Som sagt bilden syns ingen vidare. JAG skulle ändå inte våga säga att det är rätt eller fel. Jag blir fullkomligt panikslagen när jag ser "strapen mellan PE &N avlägsnas". Gör du det och det är fel på något sätt så blir det en helt livsfarlig situation.

Det går aldrig för någon oavsett hur kunnig man är att så här på ett forum skriva hur man korrekt installerar en jordfelsbrytare. Det finns massor av saker att tänka på som inte framgår av ett schema eller en bild. Ex. vad har du tänkt använda för trådar för kopplandet?

Och som sagt jag personligen vågar inte göra en sådan koppling oavsett hur mycket jag tror att jag kan det. "Tror" duger inte, man, måste VETA.
 
Mikael_L
Det ska göras precis som bilden i inlägg #6.
Inkommande PEN (som är både nolla och skyddsjord i samma ledare) Ska först dras till jord-skenan (jordplinten).
Sen matas nollskenan genom JFB.
Så det innebär att finns det inte separat noll-skena eller nollplint så måste det installeras en sådan eller så byter man central.
Normalt sett drar man blå 6mm2 RK mellan PEN-skena och JFB. Men har man gänga 3 huvudsäkringar måste man ha grövre.

Har man sen flera under-centraler kan det bli riktigt trevligt. :)
Är dom matade med 4-ledare måste dom matas innan JFB i HC.
Och är kabeln till UC klenare än matningen till HC måste dom vara avsäkrade i HC. Vilket man bli rätt så trixigt i gammal porslinscentral.

Och slutligen, gör man fel så blir det att köpa ny plattTV, stereo, ev spis, kyl och frys m.m.
Och gör man rätt men dåligt (något glappar sen) så får man köpa allt det där nya om någon dag, månad eller år efter att man satt in JFB'n.
Så det gäller att hålla tungan rätt i mun.
Men du tänkte ju anlita en elektriker såg jag, så han ska väl klara det, eller så går åtminstone hans ansvarsförsäkring in.

Det jag skrev var nog inte alla punkter att beakta, men några småsaker jag kom på så här i brådrasket.
Jag håller med hempularen i att installera JFB är en rätt hög höjd på hempulande.
 
Så blir det:
1 Utgångspunkt i principskiss (inlägg #9)
2 Tillägg i principskissen = Bygel-platta (se här nedan)
3 Med tillägget reprecenterar principskissen min sommarstugeanläggning i nuläget
4 Jag kopplar enligt principskissen
5 Jag avlägsnar Bygel-plattan
6 PEN-tråden är nu separerad och utgör PE-tråd och kopplingspunkt för N-tråd.
7 Från N-skenan till JFB, enligt principskissen, kopplas 6mm blå tråd (enl senast: Mikael) till JBF.
8 Fungerande JFB = installerad !
Problemfritt och Klart ........ :rolleyes:

PE-SkenaBygel-plattaN-Skena
 
Redigerat:
ojdå skissen Bygel-platta kom tydligen inte med.
Men bygelplattan skall sitta mellan PE-skenan och N-skenan i principskissen (inlägg #9)
 
Redigerat:
Jag skulle vilja justera arbetsmomenten enligt följande:

1 Utgångspunkt i principskiss (inlägg #6) (Någon bild ser jag heller inte i #18 eller #19).

2 Jag avlägsnar Bygel-plattan

3. Kontrollera att alla PE- och N-ledare för gruppledningarna sitter på rätt plint, och vid minsta tveksamhet, t.ex om andra färger än blå och gul/grön finns, kontrollera uttag, strömbrytare osv att N- och PE används rätt.

4 Isolationsmät mellan PE och N för att upptäcka sammankoppling. Isolationsmät också L+N mot PE för att upptäcka isolationsfel och läckage i apparater. Det kan annars blir en besvärligt situation när JFBn visar sig inte gå att slå till efter färdigt montage. Om du då inte hunnit längre än hit så går det snabbt att göra punkt 2 ogjord.

5. Jag kopplar enligt principskissen, skalar ledare utan att skada kopparen, mjuka böjar, inte skaver mot vassa kanter, snyggt och överskådligt, ansluter med rätt vridmoment, kontrollerar att alla ledare verkligen sitter bra etc.

6. PEN-tråden är nu separerad och utgör PE-tråd och kopplingspunkt för blå N-tråd från PE-skenan till N-plinten på JFBn (ovansida).

7 Från N-plinten på JFB (undersidan) till N-skenan, enligt principskissen, kopplas 6mm blå tråd (enl senast: Mikael) till JFB.

8. Fasledare kopplas från HB till ovansida JFB.

9. Fasledare kopplas från undersida JFB till respektive fasskena, i samma ordning som förut.

10. Inspektera, kontrollera mot principskissen, och inspektera igen.

11. Kontinuitetsmät att det fungerar som tänkt, ingen kontakt mellan N och PE med JFB avslagen, och tvärtom med JFBn tillslagen, etc.

12. Slå av/skruva ur alla säkringar och spänningssätt centralen. Kontrollmät 400V/230V. Kontrollera JFBn med testknappen.

