283 499 läst ·
2 352 svar
283k läst
2,4k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
JAG tycker att det är väldigt bra att så många som möjligt har och/eller skapar lite tankar om hur de ska klara sig ifall det går helt åt skogen, dvs något värre än ett par timmars strömavbrott.M Martin Lundmark skrev:
En del som gör detta jobbet tänker sig att det inte alls kommer att bli att leva som vanligt, men det finns i alla fall en plan för hur man ska klara av det genom att avstå en del, och lägga en hel del tid och möda på det hela.
Jag skulle vilja säga att både jag och Hannuse verkar kvala in i segmentet att vi har planer, som inte på något vis gör det möjligt att leva som vanligt, men ändå klara av situationen.
Själv skulle jag kunna ta tältet och ryggsäcken med mig upp till fjällvärden och där leva någon vecka, för det har jag ju redan gjort förr (dock inte någon vecka, utan som mest knappt en vecka, men det går ju såklart), så jag kan ju såklart göra samma här hemma.
Jag har dock en lite högre beredskap än så, jag har ett litet elverk, solceller och batteri som kan mata ut el vid strömlöst, elbil som jag skulle kunna nalla el från, osv.
Till detta finns det en liten mängd gasol och sprit till friluftsköken samt för det mesta minst en m3 ved som går att elda, och en braskamin i huset.
Jag klarar inte flera vintermånader med detta, men några veckor i alla fall, och blir det värre än så får man helt enkelt vara uppfinningsrik då.
Jag känner att jag absolut inte har något driv att förbereda mig mer än såhär, för en sak som ännu inte har inträffat under mitt 60-åriga liv, och med extremt låg sannolikhet kommer att inträffa medans jag fortfarande lever.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
JAG tycker att det är väldigt bra att så många som möjligt har och/eller skapar lite tankar om hur de ska klara sig ifall det går helt åt skogen, dvs något värre än ett par timmars strömavbrott.
En del som gör detta jobbet tänker sig att det inte alls kommer att bli att leva som vanligt, men det finns i alla fall en plan för hur man ska klara av det genom att avstå en del, och lägga en hel del tid och möda på det hela.
Jag skulle vilja säga att både jag och Hannuse verkar kvala in i segmentet att vi har planer, som inte på något vis gör det möjligt att leva som vanligt, men ändå klara av situationen.
Själv skulle jag kunna ta tältet och ryggsäcken med mig upp till fjällvärden och där leva någon vecka, för det har jag ju redan gjort förr (dock inte någon vecka, utan som mest knappt en vecka, men det går ju såklart), så jag kan ju såklart göra samma här hemma.
Jag har dock en lite högre beredskap än så, jag har ett litet elverk, solceller och batteri som kan mata ut el vid strömlöst, elbil som jag skulle kunna nalla el från, osv.
Till detta finns det en liten mängd gasol och sprit till friluftsköken samt för det mesta minst en m3 ved som går att elda, och en braskamin i huset.
Jag klarar inte flera vintermånader med detta, men några veckor i alla fall, och blir det värre än så får man helt enkelt vara uppfinningsrik då.
Jag känner att jag absolut inte har något driv att förbereda mig mer än såhär, för en sak som ännu inte har inträffat under mitt 60-åriga liv, och med extremt låg sannolikhet kommer att inträffa medans jag fortfarande lever.
Tack för inlägget
Jag mötte de senaste säg 10 åren frågor från omgivningen gällande reservkraft. Bland annat i samband med solceller. Dessutom ingick reservkraft i den undervisning och den arbetslivserfarenhet jag hade.
Genom ett eget projekt (under devisen; ”köper man ett paraply då regnar det inte”) kunde jag lära mig mer om reservkraft.
Och förhoppningsvis i en dialog få ett utbyte av kunskaper här på byggahus.
Jag föddes i ”skuggan” av andra världskriget med föräldrar som upplevt att ha krig i närheten.
Pappa byggde ett hus där vi skulle klara strömavbrott genom vedeldning med självcirkulation Detta trots att rörmokaren idiotförklarade pappa eftersom det med de nya eldrivna cirkulationspumparna var helt onödigt.
