23 898 läst ·
159 svar
24k läst
159 svar
Total elrenovering
Det är endast 2 st som har dragit 3-fas.
A1-skåpet är på BV.
B2-skåpet är på 4V.
Jag är kan man säga mittemellan, på 3V. Men ingen verkar ha nya eller utanpåliggande rör som jag kan se det, vilket bör innebära att dessa dragit ledningarna i de ursprungliga rören. Eller har jag fel?
A1-skåpet är på BV.
B2-skåpet är på 4V.
Jag är kan man säga mittemellan, på 3V. Men ingen verkar ha nya eller utanpåliggande rör som jag kan se det, vilket bör innebära att dessa dragit ledningarna i de ursprungliga rören. Eller har jag fel?
Det går utmärkt att köra en modern lägenhet på 1Fas, men man måste ha lite disciplin!
Jag var med och totalrenoverade en lägenhet på 3 rum, hall och kök.
Av din första lista i inlägg #1 är det bara elektrisk handdukstork som inte installerades men med golvvärme torkar det snabbt, hällen var på 7400 W inga säkringar har löst ut på 4 år!
Förhållande var lika byggår 1957
All el byttes ut, då dosor var i plåt med tjärpapps isolering så byttes dom mot rot-doser, en viss bilning sick göras för att få in rot dosa då denna är något djupare.
Det är sent återkommer i morgon med bilder.
Jag var med och totalrenoverade en lägenhet på 3 rum, hall och kök.
Av din första lista i inlägg #1 är det bara elektrisk handdukstork som inte installerades men med golvvärme torkar det snabbt, hällen var på 7400 W inga säkringar har löst ut på 4 år!
Förhållande var lika byggår 1957
All el byttes ut, då dosor var i plåt med tjärpapps isolering så byttes dom mot rot-doser, en viss bilning sick göras för att få in rot dosa då denna är något djupare.
Det är sent återkommer i morgon med bilder.
Här kommer lite bilder.
Bli inte förvånad om du finner hempul? och diverse färger vid rivning.
cirka hälften hade bytt till 3-fas
Ny elcentral och sänkt tak
Alla dosor i plåt bilades bort då dessa saknar fästskruvar, på den tiden användes expanderande hakar.
Ny rot dosa sattes i hålet och en kort 16 mm VP-rör trycktes in i pansarröret då dessa var vassa i avslutet. Doser och VP-rör limmades fast med PL400. näst dag kunde man dra nya ledningar. Det tog bara några timmar att tråda om alla gamla rör.
Idag med facit i hand hade jag dragit.
Brun/Blå/Gul-Grön / samt Orange/Vit tändtråd i alla rör!
Då är allt klart för det smarta hemmet med Plejd. och man behöver inte planer i förväg, massor av tid sparas.
Bli inte förvånad om en bit av väggen rasar. på sina ställen var det bara 2cm puts på hönsnät!
Här var det värmeledningsrör
Bli inte förvånad om du finner hempul? och diverse färger vid rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
cirka hälften hade bytt till 3-fas
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ny elcentral och sänkt tak
Logga in
Skapa konto
Alla dosor i plåt bilades bort då dessa saknar fästskruvar, på den tiden användes expanderande hakar.
Ny rot dosa sattes i hålet och en kort 16 mm VP-rör trycktes in i pansarröret då dessa var vassa i avslutet. Doser och VP-rör limmades fast med PL400. näst dag kunde man dra nya ledningar. Det tog bara några timmar att tråda om alla gamla rör.
Logga in
Skapa konto
Idag med facit i hand hade jag dragit.
Brun/Blå/Gul-Grön / samt Orange/Vit tändtråd i alla rör!
Då är allt klart för det smarta hemmet med Plejd. och man behöver inte planer i förväg, massor av tid sparas.
Bli inte förvånad om en bit av väggen rasar. på sina ställen var det bara 2cm puts på hönsnät!
Här var det värmeledningsrör
Logga in
Skapa konto
Tack för delningen! En bild säger mer än tusen ord 
Skyddsrören är exakt samma som hos mig. Aluminiumrör med aluminiumdosor. Se bilder.
Skyddsrören är exakt samma som hos mig. Aluminiumrör med aluminiumdosor. Se bilder.
Nedan ser man ytterligare bilder på nuvarande elcentral i hemmet.
Här ser man matningen från källaren till ELC i hemmet. 2x6mm2
Här ser man att de två bostadsrättshavarna som dragit 3-fas inte behövt borra ytterligare, utan förlagt ledningen i befintligt rör.
Från 1x25A till 3x25A. Från 2x6mm2 till 5x6mm2. Bör kunna få plats hoppas jag
Från 1x25A till 3x25A. Från 2x6mm2 till 5x6mm2. Bör kunna få plats hoppas jag
Till och med jag som inte är så bra på el ser att lägenhetsinnehavaren har varit synnerligen kreativ i sina lösningar i centralen. Se till att hantverkarna inte använder befintlig el när de är där och jobbar utan ta dit någon som fixar i alla fall ett uttag vid centralen rätt kopplat. Kan nog vara fler roliga lösningar längre ut i anläggningen. Det är i alla fall min amatör-åsikt.
Du får ju ha ny mätartavla och central plus lite jobb och någon avgift till nätägaren också så kanske nånstans runt 15' . De som jobbar med installationer och skriver här kanske kan ge bättre uppskattning men det är nog inte helt fel så.nzsc skrev: