Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är 100% övertygat om att elallergiker finns - och jag är 100% övertygad om att det inte beror på magnetfält eller elektricitet utan på ren och skär inbillning.

Hur jag kan vara så säker? Jag har varit en...

Min historia börjar någon gång i mitten av 80-talet, när jag blev intresserad av datorer, en riktig nörd kan man säga. Innan dess var mitt största intresse elektronik, så elektronerna har alltid snurrat runt mig. Jag har levt med datorer sedan dess, ofta ett par, tre stycken under skrivbordet (skönt att vila fötterna på). Då det dessutom varit mitt främsta arbetsredskap under samma tid, har jag tillbringat åtskilliga år framför olika bildskärmar.

Första gången jag läste något om "elallergi" var nog också i mitten av 80-talet. Jag minns att jag funderade lite över att hela huset gick på elvärme, att det gick en kabel i snedtaket ovanför min säng och att jag hade en elektrisk klockradio. Men det störde mig inte så nämnvärt.

1992 skaffade jag min första GSM-telefon. Samma dag, när jag satt vid skrivbordet och telefonen låg på laddning (påslagen) tre meter bort, fick jag en underlig känsla i huvudet. Ungefär som ett kraftigt tryck någonstans strax bakom näsroten. Det tog inte många dagars experimenterande att inse att det faktiskt var telefonen som var "boven". Och det räckte med att en GSM-telefon var påslagen i närheten för att det skulle kännas, det tog väl kanske en kvart.

Min reaktion var förstås att ha telefonen påslagen så lite som möjligt. De dagar jag tvingade mig själv att ha telefonen på länge var jobbiga, och jag fick en tung huvudvärk dagen efter. Ett problem var också att jag reagerade på andras telefoner, på möten, krogen osv. Som tur är var det inte som idag, var mans egendom. Problemet var bara att jag började känna av datorer också... Inte specifikt bildskärmar, det räckte med att en dator var påslagen in närheten. Ganska jobbigt!

Visst hade jag mina tvivel. Det hände ju att jag ovetandes sov bredvid en påslagen GSM-telefon, eller att jag trodde min var avstängd när den i själv fallet var påslagen, och då kände jag inget. Fast å andra sidan fanns det tillfällen när jag kände det underliga "trycket" utan synbar anledning, och hittade en telefon när jag tittade runt lite...

Så vad hände då? Efter att ha levt med detta tilltagande problem i över tre år, satte jag mig en kväll ner och funderade på framtiden. Jag surfade runt på internet och plöjde igenom mängder med historier av samma typ som de som länkats här. Jag läste vetenskapliga rapporter. Till slut sa jag följande till mig själv: "Det finns inga vetenskapliga bevis. Inte ett enda dubbelblindtest som fungerat. Det måste vara inbillning. Nu får det vara slut på de här fånigheterna, imorgon slår jag på telefonen och lever som en vanlig människa."

De senaste fjorton åren har jag bara stängt av telefonen när jag ska flyga. Och jag har inte direkt ägnat mig mindre åt datorer, tvärtom. Och jag mår hur bra som helst...

morsan skrev:
Har du läst länkarna som finns i tråden?
Jag är sedan tidigare bekant med det material du länkat. Utöver det har jag deltagit i seminarier och kurser inom området och är väl insatt i de vetenskapliga rönen.

morsan skrev:
Jag är ingen skvallertant från 80-talet
Vilket jag heller aldrig påstått. Jag åsyftar författarduon Rigmor Granlund-Lind och John Lind som gav ut boken. Skvallertant/Skvallerkärringar/Sladdertacka är vanliga nedlåtande benämningar på sensationslystna eller opportunistiska journalister/författare.

morsan skrev:
Ja, fortsätt gärna, men om de inte finns varför finns då detta , eller det här företaget?
Du förstod uppenbarligen inte vad jag skrivit. Låt mig förklara. Det hela är en hypotes. Det vill säga; en annan möjligt förklaring till problemet. Syftet var att belysa den möjlighet att det från ditt intryck (det du såg, det du hörde och det du upplevde) är möjlighet att dra helt andra slutsatser. Alltså; även om du bestämt dig för en orsak och en förklaring så kan det finnas andra.

