Krilleman Krilleman skrev:
När det?
Är det när Honda lanserar sin nya generation av elbilar?

150 miljarder back, helt i avloppet...
[länk]

[bild]
"Hade gått i produktion i USA ".
Ja det säger ju allt. Man har alltså utvecklat elbilar för den amerikanska marknaden och tänkt bygga de där.
Ren idioti redan från start.

Krilleman
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ren idioti redan från start.
Åh, du har så rätt!
Ren idiot från start.

Alla tillverkare av "miljövänliga" elbilar kan alltså vaska 150 miljarder frivilligt i utveckling & lanserings-kostnader likt Honda...

Honda var 3 (tre) veckor från skarp lansering för detta segmentet av "miljövänliga" elbilar.

Varför drog man tillbaka detta med en sådan extrem dyr kostnad?
Var det miljön i första hand som man tänkte på?
Eller var det annan orsak?

Ingen elbil alls = Bättre miljö?

https://carup.se/stoppar-nya-elbilar-small-pa-150-miljarder-kr/

1783032393367.png

Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Tänk på verkningsgrad, på miljön. 😀

Men skulle du sova gott en hel natt utan att behöva starta elverket, eller blir det självreglerande? Den som vaknar och fryser får fixa el och eld...?
Ja, om man leker med tanken att det är 20-30 minusgrader ute, då behöver man säkert fixa med elden i kaminen varannan eller var tredje timme.
Men.....det är ju ett nödläge, så bättre än att frysa ner hela huset tänker jag.
Min lösning bygger inte på att jag ska kunna leva precis som vanligt om det blir strömlöst en längre tid mitt i vintern, utan den ska ge mig möjlighet att bo i huset, och se till att det klarar sig, samt även jobba hemifrån.
Och med batteriet så behöver jag bara köra elverket ca 5 timmar per dygn, istället för 24 timmar.

Så, helt rätt, den som vaknar och fryser blir vaktmästare. 😀

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
USA står för 5-6% av elbilsmarknaden.
Så nej.
Om elbilsmarknaden är såpass liten och usa marknaden utgör 45% av Hondas försäljning, så kanske det klokt att lägga ner...

Screenshot_20260703-103647_Chrome.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte usamarknaden var redo för denna bil.

• Wow
buffyin
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, om man leker med tanken att det är 20-30 minusgrader ute, då behöver man säkert fixa med elden i kaminen varannan eller var tredje timme.
Men.....det är ju ett nödläge, så bättre än att frysa ner hela huset tänker jag.
Min lösning bygger inte på att jag ska kunna leva precis som vanligt om det blir strömlöst en längre tid mitt i vintern, utan den ska ge mig möjlighet att bo i huset, och se till att det klarar sig, samt även jobba hemifrån.
Och med batteriet så behöver jag bara köra elverket ca 5 timmar per dygn, istället för 24 timmar.

Så, helt rätt, den som vaknar och fryser blir vaktmästare. 😀
Hej
Sedan handlar det inte bara om man själv fryser utan om man även klarar av att skydda huset och dess vattenledningar från att frysa vid längre strömavbrott

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Sedan handlar det inte bara om man själv fryser utan om man även klarar av att skydda huset och dess vattenledningar från att frysa vid längre strömavbrott
Precis, det är min viktiga ”bas nivå” i pysslet med att klara ett längre avbrott.

Jag funderar också på att sätta en omkopplare så att jag kan köra luftvärmepumpen på elverksdrift.
Jag har redan förberett det med en kopplingsdosa, men inte realiserat det fullt ut.
Semesterns pyssel kanske 😀

Hannuse Hannuse skrev:
Precis, det är min viktiga ”bas nivå” i pysslet med att klara ett längre avbrott.

Jag funderar också på att sätta en omkopplare så att jag kan köra luftvärmepumpen på elverksdrift.
Jag har redan förberett det med en kopplingsdosa, men inte realiserat det fullt ut.
Semesterns pyssel kanske 😀
Hej
Tidigare i denna tråd har jag beskrivit att jag har ett separat enfasnät nät för reservkraften som matas från batterier via en inverter Batterier kan sedan laddas med ett elverk

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Tidigare i denna tråd har jag beskrivit att jag har ett separat enfasnät nät för reservkraften som matas från batterier via en inverter Batterier kan sedan laddas med ett elverk
Ja, mycket fint och seriöst.
Jag kommer troligtvis inte att ta det så långt (nu i alla fall), utan nöjer mig med min portabla lösning, både elverk och batteri är ju flyttbara, så mernyttjandet är den del av hela tanken.

Men din lösning är ju robustare, men då blir också insatsen därefter.

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, mycket fint och seriöst.
Jag kommer troligtvis inte att ta det så långt (nu i alla fall), utan nöjer mig med min portabla lösning, både elverk och batteri är ju flyttbara, så mernyttjandet är den del av hela tanken.

