280 911 läst ·
2 311 svar
281k läst
2,3k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
JAG tycker att det är väldigt bra att så många som möjligt har och/eller skapar lite tankar om hur de ska klara sig ifall det går helt åt skogen, dvs något värre än ett par timmars strömavbrott.M Martin Lundmark skrev:
En del som gör detta jobbet tänker sig att det inte alls kommer att bli att leva som vanligt, men det finns i alla fall en plan för hur man ska klara av det genom att avstå en del, och lägga en hel del tid och möda på det hela.
Jag skulle vilja säga att både jag och Hannuse verkar kvala in i segmentet att vi har planer, som inte på något vis gör det möjligt att leva som vanligt, men ändå klara av situationen.
Själv skulle jag kunna ta tältet och ryggsäcken med mig upp till fjällvärden och där leva någon vecka, för det har jag ju redan gjort förr (dock inte någon vecka, utan som mest knappt en vecka, men det går ju såklart), så jag kan ju såklart göra samma här hemma.
Jag har dock en lite högre beredskap än så, jag har ett litet elverk, solceller och batteri som kan mata ut el vid strömlöst, elbil som jag skulle kunna nalla el från, osv.
Till detta finns det en liten mängd gasol och sprit till friluftsköken samt för det mesta minst en m3 ved som går att elda, och en braskamin i huset.
Jag klarar inte flera vintermånader med detta, men några veckor i alla fall, och blir det värre än så får man helt enkelt vara uppfinningsrik då.
Jag känner att jag absolut inte har något driv att förbereda mig mer än såhär, för en sak som ännu inte har inträffat under mitt 60-åriga liv, och med extremt låg sannolikhet kommer att inträffa medans jag fortfarande lever.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden