7 368 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Elallergiker....finns dom ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Problemet är att fältet runt klockradion avtar mycket snabbt med avståndet. Ett 58W lysrör är rätt långt (150cm) och du kan inte komma riktigt nära klockradion med båda ändarna, speciellt inte om du vill ha så stor potentialskillnad mellan lysrörets ändar som möjligt. Det går helt enkelt inte att göra den jämförelsen. Men att fältet är kraftigt rakt under en 400kV-ledning är det nog ingen som betvivlar.electrocuted skrev:Mikael_L: om man står under en 400kV faslina, och håller upp ett 58W lysrör rakt upp i luften, så lyser det svagt, jag har provat. men om jag står bredvid min klockradio från tidigt 90-tal och riktar röret mot den, så lyser det inte..
bara en högst ovetenskaplig slutsats.. jag tror dock att det går aningen mer ampere i en 400kV faslina än genom min klockradio, viserligen är avståndet till faslinan betydligt större än en meter, men ändå...
Jag vet att vi har mätt elektromagnetiska fält och fått höga värden vid klockradion.
Även vid gammla köksfläktar där det fanns en analog klocka.
Tror att det har att göra med trafon!!
Vi gjorde mätningar under 400kV linan ut från OKG och förflyttade man sig i sidled avtog magnetfältet snabbt. Vid en vanlig trafokiosk var ganska höga värden på högspänningsidan men knappast mätbart på lågspänningssidan.
Även vid gammla köksfläktar där det fanns en analog klocka.
Tror att det har att göra med trafon!!
Vi gjorde mätningar under 400kV linan ut från OKG och förflyttade man sig i sidled avtog magnetfältet snabbt. Vid en vanlig trafokiosk var ganska höga värden på högspänningsidan men knappast mätbart på lågspänningssidan.
Jag hörde om en studie som gjordes runt 1990 när jag jobbade fackligt. Enligt den studien så hade man gjort blindtester som visade på att elallergiker inte inbillade sig. Sen hade studien hittat en möjlig nisch att koncentrera sig på. Det skulle vara lågfrekvent svängande magnetfält som orsakade de värsta symptomen, något man dittills aldrig hade ens mätt.
Efteråt har jag aldrig hört om detta igen.
Hmm... som när man åker med cykeln genom variationerna i jordmagnetiska fältet alltså då ?tio_Pepe skrev:Jag hörde om en studie som gjordes runt 1990 när jag jobbade fackligt. Enligt den studien så hade man gjort blindtester som visade på att elallergiker inte inbillade sig. Sen hade studien hittat en möjlig nisch att koncentrera sig på. Det skulle vara lågfrekvent svängande magnetfält som orsakade de värsta symptomen, något man dittills aldrig hade ens mätt.
Min brorsans kusins mammas syster ena son har hört av någon på ett nätforum att det fanns en studie nångång förra milleniet om samma sak men jag har tyvärr glömt var nånstans det stod, det är väl sant då ?
Det hela är tämligen intressant. Tex tvivlar jag inte på att folk kan bli schizofrena ett helt igenom psykiskt fenomen. Nåt liknande sätter jag på elallergi(dock inte lika allvarligt).
Tyvärr är ju Sverige bidragsfuskarnas mecka och jag har själv kört personer (taxi) som vart sjuk-skrivna/pansionärer pga detta syndrom. Jag respekterade deras önskningar och stängde av mobil etc.
Därmed inte sagt att de inte hade legitima skäl för sin frånvaro från jobb men ändock kanske de skulle få den _RIKTIGA_ orsaken undersökt.
Orsak enligt mina antaganden:
Hjärnan är långt mer komplicerad än folk och forskare tror och vet. Nya rön kommer varje år vad gäller hjärnans funktioner. Hjärnan styr över hela kroppen mer eller mindre. Alltså kan fel i "centraldatorn" ta de märkligaste uttryck inte bara psykiskt utan även psykiskt. Antalet hjärnceller som interagerar är så ofantligt många att det är omöjligt att även den smartaste/bästa inte har några småfel.
Det är därför det krävs dubbelblindtest för mediciner då en del tillfrisknar av egen kraft. Jag har utsatt mig för rmedicintest så jag vet hur det går till och det är inga barnlekar vad gäller mätning av resultat kan jag lova.