morsan skrev:
Konstigt förresten, om det nu bara var dålig städning och torr luft så förstår jag inte varför företaget kostade på avskärmningar och andra åtgärder för hundratusentals kronor?
Återigen. Vad jag skrivit ovan är en hypotes, en alternativ möjlig förklaring till vad som skulle kunna orsaka exakt de symptom du beskriver. Exakt vad som verligen var problemet för er en helt annan fråga.

qvicksilver skrev:
Jag är 100% övertygat om att elallergiker finns - och jag är 100% övertygad om att det inte beror på magnetfält eller elektricitet utan på ren och skär inbillning.
Jag är inte riktigt lika säker. Hjärnan fungerar trots genom elektriska impulser. Det finns som bekant magnetkameror som kan mäta hjärnans elektriska aktivitet och i vissa fall har forskare till och med lyckats bygga maskiner som går att styra med "tankekraft". Det är åtminstonde teoretisk möjligt att de elektromagnetiska bruset kan störa hjärnans aktivitet och orsaka irritation, förvirring, trötthet, etc. Men än så länge finns inga konkreta bevis för sådana teorier. Vi väntar med spänning men håll inte andan! ;)

Precis som redan nämnts så finns det tyvärr inga vetenskapliga bevis, trots att mängder med blindtester och andra studier har gjorts. Besvären beror troligtvis på något annat. Det är inte ens säkert att orsaken är densamma bland alla personer med dessa besvär.

Däremot så förstår vi givetvis inte till 100% hur vare sig elektromagnetiska fält eller människokroppen fungerar. Det är inte omöjligt att elektromagnetiska fält kan påverka människokroppen, vi vet bara inte om så är fallet eller hur pass höga effekter som krävs i så fall. De gränsvärden som finns är satta lågt för säkerhets skull.
Mer forskning och studier behövs alltid.

Någon nämnde kyl och frysdiskar i butiker som farliga för elallergiker. Är inte sådana ganska så oelektriska? En liten elektrisk motor driver rund en kompressor. Resten av hela disken är helt passiv. Ingen el nånstans. Bara en kylvätska/gas som flyter runt i lite rör.
Större kyldiskar har förmodligen en central kompressor, och då finns det verkligen ingen el någonstans i närheten av kyldisken.

Däremot ser kyl och frysdiskar verkligen ute att vara stora elektriska monster, så om man upplever att el är farligt så reagerar kroppen förmodligen därefter.

Under kärnkraftsdebatten inför folkomröstningen 1980 tyckte jag att motståndarsidan hade ett bra argument:

Man måste faktiskt ta hänsyn till människors oro.

Vi supertekniker glömmer lätt den aspekten. Inte för att jag tycker att några nervösa kärringar ska avgöra nationens framtid, men vi har faktiskt uppgiften att förklara den teknologi vi inför i samhället.

Alla har inte våra kunskaper, och VI vet faktiskt inte allt, så det faller på vårt ansvar att lyssna och tänka till Innan vi introducerar nästa supercoola teknologi.

Snailman
tja om man närmar sig problemet från motsatt håll då, det är väl bevisat att det är förhöjd risk att få hjärntumör för ställverkspersonal och lokförare?

Snailman skrev:
tja om man närmar sig problemet från motsatt håll då, det är väl bevisat att det är förhöjd risk att få hjärntumör för ställverkspersonal och lokförare?
Är det ?

Ref ?

Lokförare på Ellok har förhöjd risk men fråga mig inte om hur mycket. Källan på det är en fd. banverkselektriker.

