Man bygger inte elinstallationer på samma sätt som man specar upp mjukvara. Har du dimensionerat elinstallationen för att det alltid ska tas 10 A ur vägguttagen, alla spisfunktioner på max, all belysning tänd, ev elvärme på maxeffekt osv?
Be någon som läst elkraft på högskolan att reda ut begreppen "sammanlagring" och "sammanlagringsfaktor".;)

Jag tror inte att han ens behöver någon med högskoleexamen för att förklara, det bör lätt räcka med någon som har behörighet ;)

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Självklart är inte anläggningen dimensionerad för att alla förbrukare skall kunna gå för fullt samtidigt, men varje förbrukare bör enskilt kunna gå för fullt. Det händer att man har alla plattor igång samtidigt på en häll och att flera av dem har hög effekt. Ponera att du steker en bit ryggbiff till en pasta samtidigt som du kokar pastan på ena plattan och rör ihop en sås på andra.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
falkn skrev:
Självklart är inte anläggningen dimensionerad för att alla förbrukare skall kunna gå för fullt samtidigt, men varje förbrukare bör enskilt kunna gå för fullt. Det händer att man har alla plattor igång samtidigt på en häll och att flera av dem har hög effekt. Ponera att du steker en bit ryggbiff till en pasta samtidigt som du kokar pastan på ena plattan och rör ihop en sås på andra.
Exakt, sedan tycker jag man ska kunna laga mat, köra en tvättmaskin och diskmaskin samtidigt som man dammsuger utan att proppen går

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Om jag hade det mindsetet skulle det vara mycket buggar i min kod

"Det där kommer aldrig hända så det tar vi inte höjd för"
Missförstå mig inte. Jag menar en spis som drar max 3,6. Det måste finnas såna spisar med låg effekt. Man klarar sig lika bra. Det kanske tar bara längre tid att laga mat.

AndersMalmgren skrev:
Exakt, sedan tycker jag man ska kunna laga mat, köra en tvättmaskin och diskmaskin samtidigt som man dammsuger utan att proppen går
För TS del är detta inte ett problem eftersom han har trefas i lägenheten. Om det är fråga om en enfaslägenhet är problemet av en annan art. Hur löser man problemet att man inte kan köra diskmaskin, tvättmaskin, spisens alla plattor på max och dammsugare samtidigt? En lösning är att begränsa spisen så att den aldrig kan gå fullt ut. Då är spisen alltid begränsad vad man än använder mer. En annan lösning är att man får lära sig att låta bli att köra allt samtidigt. Då kan man använda tre plattor på max en kortare stund så länge man inte använder något annat som drar mycket ström. Valfrihet att använda med förstånd helt enkelt. Det finns knappast några enfaslägenheter i Sverige där en normal spis kan användas fullt ut.

Avemo skrev:
En lösning är att begränsa spisen så att den aldrig kan gå fullt ut. Då är spisen alltid begränsad vad man än använder mer. En annan lösning är att man får lära sig att låta bli att köra allt samtidigt. Då kan man använda tre plattor på max en kortare stund så länge man inte använder något annat som drar mycket ström.
En tredje lösning är att sätta effektvakt på spisen! ;)

Nåja, kostnaderna för ombyggnaden blir väl mycket större än att dra en ny matning... Men det kanske finns någon industrispis eller dylikt med effektvakt på marknaden redan?

Avemo skrev:
En annan lösning är att man får lära sig att låta bli att köra allt samtidigt.
Hur "lär" man sig sådant?
Man kommer hem vid 19, är hungrig, och efter 21 är det alldeles för sent för att ha dammsugare eller tvättmaskin igång i lägenhet. Nej, enfas är ett gammalt ofog som bör byggas bort så tidigt som möjligt.

n_sandstrom skrev:
Nej, enfas är ett gammalt ofog som bör byggas bort så tidigt som möjligt.
Givetvis, men kan vara ett mycket dyrare alternativ. Och det är dessutom inte är tillgängligt för alla.

lars_stefan_axelsson skrev:
En tredje lösning är att sätta effektvakt på spisen! ;)

Nåja, kostnaderna för ombyggnaden blir väl mycket större än att dra en ny matning... Men det kanske finns någon industrispis eller dylikt med effektvakt på marknaden redan?
Alla induktionshällar från Bosch/Siemens har en funktion som kallas Power management. Med den kan man ställa in maxeffekten för hällen i steg om 500W. Max för min häll är 7000W men då jag bor i en enfaslägenhet har jag ställt in maxeffekten på 5000W istället.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Alla induktionshällar från Bosch/Siemens har en funktion som kallas Power management. Med den kan man ställa in maxeffekten för hällen i steg om 500W. Max för min häll är 7000W men då jag bor i en enfaslägenhet har jag ställt in maxeffekten på 5000W istället.
Vilken praktiskt funktion, det visste jag inte.
Vad är lägsta gränsen?

1000W men då är ju hällen mer eller mindre obrukbar. För mig fungerar den prima iaf och då har jag testat att köra tre plattor samtidigt samt ugnen.

Jag har dock ovanligt nog en huvudsäkring på 35A vilket ger mig lite mer utrymme.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det finns många som har en helt normal spis på c:a 10 kW avsäkrad med enfas 20 ampere som aldrig har problem med att säkringen går. Inte för att man ha alla plattor och ugnen på max samtidigt utan för att aldrig behöver ha detta.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det är snarare matlagningsvanorna som bestämmer om en 20-amperesplugg håller eller inte, och hur man än lagar mat så har man aldrig alla plattor på max samtidigt.

Hemmakatten
Fotografen skrev:
Det är snarare matlagningsvanorna som bestämmer om en 20-amperesplugg håller eller inte, och hur man än lagar mat så har man aldrig alla plattor på max samtidigt.
Jag har ofta alla plattorna på samtidigt och ugnen. Har många gånger ångrat att vi inte köpte en häll med sex plattor. Vid middagsbjudningar och högtider som jul och påsk m.fl. är det ren kris. Då används alla plattor, båda ugnarna och jag får skriva (mentalt eller på papper) en arbetsordning för tillagning och användandet av spis och ugn så att allt blir färdigt i tid.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.