1 208 läst ·
42 svar
1k läst
42 svar
Elcykel med Bafang drivlina?
Sida 1 av 3
Jag kollar på en ny billig elcykel för enklare cykling runt hemmet. De flesta billiga elcyklar verkar köra med Shimano Steps drivlina, men jag hittar några som använder Bafang som jag inte har hört talas om. Är det någon som har nån erfarenhet av det fabrikatet? Kommer man märka någon praktisk skillnad vid normal användning, eller är man bara dumsnål som sparade in ett par tusen istället för att köpa en "märkesmotor"?
Hur stor bostad har du som tarvar cykel för att ta dig runt den?
TS har faktiskt en rejält stor bostad! 😉Utsättaren skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/a-kyrkan-star-kvar.330680/post-3141119
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag har Bafang-drivlina på min lådcykel. Funkar bra, inte haft några drivline-relaterade problem sedan jag köpte cykeln. Begagnad för övrigt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Det viktiga är att det är en mittmotor med torque sensor.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Jag har framhjulsmotor på min Monark-elcykel (från 2021) och tycker det funkar bra. Men har förstått att mittmotor ger bättre vridmoment från start och fungerar mer som att cykla normalt fast att man är mycket starkare. Kanske blir en sån nästa gång.
Lite irriterande på min är att bromsarna inte samverkar med motorn, så om man precis startat och motorn börjar dra och i samma stund tvärbromsar så blir bromssträckan längre än den borde. Detta hände säkert fem gånger nu idag.
Redigering: Vid mer normal användning är det mest störande att displayen är i stort sett oläsbar om man har solglasögon på sig.
Lite irriterande på min är att bromsarna inte samverkar med motorn, så om man precis startat och motorn börjar dra och i samma stund tvärbromsar så blir bromssträckan längre än den borde. Detta hände säkert fem gånger nu idag.
Redigering: Vid mer normal användning är det mest störande att displayen är i stort sett oläsbar om man har solglasögon på sig.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
En mittmotor med torque-sensor ger hjälp direkt när den känner kraft på trampan. Helt annan känsla, det är som att man cyklar som vanligt men alltid i nedförsbacke. Men det krävs 70 till 80 nm motor för det ska bli braS Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jo jag vet hur det funkar, vi har en av varje i familjen, men jag föredrar nog frammotor ändå. Sliter mindre på kedja och drev, 2WD och möjlighet till i princip ”moped” drift slår högre för mig.AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Det är väl en smaksak, men jag är skitnöjd med mina 80 nm och remdrivlina. Kör om alla som räknas som cykel på tranebergsbron.S Styrman_jansson skrev:
Viktigt för mig det räknas som cykel så man inte åker dit för rattfylla om man tar ett glas vin på lunchen 😂
Förstår inte din jämförelse med moppe en moppe driver direkt när man vrider på gasen den gör inte en framdriven cykel. Du kanske tänker på en Ciao från 80/90 talet? 😂
Om man har gashandtag så driver den direkt du begär det.AndersMalmgren skrev:
Det är väl en smaksak, men jag är skitnöjd med mina 80 nm och remdrivlina. Kör om alla som räknas som cykel på tranebergsbron.
Viktigt för mig det räknas som cykel så man inte åker dit för rattfylla om man tar ett glas vin på lunchen 😂
Förstår inte din jämförelse med moppe en moppe driver direkt när man vrider på gasen den gör inte en framdriven cykel. Du kanske tänker på en Ciao från 80/90 talet? 😂
För övrigt har jag själv navmotor bak och är mycket nöjd med det ( men det är för att det är en ihopfällbar cykel och man slipper dra kabel till framhjulet).
