nzsc
Det är endast 2 st som har dragit 3-fas.
A1-skåpet är på BV.
B2-skåpet är på 4V.
Jag är kan man säga mittemellan, på 3V. Men ingen verkar ha nya eller utanpåliggande rör som jag kan se det, vilket bör innebära att dessa dragit ledningarna i de ursprungliga rören. Eller har jag fel?

Helt rätt uppfattat nzcs.

Det går utmärkt att köra en modern lägenhet på 1Fas, men man måste ha lite disciplin!

Jag var med och totalrenoverade en lägenhet på 3 rum, hall och kök.

Av din första lista i inlägg #1 är det bara elektrisk handdukstork som inte installerades men med golvvärme torkar det snabbt, hällen var på 7400 W inga säkringar har löst ut på 4 år!

Förhållande var lika byggår 1957

All el byttes ut, då dosor var i plåt med tjärpapps isolering så byttes dom mot rot-doser, en viss bilning sick göras för att få in rot dosa då denna är något djupare.
Det är sent återkommer i morgon med bilder.

• Gilla
nzsc
  • Laddar…
Här kommer lite bilder.

Bli inte förvånad om du finner hempul? och diverse färger vid rivning.
Elinstallation med öppen eldosa och synliga kablar och färgkodning vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

cirka hälften hade bytt till 3-fas
Vägg med flera nya elcentraler och energimätare monterade, märkta med etiketter och installationsdatum.
Skapa konto
Gammal elcentral med flera vred och en etikett märkt "ELSIPS", omgiven av slitage och äldre ledningsrör.
Skapa konto

Ny elcentral och sänkt tak
En nyinstallerad elcentral med öppna kablar och rör, samt delvis avlägsnade väggbeklädnader.
Skapa konto

Alla dosor i plåt bilades bort då dessa saknar fästskruvar, på den tiden användes expanderande hakar.
Ny rot dosa sattes i hålet och en kort 16 mm VP-rör trycktes in i pansarröret då dessa var vassa i avslutet. Doser och VP-rör limmades fast med PL400. näst dag kunde man dra nya ledningar. Det tog bara några timmar att tråda om alla gamla rör.
En nyinstallerad rot dosa i vägg med trådar och VP-rör redo för nya ledningar.
Skapa konto

Idag med facit i hand hade jag dragit.

Brun/Blå/Gul-Grön / samt Orange/Vit tändtråd i alla rör!

Då är allt klart för det smarta hemmet med Plejd. och man behöver inte planer i förväg, massor av tid sparas.

Bli inte förvånad om en bit av väggen rasar. på sina ställen var det bara 2cm puts på hönsnät!
Här var det värmeledningsrör
Öppning i vägg med gamla elektriska ledningar och avslut av pansarrör synligt, omgivet av sprickor och brutet mureri.
Skapa konto

nzsc
Tack för delningen! En bild säger mer än tusen ord ;)
Skyddsrören är exakt samma som hos mig. Aluminiumrör med aluminiumdosor. Se bilder.

• Aluminiumrör fastsatt i taket med en aluminiumdosa i änden, i en byggmiljö.
    Skapa konto
  • Aluminiumskyddsrör med kablar går genom en öppning i en betongvägg under renovering.
    Skapa konto
nzsc
Matningen från källaren är som sagt 1-fas säkrat med 25A.

• Skjutmått som mäter tjockleken på en elkabel.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar med avskalade ändar i gult och rött ligger på en marmoryta.
    Skapa konto
nzsc
Nedan ser man ytterligare bilder på nuvarande elcentral i hemmet.

