Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du en central i garaget eller sitter det bara kopplingsdosor där?Fliken skrev:
Hur som helst så låter det ganska troligt att kabeln till garaget har kombinerad nolla och jord alternativt att anläggningen i garaget är i så dåligt skick med jordfel som löser ut jordfelsbrytaren. Svårt att veta med den information du ger oss. Be att elektriker som gjort jobbet förklarar närmare vad som är fel.
Är det så att du har en central i garaget och kabel dit har tre faser samt kombinerad nolla och jord så är din elektriker antingen inkompetent, eller så försöker han lura dig på extra jobb som inte är nödvändigt.
Det kan ju vara så att det är en tvåledare ut med kombinerad nolla och jord. I så fall är det bara att byta kabel
Ja precis, det kan ju vara någon sorts vansinnighet som vi inte har en aning om men som en riktig elektriker givetvis inte befattar sig med att koppla in.Rikard Ågren skrev:
Det kan ju också vara något fulinkopplat med helt felaktig kabel, telefontråd, högtalarsladd osv ... :O
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Om vi nu antar att anledningen till att dom inte kopplade in kabeln är jordfel. Hade du begärt att garaget skulle täckas av JFBn i centralen? Det låter som om garaget "glömdes bort".
Hade det gått rätt till så hade elektrikerna isolationsprovat garaget och påpekat de fel de hittat så att du var med från början på att det krävdes åtgärder där.
Hade det gått rätt till så hade elektrikerna isolationsprovat garaget och påpekat de fel de hittat så att du var med från början på att det krävdes åtgärder där.
Om man ska märka ord här så har dom alltså gjort vad dom skulle?!
Gå ut och ta ett kort vid inkommande i förrådet så ska vi nog kunna reda ut detta på några sec utan att behöva gissa hur det ser ut och vad problemet är.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Som redan sagts så behövs det mer information för att kunna göra ett korrekt uttalande
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nja, huset var från 1909 och elen från möjligtvis runt 1970.Mikael_L skrev:Det kan ju kanske vara så att det är en 4x2,5mm2, 4x4mm2 eller 4x6mm2, och med nuvarande regler blir PEN för klen och det skulle således vara otillåtet.
Men jag anser att denna anläggningsdel i så fall är sas orörd och ska få fortsätta användas på samma vis.
Patrik_Hed, javisst går inte kabeln alls att ansluta för att den bara smulas sönder då man rör i den så har du helt rätt. Då kan ju inte firman vare sig koppla in kabeln eller byta kabeln inom samma offertsumma.
Men nu var ju huset från ca 70, så jag tänkte att det troligen inte var någon gammal tjärkabel.
Jag håller med om att i just detta fallet, så kan det vara lite annorlunda, men jag skrev lite generellt som svar till TS:s åsikt om att "har det funkat tidigare, så ska det funka efter också. Gratis"
//Patrik
Låter ju konstigt att kabeln till garaget är i så dåligt skick att elektrikern totalt dömt ut den om den är från 70talet. Men som tidigare sagts så behövs mer information.. Är det en central i garaget? Vad är det för kabel? Varför gick den inte koppla in?
Lite mörkt för att gå ut och ta ett foto just nu så jag får återkomma med detta.
Nej det finns ingen central i garaget utan enligt elektrikern så går det en kabel från huset ut till garaget till dess dosor.
Den gick inte att koppla in för att gå utlöstes JFB sa han jag pratade med via telefon.
Jag hade heller inte begärt att garaget skulle omfattas av översynen och tillbyggnaden. Tog bara för givet att el och lampa skulle fungera när arbetet inomhus var klart. Då detta var det viktigaste med en tvååring i huset. Detta var egentligen skälet till att jag inte drog upp el ombyggnad i garaget för där kommer hon inte in ändå.
Hus är från 1909 och el amatör gissar jag på från 70 talet. Då spisfläk och dåvarande kylskåpstrådar smulades i sönder när man tog i dessa. Ja okej inte trådarna utan höljet.
Alltid bra att ha lite mer kött på benen när jag tar diskussionen med firman i veckan. Därav min rådfrågning här inne.
Nej det finns ingen central i garaget utan enligt elektrikern så går det en kabel från huset ut till garaget till dess dosor.
Den gick inte att koppla in för att gå utlöstes JFB sa han jag pratade med via telefon.
Jag hade heller inte begärt att garaget skulle omfattas av översynen och tillbyggnaden. Tog bara för givet att el och lampa skulle fungera när arbetet inomhus var klart. Då detta var det viktigaste med en tvååring i huset. Detta var egentligen skälet till att jag inte drog upp el ombyggnad i garaget för där kommer hon inte in ändå.
Hus är från 1909 och el amatör gissar jag på från 70 talet. Då spisfläk och dåvarande kylskåpstrådar smulades i sönder när man tog i dessa. Ja okej inte trådarna utan höljet.
Alltid bra att ha lite mer kött på benen när jag tar diskussionen med firman i veckan. Därav min rådfrågning här inne.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Du får ta och fråga VARFÖR jordfelsbrytaren löste ut när garaget kopplades in
Och var det så de upptäckte felet så har inte kontroll före idrifttagning gjorts i tillräcklig omfattning
Och var det så de upptäckte felet så har inte kontroll före idrifttagning gjorts i tillräcklig omfattning
De lägger väl inte in garagegruppen av två orsaker. En av orsakerna är att få en möjlighet att dra om elen även där ute och samtidigt tjäna en hacka. Den andra orsaken är väl att de blir skyldiga om de kopplar in något som de vet är fel på.. Men å andra sidan så är det anläggningsinnehavaren som ansvarar för en säker anläggning.
Smular trådarna sönder så är det säkerligen gjort före 70-talet.
Smular trådarna sönder så är det säkerligen gjort före 70-talet.
Egentligen tror jag att dom har gjort rätt i stort sett.Fliken skrev:Lite mörkt för att gå ut och ta ett foto just nu så jag får återkomma med detta.
MEN om felet i garaget (eller kabeln till garaget) endast är "lite" läckström, så tycker jag att dom borde kopplat in det utanför JFB. Och sen påpekat att du har ett dåligt elsystem där.
Var det höga läckströmar eller en väldigt regelvidrig kabel eller installation tycker jag det var rätt att inte koppla in det uppenbart felaktiga. Men fortfarande ska dom givetvis underrätta dig, inte bara dra där ifrån och sen skicka en faktura.
Är "felet" i garaget ett litet läckströmsfel och inget annat tycker jag att du ska försöka få firman att lägga garaget utanför JFB och sen betala räkningen.
Sen bör du givetvis så snart som möjligt felsöka varför du har läckström där.
@Patrik_Hed:
Jag förstod nog vad du tänkte. Jag ville bara påpeka att det inte alls är säkert att det handlar om en dålig kabel.
Sen läste jag själv tidigare inlägg slarvigt :blushing:, det var ju lite klantigt ...
Klicka här för att svara