7 368 läst ·
54 svar
7k läst
54 svar
Elallergiker....finns dom ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lite av vad jag också tror. Gamla terminalskärmar på exempelvis Handelsbanken och SE-Banken vara ofta flimriga. Ibland verkade det som att dessa interferade med ljuset från någon dålig lysrösbelysning, och ibland någon trafo som var för nära skärmen. Kunde vara riktigt irriterande. Gick ju inte att ändra svepfrekensen på dessa gamla brukar från 80-talet. Fick relativt ofta åka ut och byta någon skärm till en som var mindre illa.Rrrrr skrev:
Behövs nog mer forskning för att utröna om det enbart är elen som är boven.
SVBK = fibromyalgi, ibland felaktigt kallad mjukdelsreumatism.
Rökningen ja, kronisk luftrörskatarr, lungemfysem och KOL.
Vi har rökuppehåll nu (obs vi har inte slutat) det har vi haft i 1 år och 4 mån nu!
Och jo, jag har sjukersättning
Elallergi eller elöverkänslighet finns! Jag har själv sett arbetskamrater som suttit vid stora skärmar och ritat i CAD, personer som verkligen älskade sitt arbete men inte kunde fortsätta eftersom skinnet flagade i ansiktet, ögonen rann, kraftig huvudvärk med mera. När de vistades i någorlunda el-fria miljöer försvann besvären. Några hade svårt att gå i affärer med lysrör och kyl- och frysdiskar. I ett stort kontorslandskap drabbades några som satt vid en innervägg täckt av ett draperi...
Innanför fanns en stor jä-la elcentral, en sådan där med knivströmbrytare osv. Det var inte roligt när de var och mätte i närheten av den. Dessutom spreds "strålningen" (elektromagnetiska fält?) via vattenledningarna i väggen.
Ännu en tråd som kanske kan hjälpa till bättre förståelse för besvären. Det finns många likheter i bemötandet av patienter med elallergi och SVBK, det värsta är att inte bli trodd på.
Rökningen ja, kronisk luftrörskatarr, lungemfysem och KOL.
Vi har rökuppehåll nu (obs vi har inte slutat) det har vi haft i 1 år och 4 mån nu!
Och jo, jag har sjukersättning
Elallergi eller elöverkänslighet finns! Jag har själv sett arbetskamrater som suttit vid stora skärmar och ritat i CAD, personer som verkligen älskade sitt arbete men inte kunde fortsätta eftersom skinnet flagade i ansiktet, ögonen rann, kraftig huvudvärk med mera. När de vistades i någorlunda el-fria miljöer försvann besvären. Några hade svårt att gå i affärer med lysrör och kyl- och frysdiskar. I ett stort kontorslandskap drabbades några som satt vid en innervägg täckt av ett draperi...
Innanför fanns en stor jä-la elcentral, en sådan där med knivströmbrytare osv. Det var inte roligt när de var och mätte i närheten av den. Dessutom spreds "strålningen" (elektromagnetiska fält?) via vattenledningarna i väggen.
Ännu en tråd som kanske kan hjälpa till bättre förståelse för besvären. Det finns många likheter i bemötandet av patienter med elallergi och SVBK, det värsta är att inte bli trodd på.
Redigerat:
rätt intressant det med elsaneringen av bilen, men jag blir lite fundersam.. han utgick från en VW pickup -98!! den må väl ändå vara full i elektronik??BR125 skrev:
så nämner han att det är viktigt med mekanisk insprutningspump, vilket jag tvivlar på att en -98 har...
jag skulle ju utgått från en volvo 740 diesel, eller en MB300D, betydligt enklare elsystem i de bilarna.
