så man inte åker dit för rattfylla om man tar ett glas vin på lunchen 😂

Förstår inte din jämförelse med moppe en moppe driver direkt när man vrider på gasen den gör inte en framdriven cykel. Du kanske tänker på en Ciao från 80/90 talet? 😂
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl en smaksak, men jag är skitnöjd med mina 80 nm och remdrivlina. Kör om alla som räknas som cykel på tranebergsbron.

Viktigt för mig det räknas som cykel så man inte åker dit för rattfylla om man tar ett glas vin på lunchen 😂

Förstår inte din jämförelse med moppe en moppe driver direkt när man vrider på gasen den gör inte en framdriven cykel. Du kanske tänker på en Ciao från 80/90 talet? 😂
Om man har gashandtag så driver den direkt du begär det.
För övrigt har jag själv navmotor bak och är mycket nöjd med det ( men det är för att det är en ihopfällbar cykel och man slipper dra kabel till framhjulet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.