W
Fotografen Fotografen skrev:
Plåtdosorna kunde vi ta efter här, i stället för plasten som spricker, gulnar och brinner.
USA-el är gammaldags, klumpig och ofta dåligt utförande på själva hantverket med installationen men allt är inte bättre här.
Förvisso men det verkar bara väldigt klumpigt att jobba med, kör utelsutande av plåtdosor på industrin men av andra orsaker.

Redigerat av moderator:
Plåt kan bli strömförande vid fel. Det kan lätt bli vassa kanter som tar sig igenom kopplingstrådens isolering. Amerikansk kopplingstråd har kraftigare isolering, både hårdare och tjockare tror jag. Jag har varit med om att bygga elskåp för USA, vi kopplade den med speciell tråd, det var ett elände. Styvare och mer svårskalad.

E elmont skrev:
Jag tror att jord och nolla måste separeras före JFB om det ska funka som tänkt.
Ja just det, jag tänkte fel där. Min poäng var att den måste separeras.

Köp lite dyrare dosor så håller dom och brinner inte ;)

• Gilla
Olle61 och 2 till
  • Laddar…
W
USA... deras svar på AWG är ungefär lika tillkrånglat som 1/4 planet för komplexa tal...

tommib
Wand skrev:
USA... deras svar på AWG är ungefär lika tillkrånglat som 1/4 planet för komplexa tal...
Va? Den där meningen är rätt tillkrånglad tycker jag. Vad menar du med deras svar på American Wire Gauge?

• Gilla
Leifur och 1 till
  • Laddar…
W
Det jag menar är att AWG är lika tillkrånglad som att räkna med komplexa tal när det gäller reaktanser (eller sustanser) när det gäller vanliga starkströmsinstallationer ( om vi håler oss inom starkströmsinstallationer)

W
Det jag menar är at awg är onödigt tilökrånglad

W
Å jag är onödigt:cool: tillkrånglat onykter

W
Det går lika bra att förhålls sig till pyttens sats som imaginära tal i det fallet

Kvadratmillimeter är faktiskt inte så dumt. Det går att räkna på också.

• Gilla
1
  • Laddar…
AWG är ju ett uråldrigt system och de är inte så mycket för att ändra på saker. Här krånglar vi ju till det i stället, tänker på H07V-R som tidigare hette FK.

Och den får väl heta FK så länge vi fortsätter att säga FK och inte låter oss styra av någon internationell "liga". (y)

• Gilla
Olle61
  • Laddar…
Ni kan känna er blåsta på mm2 beteckningarna, det är resistansen som styr. En 2,5 mm2 är 1,72 mm i dia vilket bara ger 2,36 mm2.
AWG är som MPG, hur lång tråd / hur långt man kan köra , av en bit koppar / en skvätt bensin.
Gängor är liknande, hur många som ryms på en tum.

Vi är väl lite insnöade på SI enheterna men det fungerar lika bra med amerikanska enheter.

Protte

• Gilla
1
  • Laddar…
Nja addera 5' 1 3/4" med 21' 7 3/8". OK, kanske enkelt för dem, det går ju till och med att lära sig kinesiska tecken om man måste.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.