Kan någon elkunnig person ge mig en kvalificerad gissning på vad "dimmern"/reglaget under min elcentral gör?
Ratten lyser när man vrider på den, men jag kan inte hitta något i huset som påverkas av den.

Jag har en tanke om att den eventuellt har med ventilationsfläkten för badrummen att göra, men samtidigt finns det reläer bland säkringarna för den. Ventilationsfläkten har slutat att fungera, och funderar på om detta vred hade något med funktionen av fläkten att göra (men märker inte att det gör någon skillnad om jag vrider på ratten).

Info om huset som eventuellt kan vara relevant:
- Fristående villa byggd 1927 och renoverad på 90-talet
- Kombipanna ved/olja
- Mekanisk ventilation i badrummen
- Grävd brunn, pump i ett förråd med egen elcentral
- Eget avlopp med trekammarbrunn och infiltrationsbädd

Tacksam för svar :)

• Elcentral med flera strömbrytare och märkta säkringsluckor, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Dimmern" styr troligen ventfläkten och det tillsammans med tidreläet och kontaktor. Troligen ska det vara ett mindre grundflöde reglerat av "dimmern" och vid behov kopplas den bort och du ska få full effekt på fläkten som styrs av tidreläet

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Dimmern" styr troligen ventfläkten och det tillsammans med tidreläet och kontaktor. Troligen ska det vara ett mindre grundflöde reglerat av "dimmern" och vid behov kopplas den bort och du ska få full effekt på fläkten som styrs av tidreläet
Tack så mycket. Då var det åt det hållet som jag hade ett vagt minne av :)
Du råkar inte ha koll på hur jag kan felsöka ventfläkten? (Har startat en annan tråd om den också)
Fläkten startar inte när jag trycker på knappen i badrummet, knappen blinkar bara till, men tidsreläet aktiveras (och surrar en del). Fläkten har jag testat i en annan strömkälla och den fungerade.
Bör jag byta ut tidsrelä eller kontaktor? Och är det något jag får göra själv eller ska elektriker kontaktas?

N Nicklas Blomster skrev:
Tack så mycket. Då var det åt det hållet som jag hade ett vagt minne av :)
Du råkar inte ha koll på hur jag kan felsöka ventfläkten? (Har startat en annan tråd om den också)
Fläkten startar inte när jag trycker på knappen i badrummet, knappen blinkar bara till, men tidsreläet aktiveras (och surrar en del). Fläkten har jag testat i en annan strömkälla och den fungerade.
Bör jag byta ut tidsrelä eller kontaktor? Och är det något jag får göra själv eller ska elektriker kontaktas?
Har du provat att även vrida på dimmern, den ser ut att stå på noll?

Hannuse Hannuse skrev:
Har du provat att även vrida på dimmern, den ser ut att stå på noll?
Ja, oavsett vad dimmern står på så startar inte fläkten. Varken som något grundflöde eller med tidsreläet aktiverat.

Ja, oavsett vad dimmern står på så startar inte fläkten. Varken som något grundflöde eller med tidsreläet aktiverat.
Aha, ok.
Kan du höra om kontaktorn drar?

Man får luska ut hur elektrikern löst uppgiften, lämpligen genom att titta och rita ett kopplings schema. När man har det klart kan man rätt enkelt "följa" vad som ska ske och mäta sig fram till den punkt där strömmen inte går vidare.
Det är kanske lite svårt att ge sig på om man inte vet hur dom olika delarna i detalj fungerar, och det är ett behörighetskrävande jobb (så var det sagt).
Och eftersom man måste veta exakt hur det är kopplat är det svårt att sitta på distans och ge vettiga råd.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Aha, ok.
Kan du höra om kontaktorn drar?
Jag förstår tyvärr inte vad det innebär.
Men när jag trycker på knappen i badrummet hör jag ett klick ifrån elcentralen, och de två grå rutorna/knapparna på kontaktorerna åker in en bit. Det surrar en del från centralen, tidsrelät, eller kontaktorn när det aktiveras.

Det verkar då som att kontaktorn i alla fall får signal och drar.
Men felet kan ju ändå vara där, eller i dimmern, eller någonting på vägen, eftersom fläkten ändå verkar vara ok.
Så, från och med nu bör du ta hjälp av någon som kan mäta.

• Gilla
Bob42
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Då kontaktar jag en elektriker som får kika på detta.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
För info så hade jag hit en elektriker som bekräftade att dimmern styr ventfläktens flöde, och att kontaktorn var kass.

• Gilla
tommib och 9 till
  • Laddar…
För info så hade jag hit en elektriker som bekräftade att dimmern styr ventfläktens flöde, och att kontaktorn var kass.
Snyggt, tack för att du skriver hur det gick!

• Gilla
Nicklas Blomster och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kan någon elkunnig person ge mig en kvalificerad gissning på vad "dimmern"/reglaget under min elcentral gör?
Ratten lyser när man vrider på den, men jag kan inte hitta något i huset som påverkas av den.

Jag har en tanke om att den eventuellt har med ventilationsfläkten för badrummen att göra, men samtidigt finns det reläer bland säkringarna för den. Ventilationsfläkten har slutat att fungera, och funderar på om detta vred hade något med funktionen av fläkten att göra (men märker inte att det gör någon skillnad om jag vrider på ratten).

Info om huset som eventuellt kan vara relevant:
- Fristående villa byggd 1927 och renoverad på 90-talet
- Kombipanna ved/olja
- Mekanisk ventilation i badrummen
- Grävd brunn, pump i ett förråd med egen elcentral
- Eget avlopp med trekammarbrunn och infiltrationsbädd

Tacksam för svar :)
Det står på etiketten direkt under 😉

hsd hsd skrev:
Det står på etiketten direkt under 😉
Brukar du läsa manualer också? 😀

hsd
K Kane skrev:
Brukar du läsa manualer också? 😀
Visst och själv då är det trial and error som gäller ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.