- Kabeln som går till garaget ser ut att vara klenare än 4 kvmm, med andra ord så måste den föregås av en max 16A-säkring.
- Det saknas huvudbrytare på själva elcentralen. Monteras lämpligast längst upp till vänster.
- Det är väldigt svåröverskådlig:
Den 4-poliga JFB flyttas upp till övre raden, byter "alla" byglingar (mellan FJB/säkringar till fasskenor), sista säkringen i varje rad verkar vara skyddade av den 2-poliga JFBn, bäst är att sätta bägge säkringarna precis till höger om den 2-poliga JFB och alla tre enheterna sätts längst till höger på den nedre raden, då är det enkelt att se att bägge säkringarna skyddas av den JFBn.
- Den andra PE(N)-skenan hänger snett.
Edit 2: Jag personligen skulle ersätta den 2-poliga JFBn med en 4-polig, sedan skulle jag dela upp hälften av belysningen på den ena och andra hälften på den andra. Den typ av elutrustning som det oftast blir jordfel på (när man inte är hemma) är kyl/frys, därefter värmesystemet (elpatron).
Edit 2: Ta bort trälisterna som centralen sitter på, det för inte finnas brännbart material bakom centralen. för dom två kablar (och VP-rör) som går ut uppe/nere så finns det möjlighet i centralens lock att jacka ut lite så att det inte går att få in ett litet barnfinger innanför centralens lock, alla tomma säkringsplatser ska ha täcklock.
Här är en bild på en ganska bra uppbyggd central (allt är original från 2001 förutom en säkring som är utbytt), (det är inte vår central).
Övre raden: Huvudbrytare, trefas (flvp, har jag för mig), säkring & trafo för dörrklocka.
Mellanraden: JFB för mellanraden, trefas (häll+ugn), olika förbrukare bl.a. belysning, tre lediga.
Nedre raden: JFB för nedre raden, olika förbrukare bl.a. belysning.
Nollplinten till vänster är för övre raden, den i mitten är för mittenraden, den till höger är för nedre raden, likadant gäller för jordplinten (men den är byglad mellan vänster-mitt & mitt-höger, sista jordtråden längst till höger är för att skyddsjorda själva skåpet).
Edit 1: Garagets säkringar sitter ute i mätarskåpet (har egen JFB), finns plats för utbyggnad.
- Det saknas huvudbrytare på själva elcentralen. Monteras lämpligast längst upp till vänster.
- Det är väldigt svåröverskådlig:
Den 4-poliga JFB flyttas upp till övre raden, byter "alla" byglingar (mellan FJB/säkringar till fasskenor), sista säkringen i varje rad verkar vara skyddade av den 2-poliga JFBn, bäst är att sätta bägge säkringarna precis till höger om den 2-poliga JFB och alla tre enheterna sätts längst till höger på den nedre raden, då är det enkelt att se att bägge säkringarna skyddas av den JFBn.
- Den andra PE(N)-skenan hänger snett.
Edit 2: Jag personligen skulle ersätta den 2-poliga JFBn med en 4-polig, sedan skulle jag dela upp hälften av belysningen på den ena och andra hälften på den andra. Den typ av elutrustning som det oftast blir jordfel på (när man inte är hemma) är kyl/frys, därefter värmesystemet (elpatron).
Edit 2: Ta bort trälisterna som centralen sitter på, det för inte finnas brännbart material bakom centralen. för dom två kablar (och VP-rör) som går ut uppe/nere så finns det möjlighet i centralens lock att jacka ut lite så att det inte går att få in ett litet barnfinger innanför centralens lock, alla tomma säkringsplatser ska ha täcklock.
Här är en bild på en ganska bra uppbyggd central (allt är original från 2001 förutom en säkring som är utbytt), (det är inte vår central).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre raden: Huvudbrytare, trefas (flvp, har jag för mig), säkring & trafo för dörrklocka.
Mellanraden: JFB för mellanraden, trefas (häll+ugn), olika förbrukare bl.a. belysning, tre lediga.