Men din lösning är ju robustare, men då blir också insatsen därefter.
Hej
Det jag bygger sitter på plattor som lätt kan flyttas

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det jag bygger sitter på plattor som lätt kan flyttas
Ja, men jag tänker att mitt elverk kan jag ta med mig i bakluckan på bilen enkelt, liksom batteriet.
Och då känner jag att jag kunde investera i ett dyrare elverk med hög kvalitet, eftersom det kommer att användas till en hel del annat än bara stå i beredskap.
Så jag har lagt ribban på "good enough", och inte gått hela vägen med ett "nödsystem".
Men då har kostnaden också bara varit ca 20kkr, och med saker som jag även använder till annat.
Den elektriska installationen blev också simpel men fungerande, inte så många timmars jobb för att ändå vara förberedd och klara sig.
Men....roliga projekt 😀

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, men jag tänker att mitt elverk kan jag ta med mig i bakluckan på bilen enkelt, liksom batteriet.
Och då känner jag att jag kunde investera i ett dyrare elverk med hög kvalitet, eftersom det kommer att användas till en hel del annat än bara stå i beredskap.
Så jag har lagt ribban på "good enough", och inte gått hela vägen med ett "nödsystem".
Men då har kostnaden också bara varit ca 20kkr, och med saker som jag även använder till annat.
Den elektriska installationen blev också simpel men fungerande, inte så många timmars jobb för att ändå vara förberedd och klara sig.
Men....roliga projekt 😀
Hej
Ungefär desamma för mig
Jag kan lyfta hela min anläggning med 15 kWh batterier, inverter, laddare och elverk i kombin
Anläggningen kan även delas i tre delar genom komplettering med två inverterar

Jag har planen att kontinuerligt ha igång reservkraften och driva kyl, frys, frysboxar, bredband etc

Denna drift blir då övervakad och vid strömavbrott märks inte någon övergång i driften

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Ungefär desamma för mig
Jag kan lyfta hela min anläggning med 15 kWh batterier, inverter, laddare och elverk i kombin
Anläggningen kan även delas i tre delar genom komplettering med två inverterar

Jag har planen att kontinuerligt ha igång reservkraften och driva kyl, frys, frysboxar, bredband etc

Denna drift blir då övervakad och vid strömavbrott märks inte någon övergång i driften
Ja, men jag tycker inte att den är portabel i den mening som jag syftar på, det vill säga att man inte drar sig för att plocka med sakerna till jaktkojan, eller kompisens stuga.
Som jag tolkar det har du batterier som är ganska tunga, och så blir det en del kringutrustning.
Men absolut är den flyttbar, men jag ville ha någonting som är portabelt på ett smidigt sätt.
min består av ett elverk (Honda 2kW) och en "powerbank" som även har inbyggd växelriktare och laddare.
Så två saker som inte kräver några handgrepp för att kopplas loss.
Men det ena är ju inte mer rätt än det andra, det är bara olika tänk kring användningsområden.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, men jag tycker inte att den är portabel i den mening som jag syftar på, det vill säga att man inte drar sig för att plocka med sakerna till jaktkojan, eller kompisens stuga.
Som jag tolkar det har du batterier som är ganska tunga, och så blir det en del kringutrustning.
Men absolut är den flyttbar, men jag ville ha någonting som är portabelt på ett smidigt sätt.
min består av ett elverk (Honda 2kW) och en "powerbank" som även har inbyggd växelriktare och laddare.
Så två saker som inte kräver några handgrepp för att kopplas loss.
Men det ena är ju inte mer rätt än det andra, det är bara olika tänk kring användningsområden.
Hej
Vi har båda klarat våra målbilder
Det är olika storlek och flexibilitet
Min anläggning klarar elbehovet i mitt hus i ett allvarligt läge i en vecka eller längre och kommer rimligen att uppgraderas när andra typer av tex batterier kommer

Delarna kan du fortsätta att användas på andra platser

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Beräknar du då även in tillverkningskostnad (i helhet) så blir det väldigt fort miljövidrigt för ett enda batteri. (Från brytning av metall, via tillverkning av batteriet)

Sen om du räknar tillverkning av el så blir det ännu mera miljövidrigt...

För när solen inte lyser, och vinden inte blåser, var kommer då elen ifrån?
Du är såååå ....

tja, inkrökt ...

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ett enkelt sätt för detta är som jag gjorde när vi bodde i hus.
Köp fem/sex (eller fler) JEEP-dunkar som du ronderar med gränsklipparens bränsle.
Jag antar att förekomsten av elektriska gräsklippare samt gräsklipparrobotar helt har gått dig förbi.
Om det inte luktar och brummar så är det inget för en riktig karl.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.