USA var framåt på 40-50 talet, sen stannade tiden! Bara gammalt skräp! Lastbilar med osynkade växellådor, och manuella, kättingar, jobbar i Jeans,

Arean styr väl säkringens storlek? Så brukar då kag tänkta, större apparat i bakänden, grövre sladd/större säkring..

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den är fortfarande graderad på fel sida.
De gör faktiskt en "contact meter" som är graderad på "insidan". Men den finns inte i 240cm längd än om det var specifikt en sådan du suktade efter.

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
Precis. Den där måste man ju vika ut nästan helt om man ska mäta en liten bit mitt på en bräda/skiva. Vad är fördelen med det?

Skärmdump av Wikipedia-sida om "Grad Fahrenheit", inklusive en världskarta som visar länder som använder Fahrenheit (markerade i grönt).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte som det kopplas i videon. Han lägger PE och N på samma skena. Däremot använder amrisarna också JFB och dessutom ljusbågsvakter. Bara inte i den här anläggningen...

I övrigt håller jag med, det är fantastiskt hur usla installationerna är "over there". Undrar hur mycket elolycksfall de har?
Omräknat så skulle 60-90 elektriker dö i Sverige.

J Janfossi skrev:
Omräknat så skulle 60-90 elektriker dö i Sverige.
Ahh... Hoppar man in efter sju år så tycker jag man får ha lite mera referenser och data i sitt inlägg.

;)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ahh... Hoppar man in efter sju år så tycker jag man får ha lite mera referenser och data i sitt inlägg.

;)
Fattar. Återkommer. 😀

tommib
Det är också bra om det man skriver är relevant för det man citerar ;)

tommib tommib skrev:
Det är också bra om det man skriver är relevant för det man citerar ;)
Var det inte relaterat till din fråga "Undrar hur mycket elolycksfall de har?"?

;)
Fel av mig. Det är inte bara elektriker.
Det är döda i USA totalt enligt
Bibliografisk hänvisning: Zemaitis et al., "Electrical Injuries," StatPearls, jan 2020, och statistik om dödsfall (~1,000 per år i USA).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J Janfossi skrev:
Fel av mig. Det är inte bara elektriker.
Det är döda i USA totalt enligt
[bild]
I Sverige är det 2-3.
Omräknat med 30 gånger fler invånare blir det 60-90 döda

• Gilla
tommib
  • Laddar…
J Janfossi skrev:
I Sverige är det 2-3.
Omräknat med 30 gånger fler invånare blir det 60-90 döda
Ja, kanske. Räknar man t ex med döda i elbränder? Om vi gör det i Sverige så blir siffrorna högre. Men inte riktigt så stora. (Och den typiska "elbranden" här är "glömt spisen på"). Och när det kommer till strömgenomgång så är "klättrat på järnvägsvagn" fortfarande en alltför vanlig orsak. Så vad räknar man i USA?

Och jag lever naturligtvis inte alls som jag lär. Dvs jag orkar inte leta källorna. ;) Men de finns här på forumet om man söker lite...

Ja, kanske. Räknar man t ex med döda i elbränder? Om vi gör det i Sverige så blir siffrorna högre. Men inte riktigt så stora. (Och den typiska "elbranden" här är "glömt spisen på"). Och när det kommer till strömgenomgång så är "klättrat på järnvägsvagn" fortfarande en alltför vanlig orsak. Så vad räknar man i USA?

Och jag lever naturligtvis inte alls som jag lär. Dvs jag orkar inte leta källorna. ;) Men de finns här på forumet om man söker lite...
Om vi räknar med döda i elbränder så landar vi, omräknat, på 450-550

prototypen prototypen skrev:
Ni kan känna er blåsta på mm2 beteckningarna, det är resistansen som styr. En 2,5 mm2 är 1,72 mm i dia vilket bara ger 2,36 mm2.
AWG är som MPG, hur lång tråd / hur långt man kan köra , av en bit koppar / en skvätt bensin.
Gängor är liknande, hur många som ryms på en tum.

Vi är väl lite insnöade på SI enheterna men det fungerar lika bra med amerikanska enheter.

Protte
Tjockleken på kopparskiktet på kretskort anges i Oz.. (fast man även mäter det i um)
Definitionen är den tjocklek man får när man bankar ut 1oz koppar över en kvadratfot….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.