Nedre raden: JFB för nedre raden, olika förbrukare bl.a. belysning.
Nollplinten till vänster är för övre raden, den i mitten är för mittenraden, den till höger är för nedre raden, likadant gäller för jordplinten (men den är byglad mellan vänster-mitt & mitt-höger, sista jordtråden längst till höger är för att skyddsjorda själva skåpet).
Edit 1: Garagets säkringar sitter ute i mätarskåpet (har egen JFB), finns plats för utbyggnad.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Låter bra. Ser inga direkt farliga fel, utan mest formella fel. Om du vill gå igenom den en gång till finns några saker att titta på
- Kolla att alla grovsingar (6 mm²) sitter bra. Tvinna inte kardelerna på dessa ledare! Är det flera så lägg dem bara bredvid varandra under hissklämman så att de flyter ut.
- Dra åt skruvarna lagom, inte löst och inte stenhårt. Du ska givetvis kunna rycka i dem utan att de lossnar.
- Några terminaler på N- och PE-plinten har dubbla ledare. Är man riktigt nitiskt är del fel, och det finns ju ingen anledning då det är gott om plats.
- Om du tänker göra en större röjning kan du se till att N- och PE-ledarna ansluts i samma ordning som fasledaren, dvs N för säkringen längst till vänster ansluts längs till vänster på N-skenan osv.
- Du kan också fundera på att anpassa längden på alla ledare för att undvika ett ormbo och ge bättre överskådlighet.
- Här finns en bild på en riktigt prydligt central gjord av ett proffs.
- Normalt matas JFBerna från ovansidan. Det ser ut som att de matas från undersidan i denna central. Det spelar ingen roll elektriskt, det är bara praxis. Likaså huvudbrytaren matas från ovansidan. Det är bara dvärgarna som matas från undersidan.
- Du har valt att mata centralen med TN-C. Därmed ska PEN-ledaren märkas med blå tejp i ändarna.
- Sedan har du valt att mata garaget med TN-S (se nu att det faktiskt är en femledare). Är du medveten om dessa val?
- Hur har du kontrollerat att N och PE från mätaren är förbundna?
- plus allt som Demmpa hittat.
- Kolla att alla grovsingar (6 mm²) sitter bra. Tvinna inte kardelerna på dessa ledare! Är det flera så lägg dem bara bredvid varandra under hissklämman så att de flyter ut.
- Dra åt skruvarna lagom, inte löst och inte stenhårt. Du ska givetvis kunna rycka i dem utan att de lossnar.
- Några terminaler på N- och PE-plinten har dubbla ledare. Är man riktigt nitiskt är del fel, och det finns ju ingen anledning då det är gott om plats.
- Om du tänker göra en större röjning kan du se till att N- och PE-ledarna ansluts i samma ordning som fasledaren, dvs N för säkringen längst till vänster ansluts längs till vänster på N-skenan osv.
- Du kan också fundera på att anpassa längden på alla ledare för att undvika ett ormbo och ge bättre överskådlighet.
- Här finns en bild på en riktigt prydligt central gjord av ett proffs.
- Normalt matas JFBerna från ovansidan. Det ser ut som att de matas från undersidan i denna central. Det spelar ingen roll elektriskt, det är bara praxis. Likaså huvudbrytaren matas från ovansidan. Det är bara dvärgarna som matas från undersidan.
- Du har valt att mata centralen med TN-C. Därmed ska PEN-ledaren märkas med blå tejp i ändarna.
- Sedan har du valt att mata garaget med TN-S (se nu att det faktiskt är en femledare). Är du medveten om dessa val?
- Hur har du kontrollerat att N och PE från mätaren är förbundna?
- plus allt som Demmpa hittat.
