Hejsan!
Har en gammal gäststuga på tomten från ca 1950-talet. Någon före oss fick den mindre begåvade idén att lägga på takpannor, vilket taket inte höll för utan har sjunkit in in något på ena sidan. I andra sidan av huset finns en innervägg som faktiskt lyckats stå emot trycket.

Takpannorna är bortplockade nu och känns synd att riva en för övrigt gediget byggt hus.

Har läst gamla beskrivningar här på forumet där flera visst lyft innertak i mindre stugor med hjälp av domkraft och stämpar, men kan inte se det framför mig hur det ska gå till. Hur man kombinerar stämp med domkraft?

Takstöttorna ska skruvas fast i en träregel som ska stötta upp taket, det förstår vi. Men hur lyfter man den sedan med hjälp av domkraft?
Ska man montera fast en träregel även på stöttornas undersida och sedan lite extra stödklossar på sidorna under regeln för att få upp det hela från golvet, därefter kila in domkraften under regeln? Håller träregeln för det? Sedan fixerar man det hela med hjälp av två nya limträbalkar t ex som går från golv till tak?

Vi är inne på att köpa flera domkrafter, finns billigt på Jula t ex.

Stort tack!

B ByggarTompa skrev:
Hejsan!
Har en gammal gäststuga på tomten från ca 1950-talet. Någon före oss fick den mindre begåvade idén att lägga på takpannor, vilket taket inte höll för utan har sjunkit in in något på ena sidan. I andra sidan av huset finns en innervägg som faktiskt lyckats stå emot trycket.

Takpannorna är bortplockade nu och känns synd att riva en för övrigt gediget byggt hus.

Har läst gamla beskrivningar här på forumet där flera visst lyft innertak i mindre stugor med hjälp av domkraft och stämpar, men kan inte se det framför mig hur det ska gå till. Hur man kombinerar stämp med domkraft?

Takstöttorna ska skruvas fast i en träregel som ska stötta upp taket, det förstår vi. Men hur lyfter man den sedan med hjälp av domkraft?
Ska man montera fast en träregel även på stöttornas undersida och sedan lite extra stödklossar på sidorna under regeln för att få upp det hela från golvet, därefter kila in domkraften under regeln? Håller träregeln för det? Sedan fixerar man det hela med hjälp av två nya limträbalkar t ex som går från golv till tak?

Vi är inne på att köpa flera domkrafter, finns billigt på Jula t ex.

Stort tack!
En bra grej att kolla upp först är bärigheten i bjälklaget, så du inte råkar sänka golvet i stället för att höja taket!

Hej och välkommen till forumet!

Om jag vore i din situation skulle jag överväga ett välbyggt nytt fräscht bygglovsfritt komplementhus.

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Om jag vore i din situation skulle jag överväga ett välbyggt nytt fräscht bygglovsfritt komplementhus.
Tack, men det blir rätt dyrt... Har redan undersökt det.

Finns inte heller standardstugor med mått som funkar på den aktuella platsen.

P Patrik Hazard skrev:
En bra grej att kolla upp först är bärigheten i bjälklaget, så du inte råkar sänka golvet i stället för att höja taket!
Jo precis, det var någon här tidigare som skrev att regel/stödplatta under stämparna är en bra idé så att inte de åker genom golvet under tyngden...

En tidigare medlem som tyvärr inte varit aktiv på fyra år skrev så här:

Jag hyrde 2 stämpar från ett ställe som heter byggutrustning, finns förmodligen inte där du bor men säkert nått annat ställe du kan hyra ifrån. Dom kostade 100kr för en helg. Det funkar lite som en domkraft, det är 2 järnstolpar som du lägger limträbalken i och skjuter upp dom tilll takhöjden för att sedan låsa fast dom där. Sen skruvar du upp dom så att taket pressas upp. Jag pressade upp mitt tak nästa hela vägen med dom, sen gick det för tungt att skruva helt enkelt och då fick jag ta hjälp av en domkraft som jag satte en regen i som gick under limträbalken. För att pressa upp den kanske 2cm till, sen var det bara att sätta reglar i varje sida av limträbalken, och skruva fast. Inget har då ännu rasat och taket är plant nu :) Dock så måste min stuga varit byggd med lite insjunket tak då alla innerväggar släppte från taket när det kom upp. Men där var det bara att lägga klossar mellan regeln och taket och spika ihop.

Jag tänker mig en extra stämp som används ihop med domkraft. Den flyttar man runt och lyfter ett par pumptag och sedan skruvar man upp de närmsta stämpen och flyttar vidare d8mkraften och extrastämpen till nästa ställe. Så håller man på så många varv som behövs.

M Mellanbarn skrev:
Jag tänker mig en extra stämp som används ihop med domkraft. Den flyttar man runt och lyfter ett par pumptag och sedan skruvar man upp de närmsta stämpen och flyttar vidare d8mkraften och extrastämpen till nästa ställe. Så håller man på så många varv som behövs.
Men var placerar du domkraften? Under den extra stämpen som flyttas runt? Blir det inte vingligt?
Fyra stämpar är inköpta, borde räcka.

RoTe
Det är ju inte raketforskning, ta en lite större flaskdomkraft som inte välter så lätt och en regel och börja lyft försiktigt och följ efter med stämpen, millimeter för millimeter typ. Tror det går fortare för dig att lista ut om du testar istället för att sitta här och debattera.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Så fort du spännt stämpen mot taket med domkraften blir det stadigt, taket sitter väl fortfarande fast. 😃

RoTe RoTe skrev:
Det är ju inte raketforskning, ta en lite större flaskdomkraft som inte välter så lätt och en regel och börja lyft försiktigt och följ efter med stämpen, millimeter för millimeter typ. Tror det går fortare för dig att lista ut om du testar istället för att sitta här och debattera.
Ok, ja det låter vettigt med lite i taget.

Noterat flaskdomkraft, ser annorlunda ut än vad jag tänkt mig. Tack, då ska jag leta efter en sådan!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
B ByggarTompa skrev:
Noterat flaskdomkraft, ser annorlunda ut än vad jag tänkt mig.
Köp två, Biltemas duger bra om du bara ska lyfta nått enstaka tak privat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.