• Öppen elcentral med säkringar och kablar mot en vit vägg.
    Skapa konto
  • Bild av gammal elcentral med säkringar och trassliga ledningar i ett hem.
    Skapa konto
  • Öppen elcentral med synliga ledningar och säkringsmoduler, indikerar behov av elektriskt underhåll eller renovering.
    Skapa konto
  • Närbild på en hemmets elcentral med öppna säkringsplatser och synliga ledningar.
    Skapa konto
  • Närbild på öppen elcentral med synliga elektriska kablar och ojämn vägg struktur.
    Skapa konto
  • En närbild på en rörig elcentral med flera oordnade och exponerade kablar under en vitmålad vägg.
    Skapa konto
  • Elcentral med exponerade kablar och träbjälke med avflagnad färg.
    Skapa konto
nzsc
Här ser man matningen från källaren till ELC i hemmet. 2x6mm2

• Elkablar matade genom en murad vägg i källare, 2x6mm2 dimension för elcentral.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar (2x6mm2) som matas genom betongvägg i källare till elcentralen.
    Skapa konto
  • Elkablar på 2x6mm2 matas in i ett elcentralhus i en källare.
    Skapa konto
nzsc
Här ser man att de två bostadsrättshavarna som dragit 3-fas inte behövt borra ytterligare, utan förlagt ledningen i befintligt rör.

Från 1x25A till 3x25A. Från 2x6mm2 till 5x6mm2. Bör kunna få plats hoppas jag :cool:

• Elcentral med uppdaterad 3-fas kabeldragning förlagd i befintligt rör i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Ett befintligt rör i ett hörn där ledningar för 3-fas eldragning har förlagts uppgraderat från 1x25A till 3x25A.
    Skapa konto
  • Elcentraler med uppdatering från 1x25A till 3x25A, visar befintligt rör för nya ledningar.
    Skapa konto
  • Elcentral med uppdaterad 3-fas installation och skylt "Kundens strömbrytare", samt anvisningar för användning.
    Skapa konto
  • Elcentral med en öppen ledningskanal där befintliga kablar förlagts vid uppgradering till 3-fas.
    Skapa konto
  • Elcentral med texten GARO och tom etikettruta för skylt, nya kablar förlagda i befintligt rör ovanför.
    Skapa konto
  • Elektriskt skåp och rör där bostadsrättshavare dragit 3-fasledning, visar från 1x25A till 3x25A uppgradering.
    Skapa konto
  • Elcentral med en huvudströmbrytare märkt GARO och tre säkringshållare för 3-fasinstallation.
    Skapa konto
  • Elcentral med tre säkringsdosor visar uppgradering från 1x25A till 3x25A och kabelbyte till 5x6mm2.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation med en svart korrugerad kabel som löper genom ett befintligt rör mellan elcentraler.
    Skapa konto
  • Eldistributionsskåp bredvid befintliga genomföringsrör där nya elledningar dragits för 3-fas-ström.
    Skapa konto
Du har inga problem att göra som du vill där det ser ut att vara bra förhållanden.

Till och med jag som inte är så bra på el ser att lägenhetsinnehavaren har varit synnerligen kreativ i sina lösningar i centralen. Se till att hantverkarna inte använder befintlig el när de är där och jobbar utan ta dit någon som fixar i alla fall ett uttag vid centralen rätt kopplat. Kan nog vara fler roliga lösningar längre ut i anläggningen. Det är i alla fall min amatör-åsikt.:)

nzsc
F FRS05 skrev:
Till och med jag som inte är så bra på el ser att lägenhetsinnehavaren har varit synnerligen kreativ i sina lösningar i centralen.
Föregående lägenhetsinnehavare om jag får be. Rätt ska vara rätt framförallt när det kommer till el ;)

nzsc
GK100 GK100 skrev:
Du har inga problem att göra som du vill där det ser ut att vara bra förhållanden.
Utifrån de goda förhållandena :p, vad kan jag grovt uppskattat förvänta mig prismässigt för dragning av 3-fas från källarvåning upp till elcentralen i min lägenhet?

nzsc
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för tvärsnitt på inkommande 1fas-ledning?
Tror inte du kan driva alla vitvaror med nuvarande matning.
6 mm2
Elkabel på 6 mm2 draget genom väggöppning.
Skapa konto

nzsc nzsc skrev:
Utifrån de goda förhållandena :p, vad kan jag grovt uppskattat förvänta mig prismässigt för dragning av 3-fas från källarvåning upp till elcentralen i min lägenhet?
Du får ju ha ny mätartavla och central plus lite jobb och någon avgift till nätägaren också så kanske nånstans runt 15' . De som jobbar med installationer och skriver här kanske kan ge bättre uppskattning men det är nog inte helt fel så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.