Tack Tackar så mycket för hjälpen jag fått av Bo.Siltberg och alla som hjälpt till. känner mig glad nu att ha klarat av
den svåra utmatning hoppas du inte blev arg när jag byglade centralen och tog bort jorden. Men vill tilläga att jag lite kunskap rikare det är mycket värt. Men vet inte om jag använde om mätaren rätt i centralen när jag testade, Är du på genom resa någon gång i Skåne får du gärna titta in en stund. Än en gong ett stort tack
den svåra utmatning hoppas du inte blev arg när jag byglade centralen och tog bort jorden. Men vill tilläga att jag lite kunskap rikare det är mycket värt. Men vet inte om jag använde om mätaren rätt i centralen när jag testade, Är du på genom resa någon gång i Skåne får du gärna titta in en stund. Än en gong ett stort tack
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Haha, snacka om "learning curve"! Snyggt jobbat "Volvo". 
Uppdatera gärna hur det går framöver.
Uppdatera gärna hur det går framöver.
Tar en paus nu från allt vad el är. Har typ bara en veka kvar av min semester men kommer att
uppdatera hur det går med kontrollerna alltså mätningen o även garaget. Men kan berätta lite om centralen
kändes inte så stabil men när centralen väll var uppe på väggen var det okej. Noll skenan o pen satt väldigt löst likaså
skenorna till dvärgbrytarna satt också löst. Annars inga problem att koppla i : sammanfattning köp lite dyrare el central eller anat märke
Håller mitt liv ut 
uppdatera hur det går med kontrollerna alltså mätningen o även garaget. Men kan berätta lite om centralen
kändes inte så stabil men när centralen väll var uppe på väggen var det okej. Noll skenan o pen satt väldigt löst likaså
skenorna till dvärgbrytarna satt också löst. Annars inga problem att koppla i : sammanfattning köp lite dyrare el central eller anat märke
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Noterar att denna tråd är väldigt unik. Det normala vore en massa kommentarer om behörighet och ajabaja, men väldigt lite av detta nu. Jag har mina teorier om varför.
Intressant.
Intressant.
Hej nu är semestern slut har utfört mätning på elcentralen. punkterna jag fåt av Bo.Siltberg 1 till 3 ok, 4 får konkat mellan Pe jord punkt , punkt 5 får kontakt. Punkt 6 ok, punkt 7 ok, punkt 8 ligger när 0 ohm när jag mäter mellan
jordbläck vattenrör. Har 4 punkter kvar att kontrolera.
jordbläck vattenrör. Har 4 punkter kvar att kontrolera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten fundering:
Nollan som går till höger? Är den bara skarvad i mätartavlan?
Nollan som går till höger? Är den bara skarvad i mätartavlan?
Ja sockerbitar är godkända men dom är inte så praktiska och det finns betydligt bättre "skavdon" men dom är troligen billigast.
Det finns även minst två olika typer av sockerbitar, den ena har en liten "metalläpp" mellan skruv och ledaren den är lite bättre för det blir svårare att dra sönder ledaren med skruven.
Det finns även minst två olika typer av sockerbitar, den ena har en liten "metalläpp" mellan skruv och ledaren den är lite bättre för det blir svårare att dra sönder ledaren med skruven.
Jag skulle inte mäta i en spänningssatt central med det där instrumentet...
Lär inte uppfylla något av "CAT" kraven (gäller iofs inte för privatpersoner men dom finns ju av någon anledning...) Instrumentet bör vara klassat minst CAT III 300V för att mäta i gruppcentral.
Lär inte uppfylla något av "CAT" kraven (gäller iofs inte för privatpersoner men dom finns ju av någon anledning...) Instrumentet bör vara klassat minst CAT III 300V för att mäta i gruppcentral.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Speciellt som instrumentet är inställt på ohmmätning...
Nä, han har inte kommit till punkt 9 ännu.
Nä, han har inte kommit till punkt 9 ännu.
Provade en gång i unga år att ha instrumentet (visarinstrument) på fel mätområde (A) vid spänningsmätning - det instrumentet var efter det "inte så helt"... Var rätt lika instrumentet ovan så då skulle jag nog köpt en lott den dagen...
