Ja lite skäms jag över min bryska ton ... 
Jag kände bara att det var dags att förklara att det finns en god bit kvar till förståelse, både för oss som skriver här över hur det ser ut hos TS och förmodligen hos TS själv också.
Men GK100 har rätt, fortsätt med förklaringar och bilder så klarnar nog både ett och annat.
Och vad man än gör eller inte gör, så är kunskap aldrig av ondo.
Jag kände bara att det var dags att förklara att det finns en god bit kvar till förståelse, både för oss som skriver här över hur det ser ut hos TS och förmodligen hos TS själv också.
Men GK100 har rätt, fortsätt med förklaringar och bilder så klarnar nog både ett och annat.
Och vad man än gör eller inte gör, så är kunskap aldrig av ondo.
Förövrigt skrev jag att en distributionstrafo kan vara D-kopplad på högspänningssidan, stämmer det?
Den borde kanske vara Y-kopplad med jordtag, egentligen ...
Jag så lite kan jag jag, helt enkelt ...
(En fråga antagligen rätt offtopic, men jag känner mig nyfiken...)
Den borde kanske vara Y-kopplad med jordtag, egentligen ...
Jag så lite kan jag jag, helt enkelt ...
(En fråga antagligen rätt offtopic, men jag känner mig nyfiken...)
Det är lung, i frankrike jag hade rätt att gå på EDF stolparna, Då jag har en viss utbilning. Jag har rätt också i sverige att gå in i en transformator.
Det betyder inte att jag kan el, men jag har en viss utbildning för att veta att all dessa är farlig, det är varför jag blir intresserad om min ny varande hus och huset bredvid.
Vad jag vill veta det är hur en 3 fas 380volt ledning i luften kan transformera i en kabel 4 svart tråd, 3 som fas och en som jord utan fusk???
Jag vill också veta om det är farlig? Tror att det var en fackman som hade gjort det???t
Nu, om det är fel ska jag ta bort de 3 stolpar och ta en 4x6 + 6 kabel, med jord och neutrol i stället, det finns i första stolpen.
Jag ska ta bilder.
Jag tänker dra kablarna själva, och en elektriker ska komma och koppla elcentralen, men först vill jag veta om det som är gjort nu kan användas utan problem...och kan vara godkänt.
Men lugn, jag vet vad jag gör, det är varför jag kommer till forumet............
Det betyder inte att jag kan el, men jag har en viss utbildning för att veta att all dessa är farlig, det är varför jag blir intresserad om min ny varande hus och huset bredvid.
Vad jag vill veta det är hur en 3 fas 380volt ledning i luften kan transformera i en kabel 4 svart tråd, 3 som fas och en som jord utan fusk???
Jag vill också veta om det är farlig? Tror att det var en fackman som hade gjort det???t
Nu, om det är fel ska jag ta bort de 3 stolpar och ta en 4x6 + 6 kabel, med jord och neutrol i stället, det finns i första stolpen.
Jag ska ta bilder.
Jag tänker dra kablarna själva, och en elektriker ska komma och koppla elcentralen, men först vill jag veta om det som är gjort nu kan användas utan problem...och kan vara godkänt.
Men lugn, jag vet vad jag gör, det är varför jag kommer till forumet............
Troll!
Nu kommer bilderna:
Bild 1: På enskilda vägen.
Bild 1: På enskilda vägen.
Många gånger är distributionstrafos i nät med privatkonsumenter Z-kopplade på sekundärsidan för att bättre kunna fördela osymetriska laster mellan faserna och undvika snedbelastning. Detta kan ha ändrats sedan min tid i elsvängen.Mikael_L skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Öhh, det där med "rätt i Sverige" förstår jag inte vad du menar. Jag är långt ifrån säker på att du gör det heller... Så utveckla gärna det.CharlyBålsta skrev:
Det kan det som sagt typiskt inte. Det måste vara en transformator emellan. Och då är det *inte* 400V mellan ledarna i luften utan betydligt mer.CharlyBålsta skrev:
Det är inte mycket jag drar mig för när det gäller hemmapul. I min egen anläggning. Men att dra om matande nät och fälla stolpar, där tror jag att de allra flesta dragit sin gräns långt innan... Det är inte dina grejjor. Såg jag någon göra det så blev det nog en anmälan... Tänk mycket noga igenom vad du gör, och prata med en elektriker *innan* du börjar. Med rätta är det inte alls säkert att vederbörande vill ha något med det här att göra när det redan har hänt.CharlyBålsta skrev:
P.S. Dina bilder nedan dök inte upp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Kan det vara så enkelt att du saknar en tråd i luften? Jag tolkar det som att vi pratar om blanktråd på stolpar?
Kan det var möjligt att det är bra 2 fas som kommer och en neutral + jord som är den tredje kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, det är troligt.
Jag örstå vad ni säger om stolparna etc.... Jag jobba i kraft industri och har ingenting att göra med transformator och annat, men jag få passera genom då och då, har utbildning för detta. För att ta bort stolparna min idé var enkel, dra snappen på OFF, ta bort propparna. Koppla bort ledningen från skåpet.
Då det finns inget el lägre och jag kan riva ner stolpar och koppar... Sedan göra en nytt matning med rätt kabel i jorden. Det blir dyr med bra.
Ledningen är min, jag tror att kan göra vad jag vill med den, om det är koppla ifrån eller.
Men jag har en elektriker som ska vara blad att hjälpa mig, och jag vill inte göra fel, då jag ska ta kontakt med honom.
Det är rolig att ser hur en enkel fråga kan lyfta så många frågor?
Men tack, för extra info.
Det är konstig att som ägare på min eget ledning kan inte jag riva den när jag vill ???
Men allt är möjligt.
Då det finns inget el lägre och jag kan riva ner stolpar och koppar... Sedan göra en nytt matning med rätt kabel i jorden. Det blir dyr med bra.
Ledningen är min, jag tror att kan göra vad jag vill med den, om det är koppla ifrån eller.
Men jag har en elektriker som ska vara blad att hjälpa mig, och jag vill inte göra fel, då jag ska ta kontakt med honom.
Det är rolig att ser hur en enkel fråga kan lyfta så många frågor?
Men tack, för extra info.
Det är konstig att som ägare på min eget ledning kan inte jag riva den när jag vill ???
Men allt är möjligt.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Verkar bara finnas två faser in då endast två faser är inkopplade på JFB:n.