17 675 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Elcentral i förrådet – ser detta korrekt ut?
Jag pular gärna lite med elen hemma, men det här är ju livsfarligt med tanke på frågeställarens kunskapsnivå. Om i kommande kabel är spänningssatt och den vidrörs så finns ingen JFB och strömmen går först när räkningen inte betalats på några månader.
till frågeställaren: sätt tillbaka locket, och helst inte ens det, utan låt en elektriker göra det samtidigt som de åtgärdar. Där får du göra en riskbedömning, finns det barn i hushållet så sätt tillbaka själv direkt men agera som att allt på väggen är livsfarligt att vidröra.
till frågeställaren: sätt tillbaka locket, och helst inte ens det, utan låt en elektriker göra det samtidigt som de åtgärdar. Där får du göra en riskbedömning, finns det barn i hushållet så sätt tillbaka själv direkt men agera som att allt på väggen är livsfarligt att vidröra.
För det första:M Masthugg skrev:
Hur kan du se på bilden att det inte finns någon JFB? Om det finns JFB sitter den sannolikt tidigare i systemet.
För det andra:
Hur kommer du fram till att strömsatta ledare ligger blottade?
För det tredje:
Skyddskåpan är avtagen för ts frågas skull, så centralen har förstås vidröringsskydd…
På riktigt?M Masthugg skrev:
Med skyddskåpan på är denna central helt ofarlig att vidröra.M Masthugg skrev:
Du säger att du brukar pula med el, frågan är om det är lämpligt…
Vad är definitionen på "spänningssatt"?
Att centralen inte är spänningssatt om det inte finns spänning i inkommande kabel kan vi väl alla vara överrens om?
Hoppas jag.
- Är centralen spänningssatt om det är spänning i kabeln fram till centralen, men huvudbrytaren är av?
- Är centralen spänningssatt om centralens huvudbrytare är på och det finns spänning i kabeln?
Att centralen inte är spänningssatt om det inte finns spänning i inkommande kabel kan vi väl alla vara överrens om?
Hoppas jag.
Klicka här för att svara