Men men återstår att se, bara för ett fåtal år sen påstods det att stress orsakar magsår. Men det har visat sig att det var ett virus. Nya innesjukdommar kommer och går. Se bara på de apatiska barnen
botade hela bunten läkartriumf så det skriker om det!
Kunde man felsöka hjärnan som man gör med en dator skulle allt sånt här gå att lösa men nu fungerar det ju inte så tyvärr
Tyvärr är ju Sverige bidragsfuskarnas mecka och jag har själv kört personer (taxi) som vart sjuk-skrivna/pansionärer pga detta syndrom. Jag respekterade deras önskningar och stängde av mobil etc.
Därmed inte sagt att de inte hade legitima skäl för sin frånvaro från jobb men ändock kanske de skulle få den _RIKTIGA_ orsaken undersökt.
Orsak enligt mina antaganden:
Hjärnan är långt mer komplicerad än folk och forskare tror och vet. Nya rön kommer varje år vad gäller hjärnans funktioner. Hjärnan styr över hela kroppen mer eller mindre. Alltså kan fel i "centraldatorn" ta de märkligaste uttryck inte bara psykiskt utan även psykiskt. Antalet hjärnceller som interagerar är så ofantligt många att det är omöjligt att även den smartaste/bästa inte har några småfel.
Det är därför det krävs dubbelblindtest för mediciner då en del tillfrisknar av egen kraft. Jag har utsatt mig för rmedicintest så jag vet hur det går till och det är inga barnlekar vad gäller mätning av resultat kan jag lova.
Men men återstår att se, bara för ett fåtal år sen påstods det att stress orsakar magsår. Men det har visat sig att det var ett virus. Nya innesjukdommar kommer och går. Se bara på de apatiska barnen
Kunde man felsöka hjärnan som man gör med en dator skulle allt sånt här gå att lösa men nu fungerar det ju inte så tyvärr
Nej, det är inte därför det kravs dubbelblindtest. Jag har också varit med om läkemedelsprovning och som anställd på ett läkemedelsföretag dessutom varit med och anslyserat prov.v-g skrev:Det är därför det krävs dubbelblindtest för mediciner då en del tillfrisknar av egen kraft. Jag har utsatt mig för rmedicintest så jag vet hur det går till och det är inga barnlekar vad gäller mätning av resultat kan jag lova.
Men men återstår att se, bara för ett fåtal år sen påstods det att stress orsakar magsår. Men det har visat sig att det var ett virus.
Angående magsår: Nej, det är inget virus, utan en bakterie! Upptäckten av den var värd ett Nobelpris.
De magsår som inte orsakas av den är till stor det orsakade av stress, kaffe och cigaretter.
kopierat från FASS
"Magsäckssår (ulcus ventriculi): Regelmässigt ses en normal eller låg syrasekretion i magsäcken. Ofta, men inte alltid, finns bakterien Helicobacter Pylori med i bilden. Magsäcksår är ofta orsakat av medicinering med värkmedicin som innehåller acetylsalicylsyra eller andra antiinflammatoriska ämnen t ex NSAID-preparat. Även vid behandling med kortisontabletter eller antidepressiva medel som t ex SSRI kan sår uppstå. Likaså ses dessa magsår efter intensiva stressperioder, vid rökning och med ökande ålder på patienten."
Precis.. Ett träffande citat: "Ett EEG säger lika mycket om vad som pågår i hjärnan som bruset i datorns kraftaggregat säger om vad datorn gör."v-g skrev:
Man hör ofta att Medicin inte är en exakt vetenskap. Natrurligtvis ÄR det en exakt vetenskap, det är bara det att vi inte har speciellt mycket kunskap om hur kroppen verkligen fungerar.
För att vara petig så är det ingen anledning till dubbelblindtest, då räcker det med blindtest.v-g skrev:
Dubbelblind betyder att även försökledarna är ovetandes om vem som får verksam substans.
Detta för att eliminera fel av förväntan eller vid tolkning av resultaten.
Antagligen allra mest viktigt vid studier där t.ex. djupintervjuer används. Det är mycket lätt att försökspersonen känner av försöksledarens förväntningar.
Andra områden där dubbelblind borde användas är vid slagruteförsök och när hifinördarna försöker att avgöra vilken högtalarkabel som är bäst.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Känns som att diskussionen är färdig. Trådens ämne känns även lite Off Topic för forumet.