Det finns inga som helst vetenskapligt accepterade bevis på en fysiologisk överkänslighet mot elektromagnetiska växelfält.morsan skrev:
Två skvallertanter gav på 80-talet ut en bok som heter "Svart på vitt". Det är en populistisk sammanställning av liknande historier. Den används ofta som ett bevis på att elöverkänslighet. Problemet är bara att det från ett vetenskapligt perspektiv är fullständigt värdelöst och alla försök att verifiera problemet under kontrollerade förhållanden fullständigt misslyckats.morsan skrev:Jag har själv sett arbetskamrater som suttit vid stora skärmar och ritat i CAD, personer som verkligen älskade sitt arbete men inte kunde fortsätta eftersom skinnet flagade i ansiktet, ögonen rann, kraftig huvudvärk med mera. När de vistades i någorlunda el-fria miljöer försvann besvären. Några hade svårt att gå i affärer med lysrör och kyl- och frysdiskar.
Låt oss göra ett tankeexperiment. Dålig ventilation och bristfällig städning ger upphov till torr luft och damm. Ett drapperi drar till sig damm. Torr luft leder ström sämre och underlättare statisk uppladdning. Drapperiet hänger nära en elcentral vilken skulle kunna innebära att det drar till sig statisk laddning. När man sedan rör sig i närheten virvlar det elektrisk laddade dammet ut i rummet. När det dammet träffar huden sker en elektrisk urladdning och huden blir irriterad. När huden blir irriterad kliar den. När huden kliar kliar människan. När människan kliar blir huden svullen, ändå mer irriterad och i så småningom skadad. Skadad hud är ännu känsligare för de elektrisk laddade partiklarna. Skall jag fortsätta? Det här är ett exempel på rent dålig arbetsmiljö kombinerad med elstatik. Har ingenting med elektromagnetiska växelfält att göra.morsan skrev:
Vad var det som var så hemskt?morsan skrev:
Elektromagnetiska fält kan över huvudet taget inte spridas via vattenledningar.morsan skrev:
Har du läst länkarna som finns i tråden?Maxwells_Demon skrev:
Jag är ingen skvallertant från 80-talet, jag vet vad jag själv sett och upplevt!Maxwells_Demon skrev:Två skvallertanter gav på 80-talet ut en bok som heter "Svart på vitt". Det är en populistisk sammanställning av liknande historier. Den används ofta som ett bevis på att elöverkänslighet. Problemet är bara att det från ett vetenskapligt perspektiv är fullständigt värdelöst och alla försök att verifiera problemet under kontrollerade förhållanden fullständigt misslyckats.
Ja, fortsätt gärna, men om de inte finns varför finns då detta , eller det här företaget?Maxwells_Demon skrev:Låt oss göra ett tankeexperiment. Dålig ventilation och bristfällig städning ger upphov till torr luft och damm. Ett drapperi drar till sig damm. Torr luft leder ström sämre och underlättare statisk uppladdning. Drapperiet hänger nära en elcentral vilken skulle kunna innebära att det drar till sig statisk laddning. När man sedan rör sig i närheten virvlar det elektrisk laddade dammet ut i rummet. När det dammet träffar huden sker en elektrisk urladdning och huden blir irriterad. När huden blir irriterad kliar den. När huden kliar kliar människan. När människan kliar blir huden svullen, ändå mer irriterad och i så småningom skadad. Skadad hud är ännu känsligare för de elektrisk laddade partiklarna. Skall jag fortsätta? Det här är ett exempel på rent dålig arbetsmiljö kombinerad med elstatik. Har ingenting med elektromagnetiska växelfält att göra.
Det här var vad som kom upp när jag Googlade... 8 390 svenska sidor för mäta elektromagnetiska fält
Hemskt? Jag skrev att det inte var roligt! Värdena som uppmättes var skrämmande höga. Konstigt förresten, om det nu bara var dålig städning och torr luft så förstår jag inte varför företaget kostade på avskärmningar och andra åtgärder för hundratusentals kronor? Och att ett min avstånd till väggen infördes EFTER ombyggnaderna som gjordes.Maxwells_Demon skrev:
Jag skrev "Dessutom spreds "strålningen" (elektromagnetiska fält?) via vattenledningarna i väggen." Observera frågetecknet! Du kan kanske förklara fenomenet el - vattenledningar för mig?Maxwells_Demon skrev:
Redigerat:
Jag har också upplevt detta på nära håll. Där personen fick rådnader och sprickor i huden, problemet försvann såfort skärmen byttes från en CRT till en TFT.
