Min värmeläggning i fritidshuset löste ut. Jag upptäckte det då jag fick temperatur Larm och på grund av att det inte gick någon el. Eller rättare sagt det har gått cirka 10 kW per dygn vilket är konstigt då inga andra värmekällor på. Nu på plats är huset naturligtvis utkylt. Jag kan se att mina 3 16 ampere säkringar samtliga har löst ut. Jag bröt strömmen och bytte säkringarna när jag satte på strömmen poppade den nedersta av dem direkt. Dock verkar det som att panna och värmepump gått igång på de två andra. Vet inte om jag ska prova att byta säkringen igen om den kan varit dålig….😳vad kan ha hänt… min anläggning har en Ecozon värmepump, kopplat till Strömsnäspanna med Ackumulatortank

Svart elcentral med tre vita porslinssäkringar i ett fritidshus, märkt "ELDON 22029", en säkring verkar bytas ofta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det där är väl huvudsäkringar?
Bryt alla undersäkringar och försök sektionera in felet genom att koppla in dem en och en.

• Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det där är väl huvudsäkringar?
Bryt alla undersäkringar och försök sektionera in felet genom att koppla in dem en och en.
Fast borde inte undersäkringen oxo lösa ut? Som det är nu verkade de tre huvudsändningarna ha gått. Jag bröt, bytte alla och en av dem löste. Ingen undersäkring löste. Nu går panna o pump igen…men funderar om värt byta den som löste eller hellre låta det va….😳

Här är centralen. Nedersta 16A löste. I övrigt OK

Elcentral med automatsäkringar, en elektronisk elmätare och en lista med märkningar; nedersta 16A-säkringen har löst ut.
Skapa konto

Inkommande el ser ut att gå via denna säkringssats…

En säkringssats monterad på en vägg med inkommande elledning och tre säkringar synliga bakom ett plastskydd.
Skapa konto

Och därefter till de tre på förra bilden….genom den tjocka sladden….

Elcentral med säkringssats, huvudströmbrytare och elmätare monterad på vägg.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.