Hej

Jag har haft en el firma som dragit om elen i mitt hus. Bra jobb, allt funkar som det ska.

Dock så har jag en länga,garage, förråd. Kalla det vad man vill. Där jag även har en vattenpump till mitt borrade vatten. Hur som helst. Kabeln mellan längan och huset gick inte att koppla in på min nya automatsäkrings låda. Så nu har jag ingen el eller ljus i garaget.

Hur ska jag ställa mig till detta? Ska jag acceptera att de drog om elen i huset som fungerar men att nu inte elen i garaget fungerar?

Har betalt 10000 av 24000 till firman.

Tips? Ideer? Eller det är så att jag får stå mitt kast och vara utan el i garaget då huvudjobbet var att dra om elen i huset?

Fick ingen information när arbetet startades att elen i garaget inte skulel fungera när jobbet var klart.

Lite luddigt skrivet, men inte kan jag El.

Vh
David

Varför gick det inte att koppla in kabeln till längan? Hur motiverade de det?

Det var en gammal kabel som inte gick att koppla in på den nya boxen.

Hus från 1909 och kablage från kanske 1970? Inget jag vet säkert dock. Bara en gissning

Kanske är något fel på den gamla installationen eller kabeln så JFB löser ut? Posta gärna lite bilder.

Det låter mycket konstigt det är ju bara att megga garaget och sedan lägga den utanför ev JFB om isolationsprovningen är OK

De kanske vill att du ska byta till en kabeln med separerad PE och N. Hur löd motiveringen?

Jag drog upp problemet i efterhand när jag väl var i garaget och märkte att lampa och el inte fungerade.
Motiveringen efteråt handlade om att de var tvungna att gräva upp den kabeln mellan hus och garaga (3 - 4) meter för denna gick inte ihop med centralen

Någon vassare svar har jag inte fått. Men jag tycker att de hade kunnat informera om detta problem under tiden då de stötte på problemet. För han nämnde ju att de inte brytt sig om den för att de var tvungna att byta den. Ingick väl inte i jobbet då det bara skulle byta elen i huset.

Frågan är, har jag rätt att elen i garaget ska fungera trots att det inte ingick i jobbet inne i huset vi kom överens till. Ska jag låta de göra detta extra jobb och således säkert punga upp 10 000 till ?

Jag menar, drar jag om rören i badrummet så är det ju en självklarhet att vatten i kök ska rinna även efter jobbet, även om detta är en gammal ledning.

Har du fast pris? Att dra om kabeln till garaget och dyl. jobb har elfirman säkerligen reserverat sig emot så vill du ha den omdragen så får du nog punga ut med några kronor mer. Men elektrikern borde ju pratat med dig om det och frågat om du ville ha den omdragen.

Dock så förstår jag inte riktigt vad det ska ha varit för fel på kabeln om den var från 70-talet. För klen?

//Patrik

Nej jag har inte fast pris.

Jag bad dock om detta, men det kunde han inte ge mig eller så orkade han inte komma ut och kolla på jobbet. Så jag förklarade vad det handlade om och de kom och gjorde jobbet därefter.

Jag har för mig att de sa att kabeln slog ut jordfelsbrytare. Det är ju både äldre och nya dosor i garaget men det är möjligen så att kabeln i marken mellan husen inte fungerar med den nya centralen med JFB.

Tycker de var rätt torftiga när jag ringde upp. Vi kan ju gräva upp och lägga en ny kabel.
-Ja men det vill ju inte jag betala för, jag tycker att elen ska fungera när man är klar med ett jobb.
Sen sa de inte mycket mer och jag mer eller mindre sa ok, då får jag väl återkomma en annan dag.

Så nu kollar jag upp möjligheten, för jag tycker att de borde gräva o lägga dit en ny kabel som går ihop med den nya centralen så jag får ljus och el i garaget.

Tänkte ringa tillbaka när jag har lite mer kött på benen. Tror dock inte att dom (nilssons elektriska i kristianstad) är omöjliga.

Mikael_L
Jag kan inte på något vis förstå vad som gör att dom måste fimpa kabeln och elen till garaget.

Om det fanns läckström lägger man utanför JFB.
Om den är 4-ledar så lägger man den före JFB.
Om den är klen så avsäkrar man den, vilket den ska ha varit innan också.

Som jag ser det så bör firman koppla in elen till ditt garage igen, på något av ovan uppräknande vis och du ska sen betala hela beloppet, men inte mer, för att garaget inte ska bli utan matning måste dom givetvis inse när dom räknar på priset.

Men be dom förklara lite bättre vad som felar, det kan kanske vara något tokigt som inte vi kan veta.

Deras jobb var att byta centralen, om det sedan dyker upp oväntade saker som skapar en merkostad för firman att fixa som de dessutom inte ska få betalt för. Då kan man ju inte förvänta sig att få det fixat gratis bara för att det funkade innan.
Inte deras fel att din anläggning har det skick som den har.

Förstår fullt ut att de inte vill byta din kabel gratis. Dock så tvivlar ju jag på att man måste byta hela kabeln i detta fallet.

Vi kan jämföra med att byta central och på fyra grupper är trådarna av gammal tjärpapp som bara rasar sönder när elektrikern tar i dem. Då kan han inte koppla in i dem, men det är ju inte hans fel att kundens elanläggning är av dåligt skick. Och han kan ju inte byta ut trådarna gratis bara för att det funkade innan.

//Patrik

Alla gånger en 4-ledare, sätt upp en JFB i förrådet så är saken klar.

Jag förklarade antagligen lite dåligt.

Deras jobb var ett byta central och att dra om elen i hela huset. Således är alla sladdar och trådar bytta förutom den som gick / går mellan garage och hus.

Fliken skrev:
Jag förklarade antagligen lite dåligt.

Deras jobb var ett byta central och att dra om elen i hela huset. Således är alla sladdar och trådar bytta förutom den som gick / går mellan garage och hus.
Ah, okej. Men om jag har fattat rätt så måste du ju fortfarande betala för allt de gör. Du kan ju inte förvänta dig att de ska jobba gratis. Framförallt om det är på löpande.

Lycka till! :)

//Patrik

Om det finns något fel på anläggningen i garaget tycker jag dom gör rätt som inte kopplar in den. En inkoppling av den kan du ju däremot inte begära att dom ska göra gratis då du inte har fast pris på jobbet.

I det här fallet kan det ju röra sig om att det är en gammal EKKJ med PEN ledare i skärmen och att firman helt enkelt vill ha mer jobb.
Om det är en sån kabel ska det väl va ok att lägga den i centralen som Mikael_L skriver ovan.
Själv skulle jag föredra att ha en separat jordfelsbrytare till anläggningen i garaget vilket du ju då kan sätta där på inkommande ledning i befintlig eller en ny central.

Mikael_L
Det kan ju kanske vara så att det är en 4x2,5mm2, 4x4mm2 eller 4x6mm2, och med nuvarande regler blir PEN för klen och det skulle således vara otillåtet.
Men jag anser att denna anläggningsdel i så fall är sas orörd och ska få fortsätta användas på samma vis.

Patrik_Hed, javisst går inte kabeln alls att ansluta för att den bara smulas sönder då man rör i den så har du helt rätt. Då kan ju inte firman vare sig koppla in kabeln eller byta kabeln inom samma offertsumma.
Men nu var ju huset från ca 70, så jag tänkte att det troligen inte var någon gammal tjärkabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.