Men strömavbrott förekom då och då, ibland några dygn och jag är tacksam för huset (som används än idag) fortfarande klarar uppvärmning och varmvatten sig utan att elnätet levererar ström.
Detta har säkert varit uppe i tråden förr, men men. Minns när jag körde en gammal dieselgenerator och lite känsligare utrustning (annat än mer basic som lampor osv.), då tog den tyvärr skada eftersom kurvan inte var jämn.
Numera har man en större powerbank, som de flesta kallar det, till laptops, TV och dylikt.
Numera har man en större powerbank, som de flesta kallar det, till laptops, TV och dylikt.
Hej MagnusM Magnus_Anderssonn skrev:Detta har säkert varit uppe i tråden förr, men men. Minns när jag körde en gammal dieselgenerator och lite känsligare utrustning (annat än mer basic som lampor osv.), då tog den tyvärr skada eftersom kurvan inte var jämn.
Jag tror inte det handlade om ojämn sinusspänning utan att elektronikbaserade nätdelar som producerade reaktiv effekt till generatorn som i olyckliga fall kunde ”ta över” magnetiseringen av generatorn.
Resistiva laster och glödlampor gick det bra att driva.
Jag skrev bland annat om det i inlägg #135 och i inlägg #143 här i tråden
Idag har switchade nätdelar Power-factor correction (PFC) som rimligen eliminerar problemet då fasförskjutningen försvinner och därmed genereringen av den kapacitiva reaktiva effekten, som kan magnetisera generatorn.
Här kan du till exempel läsa om PFC; ”Power Factor Correction (PFC) Explained”
https://www.monolithicpower.com/en/...O7w8IOXsUzGSU404UmW5b1R2BCEKfDHhOhzDgvMGZQ6kG
Redigerat:
Vad var det för prylar du körde på den? Frågan är uppe ibland och det känns som att många överdriver riskerna med elverk och elektronik. Men helt riskfritt är det inte. Och då är det intressant att höra om detaljerna när saker gått sönder.M Magnus_Anderssonn skrev:
Själv har jag haft sönder en svets genom att försöka köra den på ett elverk. Då var roten till problemet att elverket var för klent i kombination med att jag var för envis med att fortsätta försöka fast jag märkte att det inte gick bra.
Hej AvemoA Avemo skrev:Vad var det för prylar du körde på den? Frågan är uppe ibland och det känns som att många överdriver riskerna med elverk och elektronik. Men helt riskfritt är det inte. Och då är det intressant att höra om detaljerna när saker gått sönder.
Själv har jag haft sönder en svets genom att försöka köra den på ett elverk. Då var roten till problemet att elverket var för klent i kombination med att jag var för envis med att fortsätta försöka fast jag märkte att det inte gick bra.
Förutom att du kan ha för liten generator för din svets så är den ljusbåge som alstras när du svetsar en besvärlig störkälla och kan även orsaka att utrustning som innehåller elektronik går sönder.
Desto lättare svets du har desto mindre riskerar att finnas i svetsen som kan dämpa att ljusbågen vandrar vidare till matningskällan, elnätet eller en reservkraftkälla.
Köper du en förbränningsmotordriven svets då har tillverkaren sett till att den klarar ljusbågen, men det kan vara ett vågspel att kombinera svets med ett elverk.
Jag märkte det. Svetsen hade ett laddmotstånd för DC-bussen och ett relä som kopplade över detta när spänningen var hög nog precis som frekvensomriktare brukar ha. När man började svetsa sjönk spänningen snabbt, reläet bröt och ljusbågen slocknade. Då när belastningen upphörde steg spänningen, reläet drog och bågen tändes igen. Detta gjorde att laddmotståndet som bara är avsett att belastas under någon sekund då och då belastades mycket längre och oftare än det var dimensionerat för. Så det var varken distorderad sinusvåg, störningar, transienter eller reaktiv effekt som var problemet. När jag bytte laddmotståndet i svetsens matningssteg fungerade den igen.M Martin Lundmark skrev:
Tråkig och regnig dag (samt att jag har semester) gör att man kan genomföra driftprov på husets system.