Det många missar i denna diskution är stress. stress kan va omedveten vilket flimmer kan ge. Symtomer på stress kan yttra sig olika som i detta fall med rådnader och torr hud. När flimmret försvann försvann symtomen.
och Ja jag tillhör skaran som öppet skrattar åt någon som hävdar el-allergi.
Elen är bara en ursäkt till det verkliga problemet. så tar man bara itu med arbetsmiljön och andra stressfaktorer så kommer "allergin" att minska.
Ta bara exemplet med mobilmaster. det va ramaskri när 3G masterna kom upp och hur farligt detta var. något man missade att ta upp är att en 3G mast ligger på 1/10 del av effekten mot vad en 2G mast gör.
de senaste som kom fram nu är ju att SAR-värderna på mobilerna är ett spel för gallerierna.
Och sen Morsan, att hänvisa till att det finns sidor på nätet som behandlar "problemet" gör det per auto inte sant. Se bara på aftonbladet.
Det många missar i denna diskution är stress. stress kan va omedveten vilket flimmer kan ge. Symtomer på stress kan yttra sig olika som i detta fall med rådnader och torr hud. När flimmret försvann försvann symtomen.
Elen är bara en ursäkt till det verkliga problemet. så tar man bara itu med arbetsmiljön och andra stressfaktorer så kommer "allergin" att minska.
Ta bara exemplet med mobilmaster. det va ramaskri när 3G masterna kom upp och hur farligt detta var. något man missade att ta upp är att en 3G mast ligger på 1/10 del av effekten mot vad en 2G mast gör.
de senaste som kom fram nu är ju att SAR-värderna på mobilerna är ett spel för gallerierna.
Och sen Morsan, att hänvisa till att det finns sidor på nätet som behandlar "problemet" gör det per auto inte sant. Se bara på aftonbladet.
Så tillåt mig då citera från den ena:Maxwells_Demon skrev:
"Den samlade bedömningen är
dock att det saknas vetenskapliga bevis24, i form av resultat från relevanta, reproducerbara studier,
för att elektromagnetiska fält förknippade med mobiltelefoni påverkar människors hälsa."
Det handlar här då om icke-termisk effekt - dvs att man inte har blivit varm av strålningen (genom att hålla mobilen vid örat i en timme exempelvis).
... saknas vetenskapliga bevis...
I rest my case.
Jodå, visst har stressen en hel del med detta att göra, det kan inte vara nyttigt att t ex sitta 12 tim framför en skärm i lysrörsljus (på vintern helt utan dagsljus) med bara några korta pauser som dessa CAD-ingenjörer gjorde. Utbrändhet? "gå i väggen"? Elöverkänslighet? fibromyalgi (Sveda-värk och brännkäring)? Välj själva!frohike skrev:Jag har också upplevt detta på nära håll. Där personen fick rådnader och sprickor i huden, problemet försvann såfort skärmen byttes från en CRT till en TFT.
Jag vidhåller fortfarande att jag vet bara vad jag sett och upplevt, länkarna är mest som motvikt till de länkar som påstår att problemet inte finns.
Den person du träffat som blev fri från problemen genom att byta skärm är bara att gratulera, de jag känner är fortfarande beroende av en helt elfri miljö större delen av veckorna för att t ex klara att gå och handla mat...
Problemet med att se och uppleva är att det är väldigt subjektivt. Därav en vetenskaplig angrepsmetod.
... och vad som saknas är då någon som får besvär när de inte VET att det är el i närheten - dvs ett vetenskapligt dubbelblindtest.
Annars befinner vi oss i "tro" - och då kan vi lika gärna säga att det beror på att de människor får eldemoner i sig ;-)
... och vad som saknas är då någon som får besvär när de inte VET att det är el i närheten - dvs ett vetenskapligt dubbelblindtest.
