Hemmakatten
Vi har också ett gammalt 3x xx xx-nummer från när vi bodde i Spånga. Numera bor vi i annan kommun men numret har flyttats med.

En undran till TS är om han FÅR byta spishäll för föreningen? Om byte sker så kanske TS ändå måste betala gasavgiften? Borttagning och avstängning kostar en slant, kanske lika mycket som en årsavgift. Med detta och elektrikerns betalning så är det väl tveksamt om det lönar sig på en 3-årsperiod.

AndersMalmgren skrev:
Varför uppgraderade de inte hela centralen när de stoppade in den nyare brytaren? Ibland undrar man
För att diazedcentraler i många avseenden är bättre än det moderna skräpet som kommit efter!

Diazedkramare i alla länder, förenen eder! ;)

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson skrev:
För att diazedcentraler i många avseenden är bättre än det moderna skräpet som kommit efter!

Diazedkramare i alla länder, förenen eder! ;)
Du får starta ett upprop, mer diazed till folket :p

Du gillar att stoppa spik i centralen nör propparna är slut? :D

Det finns fina diazedproppar svarvade av koppar...

hempularen skrev:
Meanwhile in mother Russia? :D

AndersMalmgren skrev:
Du gillar att stoppa spik i centralen nör propparna är slut? :D
Jag vet inte hur dina vanor ser ut, men om du ofta har problemet att propparna tar slut så borde du kanske se över din anläggning och hur väl den möter dina behov. Ett paket säkringar innehåller fem stycken och det bör räcka i många år om man inte gör något olämpligt. Det är något onormalt att en säkring löser.

hempularen skrev:
Japp! Jag har faktiskt haft en när jag jobbade som elektriker... :o Bara för extrema nödfall!

Avemo skrev:
Jag vet inte hur dina vanor ser ut, men om du ofta har problemet att propparna tar slut så borde du kanske se över din anläggning och hur väl den möter dina behov. Ett paket säkringar innehåller fem stycken och det bör räcka i många år om man inte gör något olämpligt. Det är något onormalt att en säkring löser.
Precis. Det går ju inte ens en om året i genomsnitt.

Det måste finnas häll som drar 3,4 kw. Lättare att anpassa spisen till eluttaget än uttaget till spisen.
Vem använder 8 kw dagligen ?! De flesta använder under 2 kw.

Matstj skrev:
Det måste finnas häll som drar 3,4 kw. Lättare att anpassa spisen till eluttaget än uttaget till spisen.
Vem använder 8 kw dagligen ?! De flesta använder under 2 kw.
Vi använder mera än så i våran familj, 3*16 Ampere krävs för våran spishäll, tror att det blir dyrare för ts att anpassa sin lägenhet men det kan vara så att ts vill ha el istället för gas, det går alltid på något sätt att ordna men kan bli dyrare.

Pagno skrev:
Vi använder mera än så i våran familj, 3*16 Ampere krävs för våran spishäll, tror att det blir dyrare för ts att anpassa sin lägenhet men det kan vara så att ts vill ha el istället för gas, det går alltid på något sätt att ordna men kan bli dyrare.
Spisen totalt drar möjligtvis 3x16A, men enbart hällen ligger normalt på ca 2x16A d.v.s. drygt 7kW.

Angående Matstj uttalande så drar man lätt över 2kW bara man drar igång största plattan på max med booster.

Avemo skrev:
På 10 år har en säkring utlöst för mig. Var bara att fälla upp spaken och köra igen.

falkn skrev:
Spisen totalt drar möjligtvis 3x16A, men enbart hällen ligger normalt på ca 2x16A d.v.s. drygt 7kW.

Angående Matstj uttalande så drar man lätt över 2kW bara man drar igång största plattan på max med booster.
Normalt har man två plattor på, sällan på max. Antar att man kör på max, 2*1500 w blir 3 kw. Man sätter aldrig alla plattor på max samtidigt.

Matstj skrev:
Normalt har man två plattor på, sällan på max. Antar att man kör på max, 2*1500 w blir 3 kw. Man sätter aldrig alla plattor på max samtidigt.
Om jag hade det mindsetet skulle det vara mycket buggar i min kod

"Det där kommer aldrig hända så det tar vi inte höjd för"

• Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.