Hej,
Jag har nyligen köpt ett hus och när jag tog bort locket i förrådet såg elcentralen ut som på bilden. Det känns inte riktigt professionellt gjort och jag undrar om detta är säkert eller om det finns någon risk? Borde jag låta en behörig elektriker titta på det?
Tacksam för råd!
Jag har nyligen köpt ett hus och när jag tog bort locket i förrådet såg elcentralen ut som på bilden. Det känns inte riktigt professionellt gjort och jag undrar om detta är säkert eller om det finns någon risk? Borde jag låta en behörig elektriker titta på det?
Tacksam för råd!
Inga säkringar? Gammal central som inte används?J Jonas Svensson1978 skrev:
Ser väl bra ut, men det är ju inga säkringar i och huvudbrytaren är avstängd.
Det är några frågetecken där. För det första. Är den alls inkopplad? Det sitter som sagt inga säkringar i den. Vidare ser det ut som att inga ledare är anslutna till fasskenorna.
Vad är in och ut på huvudbrytaren och vart går trådarna. I överkant är det bara en ledare ansluten samt att två anslutningar är byglade.
Jag tror att den centralen antingen är rester av något som inte längre används eller något påbörjat som aldrig blivit färdigt. Skulle det vara något som matas från den så är det gjort på ett konstigt sätt.
Så börja med att kontrollera om det alls är spänning på den. Är det inte det så skruvar du ner den och snyggar till väggen. Är den i drift bör du absolut undersöka närmare vad det är fråga om.
Vad är in och ut på huvudbrytaren och vart går trådarna. I överkant är det bara en ledare ansluten samt att två anslutningar är byglade.
Jag tror att den centralen antingen är rester av något som inte längre används eller något påbörjat som aldrig blivit färdigt. Skulle det vara något som matas från den så är det gjort på ett konstigt sätt.
Så börja med att kontrollera om det alls är spänning på den. Är det inte det så skruvar du ner den och snyggar till väggen. Är den i drift bör du absolut undersöka närmare vad det är fråga om.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Den är inte spänningssatt så det är ingen fara med den.J Jonas Svensson1978 skrev:

