@
Nissens Nissens skrev:
Om ts sätter tillbaka skydsskåpan så kan absolut ingenting hända med den centralen.

Vilket är ditt fina råd till ts?
Mitt råd till ta (som inte verkar kunna något om el) är att inte öppna centralen 😆
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Mitt råd till ta (som inte verkar kunna något om el) är att inte öppna centralen 😆
Lite sent påtänkt 😉
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
@ @ndreas skrev:
Mitt råd till ta (som inte verkar kunna något om el) är att inte öppna centralen 😆
Har du inte sett ts bild? 🙄
 
Jag pular gärna lite med elen hemma, men det här är ju livsfarligt med tanke på frågeställarens kunskapsnivå. Om i kommande kabel är spänningssatt och den vidrörs så finns ingen JFB och strömmen går först när räkningen inte betalats på några månader.

till frågeställaren: sätt tillbaka locket, och helst inte ens det, utan låt en elektriker göra det samtidigt som de åtgärdar. Där får du göra en riskbedömning, finns det barn i hushållet så sätt tillbaka själv direkt men agera som att allt på väggen är livsfarligt att vidröra.
 
Nissens
M Masthugg skrev:
Jag pular gärna lite med elen hemma, men det här är ju livsfarligt med tanke på frågeställarens kunskapsnivå. Om i kommande kabel är spänningssatt och den vidrörs så finns ingen JFB och strömmen går först när räkningen inte betalats på några månader.
För det första:
Hur kan du se på bilden att det inte finns någon JFB? Om det finns JFB sitter den sannolikt tidigare i systemet.

För det andra:
Hur kommer du fram till att strömsatta ledare ligger blottade?

För det tredje:
Skyddskåpan är avtagen för ts frågas skull, så centralen har förstås vidröringsskydd…
M Masthugg skrev:
till frågeställaren: sätt tillbaka locket, och helst inte ens det, utan låt en elektriker göra det samtidigt som de åtgärdar.
På riktigt?
M Masthugg skrev:
Där får du göra en riskbedömning, finns det barn i hushållet så sätt tillbaka själv direkt men agera som att allt på väggen är livsfarligt att vidröra.
Med skyddskåpan på är denna central helt ofarlig att vidröra.

Du säger att du brukar pula med el, frågan är om det är lämpligt…
 
Ok, då är det väl bara att pilla på och känna sig fram för TS.
 
Vad är definitionen på "spänningssatt"?

  1. Är centralen spänningssatt om det är spänning i kabeln fram till centralen, men huvudbrytaren är av?
  2. Är centralen spänningssatt om centralens huvudbrytare är på och det finns spänning i kabeln?

Att centralen inte är spänningssatt om det inte finns spänning i inkommande kabel kan vi väl alla vara överrens om?

Hoppas jag.
 
  • Gilla
HenrikLinder
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det KAN ju finnas spänning i centralen, på ena sidan av huvudbrytaren. Du kan ju inte hävda med säkerhet att centralen är spänningslös då.
Det är ju direkt farligt.
Om det är spänning på inkommande sida hb så är central spänningssatt då hb är monterad i central
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
.. och om inkommande fasledare är genomskavd och i kontakt med centralens metallkåpa så är centralen definitivt spänningssatt. Men så illa ser det ju inte ut att vara utifrån bilden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.