13. Slå till en säkring i taget.

14. Kontrollera JFBn i några uttag.

15. Kontrollera alla apparater att de inte löser JFBn.

16. Fungerande JFB = installerad !
 
Mikael_L
esski skrev:
Så blir det:
1 Utgångspunkt i principskiss (inlägg #9)
2 Tillägg i principskissen = Bygel-platta (se här nedan)
3 Med tillägget reprecenterar principskissen min sommarstugeanläggning i nuläget
4 Jag kopplar enligt principskissen
5 Jag avlägsnar Bygel-plattan
6 PEN-tråden är nu separerad och utgör PE-tråd och kopplingspunkt för N-tråd.
7 Från N-skenan till JFB, enligt principskissen, kopplas 6mm blå tråd (enl senast: Mikael) till JBF.
8 Fungerande JFB = installerad !
Problemfritt och Klart ........ :rolleyes:

PE-SkenaBygel-plattaN-Skena
Jag förstår då på rak arm inte hur du menar att du tänkt göra.
Och då jag inte ser sakerna kommer jag omöjligtvis kunna se olika fel och fallgropar, så jag håller nog tyst nu.
Men inse bara att det är ingen barnlek, det där.
 
hempularen skrev:
Observera att även om det kan förefalla enkelt så är detta inte något man skall ge sig på att labba med själv, om nollan bryts, uppstår väldigt obehagliga fenomen, man får slumpartat 0 - 400V i uttagen i huset, och det ger i sin tur att det mesta av elutrustning i huset brinner, lampor exploderar osv. Det är helt enkelt en mardrömssituation.
Och symaskiner går baklänges!!! ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
4 Isolationsmät mellan PE och N för att upptäcka sammankoppling. Isolationsmät också L+N mot PE för att upptäcka isolationsfel och läckage i apparater. Det kan annars blir en besvärligt situation när JFBn visar sig inte gå att slå till efter färdigt montage. Om du då inte hunnit längre än hit så går det snabbt att göra punkt 2 ogjord.
Behövs inte göras 2 mätningar mellan N och PE, antingen kopplar man ihop faser och nolla och mäter mot jord eller får man koppla bort alla förbrukare och mäta mellan faserna och fas-nolla. Här vill man ha strömställare osv i slutet läge så man får med allt.
Jag misstänker att du skojar lite med dessa luddiga beskrivningar men här finns lite översikt hur man ska koppla i olika fall:http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
 
Med "L+N" menade jag att man lägger ihop alla faser med N och mäter mot PE. Det kanske var lite luddigt...?
 
Bo.Siltberg skrev:
4 Isolationsmät mellan PE och N för att upptäcka sammankoppling.
Det var detta jag syftade på. Om värdet är lågt får man sektionera tills man hittat felet/överledningen. Men bra beskrivning för övrigt.
 
Tillägg till Bo.Siltbergs bra lista över arbetsmoment, som förhoppningsvis är självklara

0. Bryt strömmen
0,5. Mät att strömmen verkligen är helt bruten.

Ursäkta om jag är Captain Obvious.
 
Ja, det finns säkert någon som skulle få för sig att låta strömmen vara på så det var inte ett helt onödigt inlägg, men tyvärr felaktigt om man ska gå ned på detaljer, för dem som vill leva länge alltså ;)

1. Mät att det finns ström, och därmed att mätinstrumentet fungerar.
2. Leta upp huvudbrytaren/säkringarna och fundera en liten stund om det är rätt och inte grannens.
3. Bryt strömmen.
4. Förhindra på lämpligt sätt att någon av misstag slår till strömmen igen.
5. Kontrollmät (samtliga faser) att det nu inte finns ström där arbetet ska göras.
 
:thumbup:
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, det finns säkert någon som skulle få för sig att låta strömmen vara på så det var inte ett helt onödigt inlägg, men tyvärr felaktigt om man ska gå ned på detaljer, för dem som vill leva länge alltså ;)

1. Mät att det finns ström, och därmed att mätinstrumentet fungerar.
2. Leta upp huvudbrytaren/säkringarna och fundera en liten stund om det är rätt och inte grannens.
3. Bryt strömmen.
4. Förhindra på lämpligt sätt att någon av misstag slår till strömmen igen.
5. Kontrollmät (samtliga faser) att det nu inte finns ström där arbetet ska göras.
Och jag blev lärd (av de extra petiga) att om man skall vara extra, extra petig så skall man kontrollmäta där man har ström för att säkerställa att mätinstrumentet fortfarande är helt efter att man kontrollerat att objektet man skall arbeta på är spänningslöst.

Men om sanningen skall fram så är inte ens jag så petig att jag gör det. Något jag däremot alltid brukar göra är att "pröva" genom att t ex röra en fas mot nolla/fas-fas, pilla med skruvmejseln el. dyl. och se efter så att det inte blir någon ljusbåge (! :)), och att om det är möjligt röra det ledande med högerfingrarnas yttersida samtidigt som jag inte håller i något med vänsterhanden (detta för att man då lätt rycker undan fingrarna och minskar risken för strömgenomgång genom hjärtat). Det kostar inte mycket extra.

Och det där att skala utan brottanvisning är bra att ha koll på. Jag skäms för att erkänna det men det var inte länge sedan jag skalade en EK med avbitaren (för det kan ju jag), skruvade på en u-båt, tryckte in trådarna i den (redan överfulla) dosan och "sproink", så hade jag lyckats ha av den... :o Mea culpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.