Annars befinner vi oss i "tro" - och då kan vi lika gärna säga att det beror på att de människor får eldemoner i sig ;-)
Här är förresten en länk till ett bra forum att fundera över sådana saker i:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.p...ilit=mobiltelefon+förbud+stockholm+tunnelbana
De rotar runt lite i det hela - men verkar inte hitta annat än att om man VET att man är utsatt för strålning, då får man besvären - men då är det ju psykosomatisk, dvs strålningen är inte orsaken.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.p...ilit=mobiltelefon+förbud+stockholm+tunnelbana
De rotar runt lite i det hela - men verkar inte hitta annat än att om man VET att man är utsatt för strålning, då får man besvären - men då är det ju psykosomatisk, dvs strålningen är inte orsaken.
Administrator
· Skåne
· 8 696 inlägg
Tycka och tro vad man vill, men vi ska kunna diskutera problemet utan att bli otrevliga. Jag har raderat en del onödiga kommentarer i den här tråden.
Har hört och sett hur kul både mormor och mamma hade det innan sjukvården accepterade deras kärringsjuka som en riktig sjukdom. Har flertalet nära och kära som brottas med problemet att depressioner inte syns på ytan...
Det finns väldigt många saker som vi inte kan bevisa som trots det påverkar många liv - det finns oändligt antal saker som vi inte förstår oss på.
Av två schäfrar som är födda i samma kull så reagerar jag ingenting på den ena - och får kraftig andnöd av dess broder. Jag har en kollega som inte tål att man äter/behandlar ägg i samma lokal som han är i. En bekant får åka till akuten varje gång hon har kommit i kontakt med fisk - hon kan inte röra saker som rört vid fisk...
Jag skulle vara oerhört förvånad om det inte finns någon på jorden som är överkänslig mot el.
Sen är det väl så med alla sjukdomar som är svåra att bevisa att en person INTE lider av - av 10 som säger sig ha sjukdomen så är det 6 som har den, 2 som tror sig ha den och 2 som bara säger det för att få pengar.
Det finns väldigt många saker som vi inte kan bevisa som trots det påverkar många liv - det finns oändligt antal saker som vi inte förstår oss på.
Av två schäfrar som är födda i samma kull så reagerar jag ingenting på den ena - och får kraftig andnöd av dess broder. Jag har en kollega som inte tål att man äter/behandlar ägg i samma lokal som han är i. En bekant får åka till akuten varje gång hon har kommit i kontakt med fisk - hon kan inte röra saker som rört vid fisk...
Jag skulle vara oerhört förvånad om det inte finns någon på jorden som är överkänslig mot el.
Sen är det väl så med alla sjukdomar som är svåra att bevisa att en person INTE lider av - av 10 som säger sig ha sjukdomen så är det 6 som har den, 2 som tror sig ha den och 2 som bara säger det för att få pengar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Lyssnade på Ring P1 en morgon och Tomas Tengby var i högform. Som kommentar till elallergikerna kom kommentarer som "Rör inte min elallergi.." och ett konstaterande att elallergi (och andra märkliga sjukdomar) kan vara ett sätt att BLI NÅGON.
"Jag är den med elallergi"
Tvivlar inte en sekund på att elallergiker, och utbrända och andra med denna typ av sjukdomar med för den delen, mår dåligt och till och med får fysiskt yttrande symptom. DET är dock inte bevis för elallergi mm.
Men för all del låt dessa personer få ha sina sjukdomar i fred så länge dom inte belastar samhället med kostnader och vi slipper höra ältandet.
"Jag är den med elallergi"
Tvivlar inte en sekund på att elallergiker, och utbrända och andra med denna typ av sjukdomar med för den delen, mår dåligt och till och med får fysiskt yttrande symptom. DET är dock inte bevis för elallergi mm.
Men för all del låt dessa personer få ha sina sjukdomar i fred så länge dom inte belastar samhället med kostnader och vi slipper höra ältandet.