Många nätägare gör ingen skillnad mellan enfas och trefasmatningar utan sätter priset efter huvudsäkringens storlek oavsett antal faser.

De induktionshällar jag kollat på har gått att köra på 1 fas, men då går alla plattorna samt ugnen parallellt på samma och kör du mycket på en gång så blir det upp emot 30A.

Som tidigare skribenter skrivit tvivlar jag på att du har 3*20A i en enstaka lägenhet. Det är lika mycket som många villor med elvärme klarar sig på.

/M

induktionshall.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I manualen ser det ju ut som att man kan köra den direkt också på enfas? Men då fallerar det om inte lägenheten är tillräckligt uppsäkrad?

tommib skrev:
Fast avtalet bör ju rimligen gälla det TS faktiskt har (även om 3x20A låter rejält tilltaget för en lgh, i ett sekelskifteshus). Vad skulle det annars gälla? Huvudsäkringarna i hela fastigheten? Då låter 3x20A snålt istället....
Vi vet inte hur stor föreningen är.

Där jag var ordf. för drygt 25 år sedan hade vi gas, ca. 800 lägenheter. Dessa matades via 7 anslutningar (det är 5 fastigheter uppdelade på 7 kvarter). Varje anslutning var på 3x85A. Så vi körde drygt 100 lgh per 85A matning. Efter stambyte säkrades anläggningen upp till 250A. Även den matningen på 250A förutsatte att vi körde vidare med gas, det skulle behövts ännu större uppgradering för att köra elspisar.

Stockholm energi byggde ut matningen i området strax innan vi uppgraderade, innan dess fick vi inte uppgradera.

Föreningen är på 42 lägenheter fördelade på 2 fastigheter med ca. hälften vardera.

tommib
elmont skrev:
Många nätägare gör ingen skillnad mellan enfas och trefasmatningar utan sätter priset efter huvudsäkringens storlek oavsett antal faser.
Aha.... det var nyheter för mig. Här i Fortumland så får man betala mer för trefas (eller ja, trefas 16A är samma som enfas max 35A). Tack för infon.

glitch skrev:
I manualen ser det ju ut som att man kan köra den direkt också på enfas? Men då fallerar det om inte lägenheten är tillräckligt uppsäkrad?
Eftersom ingen svarat. Ja, på bla kontinenten så är det ovanligt med flerfasmatningar av vanliga villor ("Det är ju jättefarligt!") Och eftersom vi har en marknad i nästan hela världen idag så är det ovanligt med spisar med 400V "elementspänning" (vad det nu är på en induktionsspis...). Så alla spisar idag går att köra på enfas (typiskt) 230V matning. Så man "använder" alltså inte möjligheten till delta-koppling man får med trefassystemet, utan det kan ses som två eller tre parallella enfasmatningar som råkar kunna dela på nollan (alltså stjärnkoppling).

MEN, som du säger så kommer man ju inte undan effektbehover för det. Har man bara en ledare fram så måste man ha högre ström i den för att få samma effekt som flera ledare med var för sig lägre ström.

Nu är jag ingen spisexpert, men kolla gärna Bo Siltbergss förträffliga spisbibel här på forumet, men 16A till spis+ugn är i klenaste laget. Lägenheter med enfas-spis brukar ha åtminstone 20A till spisen. (Experterna får gärna rätta mig).

För 16A och 20A matning så behövs med allra största sannolikhet också grövre kabel fram än den enfasmatning du har idag, så det behövs omdragning av elen till spisen i vilket fall.

Här kommer lite bilder på elcentralen:
20150928_183438.jpg
Skapa konto

20150928_183509.jpg
Skapa konto

20150928_183645.jpg
Skapa konto

Du har trefas i lägenheten och det bör inte vara något problem för en elektriker att ordna en trefasmatning till spisen. Det ser rent av ut att finnas lediga säkringar.

Jag är bara till 95% säker på att det är trefas in i lägenheten, man måste lyfta på centralkåpan för att vara 100% säker ;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Till 99% säkert att det är 3 fas, det finns en grupp no 7 till tvättmaskin 3x10 A, visserligen verkar den ändrad men knappast nedgraderat till enfas för det.

Protte

prototypen skrev:
Till 99% säkert att det är 3 fas, det finns en grupp no 7 till tvättmaskin 3x10 A, visserligen verkar den ändrad men knappast nedgraderat till enfas för det.

Protte
Dessutom trefas JFB...

Varför uppgraderade de inte hela centralen när de stoppade in den nyare brytaren? Ibland undrar man

Den är ju uppgraderad från originalet tydligen av samma firmasom gjorde första om man ser till att de flyttat gamla skyltarna B6 och firmanamnet till den nya. Borde vara ganska länge sen telenr av typen som på originalskylten i hufvudstaden.

Annars är det väl helt ok med gängsäkringar och så modern central, och trefas kan vi nog släppa till några decimaler till prottes 99% också.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
GK100 skrev:
Borde vara ganska länge sen telenr av typen som på originalskylten i hufvudstaden.
He he, vi i Vasastan har faktiskt kvar våra sexsiffriga telefonnummer (3x xx xx).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.