Hej,


Jag har nyligen köpt ett hus och när jag tog bort locket i förrådet såg elcentralen ut som på bilden. Det känns inte riktigt professionellt gjort och jag undrar om detta är säkert eller om det finns någon risk? Borde jag låta en behörig elektriker titta på det?





Tacksam för råd!
 
  • En elcentral med flera proppar och kablar monterad på en vägg, ser oprofessionellt installerad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasseGy
  • Laddar…
@
J Jonas Svensson1978 skrev:
Hej,


Jag har nyligen köpt ett hus och när jag tog bort locket i förrådet såg elcentralen ut som på bilden. Det känns inte riktigt professionellt gjort och jag undrar om detta är säkert eller om det finns någon risk? Borde jag låta en behörig elektriker titta på det?





Tacksam för råd!
Inga säkringar? Gammal central som inte används?
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Jag hade slängt den åt skogen, men det är bara jag… den fyller säkert sin funktion
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Matar säkert grannens hönshus, sitter säkert en franskskruv bakom keramiken, brukar ju vara bra drag i hönshusen.
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 12 till
  • Laddar…
Är väl inget märkligt med det som syns, normalt med lite snurr på tåtarna i en WU-central. Men hur det med jordledarna som ligger bakom, finns ingen jordplint, bara en nollplint/jord och den är en s.k. TNC.
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
Ser väl bra ut, men det är ju inga säkringar i och huvudbrytaren är avstängd.
 
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
Det är några frågetecken där. För det första. Är den alls inkopplad? Det sitter som sagt inga säkringar i den. Vidare ser det ut som att inga ledare är anslutna till fasskenorna.

Vad är in och ut på huvudbrytaren och vart går trådarna. I överkant är det bara en ledare ansluten samt att två anslutningar är byglade.

Jag tror att den centralen antingen är rester av något som inte längre används eller något påbörjat som aldrig blivit färdigt. Skulle det vara något som matas från den så är det gjort på ett konstigt sätt.

Så börja med att kontrollera om det alls är spänning på den. Är det inte det så skruvar du ner den och snyggar till väggen. Är den i drift bör du absolut undersöka närmare vad det är fråga om.
 
  • Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag hade slängt den åt skogen, men det är bara jag… den fyller säkert sin funktion
"den fyller säkert sin funktion"
Hehe
 
En "central" för tre faser men ingen jord.

Vad är den tänkt att mata?

Kanske typ tre ojordade uttag?
 
Nissens
J Jonas Svensson1978 skrev:
Hej,


Jag har nyligen köpt ett hus och när jag tog bort locket i förrådet såg elcentralen ut som på bilden. Det känns inte riktigt professionellt gjort och jag undrar om detta är säkert eller om det finns någon risk? Borde jag låta en behörig elektriker titta på det?





Tacksam för råd!
Den är inte spänningssatt så det är ingen fara med den.
 
Nissens Nissens skrev:
Den är inte spänningssatt så det är ingen fara med den.
Hur ser man i bilden att det inte är spänning i inkommande kabel?
 
  • Gilla
TobbeLenn och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser man i bilden att det inte är spänning i inkommande kabel?
En baggis för yrkesmän. 🙄🙃🤓 Varför tror du hempul är förbjudet. 😂😇
 
  • Haha
  • Gilla
Willizz och 9 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Hur ser man i bilden att det inte är spänning i inkommande kabel?
Det sade jag inte. Jag sade att den inte är spänningssatt. Huvudbrytaren är bruten och dessutom är alla säkringarna ur.
Alltså är centralen utan spänning så ts behöver inte bekymra sig över den.
 
  • Haha
  • Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det sade jag inte. Jag sade att den inte är spänningssatt.
Jo det sa du. Är det spänning i inkommande kabel är den spänningssatt.
 
  • Gilla
MaKrBr och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det sa du. Är det spänning i inkommande kabel är den spänningssatt.
Där ser man. Vad hittar du för spänningar efter huvudbrytaren tror du?
Och framförallt, vad skall ts vara orolig för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.