Elallergi är jag tveksam till. Känslighet mot bildskärmsarbete är jag inte det minsta tveksam till. Det problemet finns helt klart och jag vet inte om det är känsligare hy i kombiinationen med energin från bildskärmen eller vad det är men den delen har jag sett med egna ögon i jobbet som servicetekniker

Pratar vi gamla CRT-skärmar skall man komma ihåg att det faktiskt är mycket mer än bara elektromagnetisk strålning att oroa sig över där. Det är trots allt en elektronkanon som spyr ur sig en joniserande elektronstråle rakt i ansiktet på dig! Beroende på årsmodell pratar vi även lite röntgen och annat spännande. Så att byta från CRT -> LCD kan säkert minska många ansiktsbesvär men EM-fält/-strålning är knappast den stora skillnaden...

Flimmrande CRT-rör är som sagt mycket ansträngande för ögon och huvud.

Hjärncancer är som väl är en väldigt sällsynt form av cancer.

Mikael_L
Snailman skrev:
Det har jag också hört några gånger, det enda som är bevisat i strikt vetenskaplig mening är risken med långtidsexponering av kraftiga magnetfält. Och då pratar vi om lokförare eller att bo under en högspänningledning, typ.

Bevisade symptom (eller eg bevisad förhöjd risk för) är t.ex. leukemi.
Någon skrev spermaproduktion, det lät bekant, men minns inte om det kommit fram i dessa vetenskapliga/statistiska tester eller om det var en någon mer populistisk rapport i aftonbladet.

Ang magnetfält, eller alla sorts fält för den delen. Avståndet från källan har en jäk** inverkan på fältets styrka. Så därför kan det faktiskt vara värre att sova varje natt bredvid sin gamla risiga klockradio än att faktiskt bo under 400kV högspänningsledningar.

Det jordmagnetiska fältet är faktiskt mycket starkare än de magnetfält människan skapat utom på väldigt få platser. Däremot är jordmagnetiska fältet likformigt eller vad man kallar det och de flesta av männinskan konstruerade magnetfält växlande. Det har man nog inte koll på betydelsen av, ännu iaf.

mats_o skrev:
Lokförare på Ellok har förhöjd risk men fråga mig inte om hur mycket. Källan på det är en fd. banverkselektriker.

Elallergi är jag tveksam till. Känslighet mot bildskärmsarbete är jag inte det minsta tveksam till. Det problemet finns helt klart och jag vet inte om det är känsligare hy i kombiinationen med energin från bildskärmen eller vad det är men den delen har jag sett med egna ögon i jobbet som servicetekniker
Problemet med att källan är en banverkselektriker och inte en vetenskaplig rapport är att det blir väldigt svårt att sia om orsakerna - är det pga elektromagnetiska fält, eller beroende på att gamla banområden är en extremt kemikaliehaltig miljö ?

Jag förnekar absolut inte att problem finns - men frågan är om det är allergi som är orsak eller om det är psykosomatisk/stress/uttorkning...

Mikael_L: om man står under en 400kV faslina, och håller upp ett 58W lysrör rakt upp i luften, så lyser det svagt, jag har provat. men om jag står bredvid min klockradio från tidigt 90-tal och riktar röret mot den, så lyser det inte..
bara en högst ovetenskaplig slutsats.. jag tror dock att det går aningen mer ampere i en 400kV faslina än genom min klockradio, viserligen är avståndet till faslinan betydligt större än en meter, men ändå...

Mikael_L skrev:
Bevisade symptom (eller eg bevisad förhöjd risk för) är t.ex. leukemi.
Nej, det är inte bevisat. Det finns ett par kontroversiella studier som visat på en svag korrelation mellan högspänningsledningar och barnleukemi, men det betyder inte att magnetfälten är orsaken. Det kan vara helt andra riskfaktorer i de befolkningsgrupper som oftare än andra lever nära högspänningsledningar.

morsan skrev:
Det finns många likheter i bemötandet av patienter med elallergi och SVBK, det värsta är att inte bli trodd på.
Men det finns en avgörande skillnad: i fallet SVBK fanns ingen påstådd orsak till besvären. Det var besvären i sig som ifrågasattes. I fallet elallergi är det förhållandevis enkelt att genom blindade provokationsförsök avgöra om det verkligen är elen som är orsaken till besvären. Det har gjorts otaliga gånger och varje gång har det visat sig att el inte är orsaken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.