Jord och nolla är sammankopplade i mätaren alltså ett TN-C system är bekräftat. Lägger upp lite bilder
för att vissa innan arbetet började. Har beställt fasskenor lite annat smått o gott . kommer att lägga upp
nya bilder när allt är klart. Ha en bra dag
för att vissa innan arbetet började. Har beställt fasskenor lite annat smått o gott . kommer att lägga upp
nya bilder när allt är klart. Ha en bra dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej? Vill passa på att tack för all hjälp jag fått här på Byggahus.se o komentarer o inlägg. Mycket finn uppbyggnad av central ni visat. Är nu klar med min centra var inte det lättaste att fixa. Men har lärt mycket lägger upp lite nya bilder på centralen efter ombyggnad .komentera gärna. STORT TACK TILL ALLA. ÄR NÄSTAN elektriker nu he he He
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan se fel men det känns som du gått från 5-ledarsystem TN-S till 4-ledarsystem TN-C via dina sockerbitar? Om så är fallet behöver du dra en separat nolla också (blå), dvs ingen PEN. Likaså kabeln från höger, du har troligen kört ledare 4 som PEN? Den borde vara nolla och skärmen utgöra jord. Men jag hoppas jag har fel, detta är inget man chansar med?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du har gjort ett lysande arbete.
Nu får man anstränga sig för att hitta något att klaga på.
Vi har kanske inte rett ut detta med plinten ovanför mätaren, men tolkningen är att det är en plint där man kan välja om man vill utgå med TN-S eller TN-C. Du har valt TN-C till både central och garage nu ser jag vilket är ok.
Just garagekabeln ser dock för klen ut för att kopplas in direkt på mätarplinten, speciellt som TN-C. Den kabeln borde istället anslutas i centralen via dvärgar, ev utanför JFBerna om du har en separat sådan i garaget. Hur stora är huvudsäkringarna?
Nu får man anstränga sig för att hitta något att klaga på.
Vi har kanske inte rett ut detta med plinten ovanför mätaren, men tolkningen är att det är en plint där man kan välja om man vill utgå med TN-S eller TN-C. Du har valt TN-C till både central och garage nu ser jag vilket är ok.
Just garagekabeln ser dock för klen ut för att kopplas in direkt på mätarplinten, speciellt som TN-C. Den kabeln borde istället anslutas i centralen via dvärgar, ev utanför JFBerna om du har en separat sådan i garaget. Hur stora är huvudsäkringarna?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ser inga fel utan bara småskit som en Elektriker stör sig på.
Man brukar sätta 3fas grupper först.
Ej blanda olika Fabrikat.
För liten central. Ska finnas ca 20% över för utbyggnad.
Lediga extra grupper sätter man sist. (iofs har du ju 2 lediga här Vilken kanske kan släppa lite på 20% ledigt).
Bara dit med ett Gruppschema så är alla Elektriker nöjda!
Ingen Huvudbrytare. Dock när den sitter så närma mätarblocket så kan man väl använda den som bryt funktion.Dock gillar inte nätägaren att man "dödar" Elmätaren i onödan. Enda felet jag ser är att du måste bryta bort Garaget om du ska skruva i centralen.
Jag Vet inte om du har haft i åtanke att lägga grupperna så att belastningen blir så jämn över varje fas det bara går? Snedbelastning är inget bra.
Ser mycket bättre ut nu när centralen har en hel del kärlek över sig. Mycket snyggt draget med kablarna invändigt får jag säga. Vill man så kan man partex märka alla kablar med kabelnummer men inget som är krav på en central hemma.
Nu vet jag inte om det finns luckor åt den centralen du just har men småsaker som man kan ha nytta av om man köper "bättre" fabrikat.
En annan kör ju uteslutande bara Hager och ABB grejor så man kanske är bortskämd antar jag
Man brukar sätta 3fas grupper först.
Ej blanda olika Fabrikat.
För liten central. Ska finnas ca 20% över för utbyggnad.
Lediga extra grupper sätter man sist. (iofs har du ju 2 lediga här Vilken kanske kan släppa lite på 20% ledigt).
Bara dit med ett Gruppschema så är alla Elektriker nöjda!
Ingen Huvudbrytare. Dock när den sitter så närma mätarblocket så kan man väl använda den som bryt funktion.Dock gillar inte nätägaren att man "dödar" Elmätaren i onödan. Enda felet jag ser är att du måste bryta bort Garaget om du ska skruva i centralen.