Förutom att jag testat vakter som brand, vatten och temperaturer så simulerar jag strömavbrott.
Batteriet tog över "sömlöst" så ingen utrustning slocknade vid "avbrottet".
Fungerar som väntat hittils, kör internetanslutningen, en dator och kaminfäkten på under 200W.
Så det bör fungera i nästan 5 timmar på mitt batteri, sedan får elverket gå en timme för att ladda det, och så rullar det på.
Jag räknar då med att klara 4-5 dygn på en 20-liters bränsledunk.
Har även investerat i några trevliga laddbara golvlampor som enkelt är flyttbara till de ställen man behöver ljus på.
Roliga experiment i alla fall, jag hoppas nästan på ett lite längre strömavbrott senare i höst 🙃
Förutom att jag testat vakter som brand, vatten och temperaturer så simulerar jag strömavbrott.
Fungerar som väntat hittils, kör internetanslutningen, en dator och kaminfäkten på under 200W.
Så det bör fungera i nästan 5 timmar på mitt batteri, sedan får elverket gå en timme för att ladda det, och så rullar det på.
Har även investerat i några trevliga laddbara golvlampor som enkelt är flyttbara till de ställen man behöver ljus på.
Roliga experiment i alla fall, jag hoppas nästan på ett lite längre strömavbrott senare i höst 🙃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du löst distributionen av ström från ecoflowen?Hannuse skrev:
Tråkig och regnig dag (samt att jag har semester) gör att man kan genomföra driftprov på husets system.
[bild]
[bild]
Den har två stycken 230V uttag på baksidan.X xLnT skrev:
Det ena använder jag till kaminfläkten, en skarvsladd tvärs över vardagsrumsgolvet, och det är ju en koppling som bara görs vid strömavbrott.
Det andra har jag kopplat till ett utanpåliggande väggmonterat uttag med 6 möjliga stickproppsansluningar.
Så vägguttaget har en klamrad kabel som mynnar ut i en stickpropp som jag ansluter till Ecoflowen.
Det hade ju lika gärna kunnat vara ett grenuttag, men jag ville komma bort från sladdar på golvet, och hålla det lättstädat.
Men på så vis kan jag enkelt koppla om, och flytta stickproppen för datorerna och internet till det vanliga elnästsanslutna uttaget bredvid, och ta med mig Ecoflowen till stugan.
Tanken är att jag vill ha ett mernyttjande av den vid olika tillfällen.
Jag är riktigt sugen på en EcoFlow Delta 3 Classic.
Kostar bara ca 6400Kr
Skulle kunna fungera som UPS till internetuppkopplingen och vid strömavbrott kan jag dra en skarvsladd över golvet till kyl/frys.
Någorlunda portabel så den går att ta med till jobbet och ladda upp vid långvarigt strömavbrott.
Att den surrar lite vid strömavbrott har jag förstått men hur är den annars? Knäpptyst eller surr även när huset har ström?
Kostar bara ca 6400Kr
Skulle kunna fungera som UPS till internetuppkopplingen och vid strömavbrott kan jag dra en skarvsladd över golvet till kyl/frys.
Någorlunda portabel så den går att ta med till jobbet och ladda upp vid långvarigt strömavbrott.
Att den surrar lite vid strömavbrott har jag förstått men hur är den annars? Knäpptyst eller surr även när huset har ström?
Sorry, jag kallade min vid felaktig namn, det är en Fossibot F1800.S SirKnasen skrev:Jag är riktigt sugen på en EcoFlow Delta 3 Classic.
Kostar bara ca 6400Kr
Men prestandamässigt likvärdig den du tänker på.
Knäpptyst normalt sett, men vid strömavbrott eller när den laddar upp sig så går en fläkt, dock väldigt tyst.
Min kostade 5200 inkl frakt.
På Costco säljer de Delta Pro 3 4kWh för 25', det är rätt lockande, jag tänker i första hand till kyl/frys men sen är det ju böket att kontakterna sitter bakom så man måste dra ut som gör en tveksam.S SirKnasen skrev:Jag är riktigt sugen på en EcoFlow Delta 3 Classic.
Kostar bara ca 6400Kr