283 336 läst ·
2 352 svar
283k läst
2,4k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Jag har en sådan modell Eco Flow och jag hör inget från den. Jag använder i huvudsak för att ladda upp dator men även skruvdragare. Är den tom så kan man ta med den på restaurang och ladda upp den på ca 1 timme. Jag har den i ett hus som saknar ström överhuvudtaget. Jag har noterat att den dra ström även om den inte är belastad, därför viktigt att sätta den på OFF när den inte används.S SirKnasen skrev:Jag är riktigt sugen på en EcoFlow Delta 3 Classic.
Kostar bara ca 6400Kr
Skulle kunna fungera som UPS till internetuppkopplingen och vid strömavbrott kan jag dra en skarvsladd över golvet till kyl/frys.
Någorlunda portabel så den går att ta med till jobbet och ladda upp vid långvarigt strömavbrott.
Att den surrar lite vid strömavbrott har jag förstått men hur är den annars? Knäpptyst eller surr även när huset har ström?
Jag betalade ca 5000 kr, inte billiga grejor.
Jag har funderat på det tidigare.Hannuse skrev:
Värmen löser jag med ved, men det hade varit skönt att kunna laga mat.
El från ett elverk är inte så dyr. Runt 8 kr per kWh.
Det var en stolptrafo som brunnit. De 15 fastigheter som får el genom den kommer att få el via en mobil generator till dess den är lagad. Lär bli fler strömavbrott framöver.Hannuse skrev:
Jag fick tillbaka strömmen efter 2:45 ungefär.
Förberedd på elavbrott! Klarar veckor under kallaste vintern.
Värmer bodelen av huset normalt med en två tons täljstensugn, som har bakugn. Kan ställa dörren till garaget lite på glänt så att det inte fryser där.
Ett 5 kW trefas elverk, som jag kopplat till en byggcentral.
Frysar, kylskåp mm går fint att driva.
Och trefas ejektorpumpen går att köra, så vi får vatten till hydropressen. Inget varmvatten dock.
Ja o sen lite annat smått o gott.
Värmer bodelen av huset normalt med en två tons täljstensugn, som har bakugn. Kan ställa dörren till garaget lite på glänt så att det inte fryser där.
Och trefas ejektorpumpen går att köra, så vi får vatten till hydropressen. Inget varmvatten dock.
Finfint.H Hybro skrev:Förberedd på elavbrott! Klarar veckor under kallaste vintern.
Har dock inte landat in ett trefas elverk ännu, så det jag går bet på är vattenpumpen.
Mycket på grund av att jag vill kunna nyttja prylarna jag köper mobilt, för att kunna försvara investeringen.
Ser det lite som "kalla kriget", det vill säga det kommer inte att hända.
Men som gammal officer så tänker jag att om "skiten träffar fläkten" så behövs det inte så många liter ljummet vatten för att hålla stridsvärdet på en acceptabel nivå.
Jag kan hinka vatten från älven, värma det och badda skrevet och halsen - då är det klart 😀
Så just vattefrågan får jag lösa "manuellt", allt annat löser sig med ett mindre elverk, och nu även batteriet (som gör det lite enklare).
Men kul att höra om andra lösningar, fint! 👍
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 692 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 692 inlägg
Har just Isokern modulskorsten. Bestor av fyrtkantika yttermodeler och i mitten ett runt helt fristående rökgasrör av typ porös keramik.
Kul att montera!
Blir knappt lite ljummen på utsidan första metrarna efter en dags eldning.
Anledningen till detta är att jag har en 2 ton täljstensugn som lagrar den mesta värmen även i rökgaserna.
Kul att montera!
Blir knappt lite ljummen på utsidan första metrarna efter en dags eldning.
Anledningen till detta är att jag har en 2 ton täljstensugn som lagrar den mesta värmen även i rökgaserna.