Jag Vet inte om du har haft i åtanke att lägga grupperna så att belastningen blir så jämn över varje fas det bara går? Snedbelastning är inget bra.
Ser mycket bättre ut nu när centralen har en hel del kärlek över sig. Mycket snyggt draget med kablarna invändigt får jag säga. Vill man så kan man partex märka alla kablar med kabelnummer men inget som är krav på en central hemma.
Nu vet jag inte om det finns luckor åt den centralen du just har men småsaker som man kan ha nytta av om man köper "bättre" fabrikat.
En annan kör ju uteslutande bara Hager och ABB grejor så man kanske är bortskämd antar jag
-=fullmoon=- skrev:Ser inga fel utan bara småskit som en Elektriker stör sig på.
För liten central. Ska finnas ca 20% över för utbyggnad.
Är det en praxis för alla elektriker ?
Elektrikern som har installerat mina elcentraler i mina hus som jag ägt har aldrig nämt något om sådana grejor.
Han har installerat så många säkringar som det har behövts och det finns ingen plats över.
Det behövs igentligen ingen mer plats då allt finns och en utbyggnad av elen skulle innebära att jag finge riva hela huset invändigt för att kunna fälla in mer rör.
Att jag frågar är för att jag var nyfiken och inget annat.![]()
In kommande elkabel till mätarblocket där är jord och nolla småknåpade är bekräftat av elektriker alltså fyra kablar in. mätarplinten brun svart grå som är faser en blå nolla gulgrön jord. Den blå nolla på mätarplinten går inte att
koppla in på någon av nollplinten i centralen då löser någon Jfb ut. Jord kabalen till garaget kan mattas med 25 amper max men tar bra ut 10 amper. det är kopplat så här från mätarplinten svart L 1 L 2 L3 faser L4 jord en skärm
till central i garaget tar med en bild också. OBS skall fixas.
koppla in på någon av nollplinten i centralen då löser någon Jfb ut. Jord kabalen till garaget kan mattas med 25 amper max men tar bra ut 10 amper. det är kopplat så här från mätarplinten svart L 1 L 2 L3 faser L4 jord en skärm
till central i garaget tar med en bild också. OBS skall fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudbrytaren vid mätaren bryter inte mätaren, inte fel med HB vid varje central men känns inte helt nödvändigt här heller.
Om du är säker att det är 4-ledare in kan du ha det kopplat som det är, bara märk den gul/gröna med blå tejp i bägge ändar så utgör den PEN, fattar bara inte varför du inte kör TN-S, då kunde du kör skärmen zom jord och fått bättre skydd på kabeln och undgått en med dagens mått för klen PEN.
Men okej förutom detta ser det avsevärt bättre ut än i inlägg 1.
Om du är säker att det är 4-ledare in kan du ha det kopplat som det är, bara märk den gul/gröna med blå tejp i bägge ändar så utgör den PEN, fattar bara inte varför du inte kör TN-S, då kunde du kör skärmen zom jord och fått bättre skydd på kabeln och undgått en med dagens mått för klen PEN.
Men okej förutom detta ser det avsevärt bättre ut än i inlägg 1.
Ja nu ser det mycket bättre ut. Men jag tycker precis som Slugge att du borde lagt TN-S till både centralen på bilderna och till garaget. Kabeln till garaget tillåter det och i din andra central är det bara en stump blå RK som krävs.
Det som stör mig nu är dina GDS-apparater
, vissa varianter och batcher av dem är riktiga avarter till normapparater men i ditt fall för hemmabruk och huvudsäkring max 25A är det ok. Fast räkna med att ibland kunde du lika gärna kopplat direkt utan eller så funkar de inte efter en kortis.
Men som sagt i övrigt har du gjort ett riktigt bra lyft i jobbet, inget som pekar på hempuleri nu direkt.
Det som stör mig nu är dina GDS-apparater
Men som sagt i övrigt har du gjort ett riktigt bra lyft i jobbet, inget som pekar på hempuleri nu direkt.
