Kan någon elkunnig person ge mig en kvalificerad gissning på vad "dimmern"/reglaget under min elcentral gör?
Ratten lyser när man vrider på den, men jag kan inte hitta något i huset som påverkas av den.
Jag har en tanke om att den eventuellt har med ventilationsfläkten för badrummen att göra, men samtidigt finns det reläer bland säkringarna för den. Ventilationsfläkten har slutat att fungera, och funderar på om detta vred hade något med funktionen av fläkten att göra (men märker inte att det gör någon skillnad om jag vrider på ratten).
Info om huset som eventuellt kan vara relevant:
- Fristående villa byggd 1927 och renoverad på 90-talet
- Kombipanna ved/olja
- Mekanisk ventilation i badrummen
- Grävd brunn, pump i ett förråd med egen elcentral
- Eget avlopp med trekammarbrunn och infiltrationsbädd
Tacksam för svar
Ratten lyser när man vrider på den, men jag kan inte hitta något i huset som påverkas av den.
Jag har en tanke om att den eventuellt har med ventilationsfläkten för badrummen att göra, men samtidigt finns det reläer bland säkringarna för den. Ventilationsfläkten har slutat att fungera, och funderar på om detta vred hade något med funktionen av fläkten att göra (men märker inte att det gör någon skillnad om jag vrider på ratten).
- Kombipanna ved/olja
Tacksam för svar
"Dimmern" styr troligen ventfläkten och det tillsammans med tidreläet och kontaktor. Troligen ska det vara ett mindre grundflöde reglerat av "dimmern" och vid behov kopplas den bort och du ska få full effekt på fläkten som styrs av tidreläet
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack så mycket. Då var det åt det hållet som jag hade ett vagt minne avE elmont skrev:
Du råkar inte ha koll på hur jag kan felsöka ventfläkten? (Har startat en annan tråd om den också)
Fläkten startar inte när jag trycker på knappen i badrummet, knappen blinkar bara till, men tidsreläet aktiveras (och surrar en del). Fläkten har jag testat i en annan strömkälla och den fungerade.
Bör jag byta ut tidsrelä eller kontaktor? Och är det något jag får göra själv eller ska elektriker kontaktas?
Har du provat att även vrida på dimmern, den ser ut att stå på noll?N Nicklas Blomster skrev:Tack så mycket. Då var det åt det hållet som jag hade ett vagt minne av
Du råkar inte ha koll på hur jag kan felsöka ventfläkten? (Har startat en annan tråd om den också)
Fläkten startar inte när jag trycker på knappen i badrummet, knappen blinkar bara till, men tidsreläet aktiveras (och surrar en del). Fläkten har jag testat i en annan strömkälla och den fungerade.
Bör jag byta ut tidsrelä eller kontaktor? Och är det något jag får göra själv eller ska elektriker kontaktas?
Man får luska ut hur elektrikern löst uppgiften, lämpligen genom att titta och rita ett kopplings schema. När man har det klart kan man rätt enkelt "följa" vad som ska ske och mäta sig fram till den punkt där strömmen inte går vidare.
Det är kanske lite svårt att ge sig på om man inte vet hur dom olika delarna i detalj fungerar, och det är ett behörighetskrävande jobb (så var det sagt).
Och eftersom man måste veta exakt hur det är kopplat är det svårt att sitta på distans och ge vettiga råd.
Det är kanske lite svårt att ge sig på om man inte vet hur dom olika delarna i detalj fungerar, och det är ett behörighetskrävande jobb (så var det sagt).
Och eftersom man måste veta exakt hur det är kopplat är det svårt att sitta på distans och ge vettiga råd.
Jag förstår tyvärr inte vad det innebär.Hannuse skrev:
Men när jag trycker på knappen i badrummet hör jag ett klick ifrån elcentralen, och de två grå rutorna/knapparna på kontaktorerna åker in en bit. Det surrar en del från centralen, tidsrelät, eller kontaktorn när det aktiveras.
Det verkar då som att kontaktorn i alla fall får signal och drar.
Men felet kan ju ändå vara där, eller i dimmern, eller någonting på vägen, eftersom fläkten ändå verkar vara ok.
Så, från och med nu bör du ta hjälp av någon som kan mäta.
Men felet kan ju ändå vara där, eller i dimmern, eller någonting på vägen, eftersom fläkten ändå verkar vara ok.
Så, från och med nu bör du ta hjälp av någon som kan mäta.
Tack för hjälpen. Då kontaktar jag en elektriker som får kika på detta.
För info så hade jag hit en elektriker som bekräftade att dimmern styr ventfläktens flöde, och att kontaktorn var kass.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Det står på etiketten direkt under 😉N Nicklas Blomster skrev:Kan någon elkunnig person ge mig en kvalificerad gissning på vad "dimmern"/reglaget under min elcentral gör?
- Kombipanna ved/olja
Tacksam för svar![]()