Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
USA var framåt på 40-50 talet, sen stannade tiden! Bara gammalt skräp! Lastbilar med osynkade växellådor, och manuella, kättingar, jobbar i Jeans,
Arean styr väl säkringens storlek? Så brukar då kag tänkta, större apparat i bakänden, grövre sladd/större säkring..
Arean styr väl säkringens storlek? Så brukar då kag tänkta, större apparat i bakänden, grövre sladd/större säkring..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
De gör faktiskt en "contact meter" som är graderad på "insidan". Men den finns inte i 240cm längd än om det var specifikt en sådan du suktade efter.useless skrev:
Omräknat så skulle 60-90 elektriker dö i Sverige.tommib skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja, kanske. Räknar man t ex med döda i elbränder? Om vi gör det i Sverige så blir siffrorna högre. Men inte riktigt så stora. (Och den typiska "elbranden" här är "glömt spisen på"). Och när det kommer till strömgenomgång så är "klättrat på järnvägsvagn" fortfarande en alltför vanlig orsak. Så vad räknar man i USA?J Janfossi skrev:
Och jag lever naturligtvis inte alls som jag lär. Dvs jag orkar inte leta källorna.
Om vi räknar med döda i elbränder så landar vi, omräknat, på 450-550lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, kanske. Räknar man t ex med döda i elbränder? Om vi gör det i Sverige så blir siffrorna högre. Men inte riktigt så stora. (Och den typiska "elbranden" här är "glömt spisen på"). Och när det kommer till strömgenomgång så är "klättrat på järnvägsvagn" fortfarande en alltför vanlig orsak. Så vad räknar man i USA?
Och jag lever naturligtvis inte alls som jag lär. Dvs jag orkar inte leta källorna.Men de finns här på forumet om man söker lite...
Tjockleken på kopparskiktet på kretskort anges i Oz.. (fast man även mäter det i um)prototypen skrev:
Ni kan känna er blåsta på mm2 beteckningarna, det är resistansen som styr. En 2,5 mm2 är 1,72 mm i dia vilket bara ger 2,36 mm2.
AWG är som MPG, hur lång tråd / hur långt man kan köra , av en bit koppar / en skvätt bensin.
Gängor är liknande, hur många som ryms på en tum.
Vi är väl lite insnöade på SI enheterna men det fungerar lika bra med amerikanska enheter.
Protte
Definitionen är den tjocklek man får när man bankar ut 1oz koppar över en kvadratfot….
Klicka här för att svara