C
Går det att få tag på vanlig hederlig täckplast nuförtiden?
Var ute på en halvdags turné och letade, men hittade inget annat än denna 20 μm flortunna skitplast som säljs överallt och som inte duger till någonting vettigt.

Finns ju ångspärr, men den är å andra sidan alldeles för styv och tjock.

C cpalm skrev:
Går det att få tag på vanlig hederlig täckplast nuförtiden?
Var ute på en halvdags turné och letade, men hittade inget annat än denna 20 μm flortunna skitplast som säljs överallt och som inte duger till någonting vettigt.

Finns ju ångspärr, men den är å andra sidan alldeles för styv och tjock.
Köp ålderbeständig byggfolie, borde inte va för tunn iaf🤓
https://www.byggmax.se/åldersbestän...dgTKXhydouNhhYLlJkxMuce12kTCCZwBoC1bsQAvD_BwE

C
K kan inte allt skrev:
Köp ålderbeständig byggfolie, borde inte va för tunn iaf🤓
Har det hemma, men den är som sagt å andra sidan alldeles för tjock och styv. Och "hal" som s-tan.

C cpalm skrev:
Har det hemma, men den är som sagt å andra sidan alldeles för tjock och styv. Och "hal" som s-tan.
Mmmm man kan inte alltid få allt och va nöjd.😀 Prova med papp

C
K kan inte allt skrev:
Mmmm man kan inte alltid få allt och va nöjd.😀 Prova med papp
🙂
Grejen är att jag dels skall hänga upp den som en vägg, dels klä in fönster för putsningsarbeten.
Så det funkar inte med papp...

Vettig täckplast fanns ju precis överallt förut, så någonstans borde det väl fortfarande gå att få tag på, eller?

C cpalm skrev:
🙂
Grejen är att jag dels skall hänga upp den som en vägg, dels klä in fönster för putsningsarbeten.
Så det funkar inte med papp...
Hänga upp den som vägg måste väl ändå fungera, sällan man halkar omkring uppe på väggen. vad är problemet att täcka in fönstren med den plasten?

C
K kan inte allt skrev:
Hänga upp den som vägg måste väl ändå fungera, sällan man halkar omkring uppe på väggen. vad är problemet att täcka in fönstren med den plasten?
Problemet med att hänga upp tunnplasten är framför allt hanterbarheten, den far omkring av minsta luftrörelse och råkar den kladda fast i en tejpremsa på fel ställe är det bara att kassera hela våden, det går inte att dra loss tejpen utan att förstöra plasten. Lite som att försöka täcka in nåt stort med gladpack. Helt enkelt bara j-kligt frustrerande att jobba med.

Som skydd vid putsarbeten är den helt enkelt för klen. Den blåser sönder och minsta kant blir det små hål där det kommer in putsstänk som förstör fönsterglasen.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet med att hänga upp tunnplasten är framför allt hanterbarheten, den far omkring av minsta luftrörelse och råkar den kladda fast i en tejpremsa på fel ställe är det bara att kassera hela våden, det går inte att dra loss tejpen utan att förstöra plasten. Lite som att försöka täcka in nåt stort med gladpack. Helt enkelt bara j-kligt frustrerande att jobba med.

Som skydd vid putsarbeten är den helt enkelt för klen. Den blåser sönder och minsta kant blir det små hål där det kommer in putsstänk som förstör fönsterglasen.
Ok, jag ser inte problematik som du räknar upp. Alla tänker och tycker vi olika.
Lycka till med täckningen och skyddsväggen.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
pjgb pjgb skrev:
Här är något som är 0,06 mm
Perfekt, tre gånger tjockare alltså, låter som det jag är ute efter.
Problemet är bara att den inte verkar säljas i någon av deras butiker 😟

C
K kan inte allt skrev:
Ok, jag ser inte problematik som du räknar upp. Alla tänker och tycker vi olika.
Tro mig, har använt den 3-4 säsonger nu för att försöka skyddstäcka fönsterna, den gör helt enkelt inte jobbet och murarna svär över det, så vi fick täcka med OSB istället i somras. Vilket känns fånigt omständigt bara för att man inte får tag på vettig täckplast.

C cpalm skrev:
Tro mig, har använt den 3-4 säsonger nu för att försöka skyddstäcka fönsterna, den gör helt enkelt inte jobbet och murarna svär över det, så vi fick täcka med OSB istället i somras. Vilket känns fånigt omständigt bara för att man inte får tag på vettig täckplast.
Jag tror dej.
Jag har iof bara byggt slussar för asbestsanering och då har vi använt byggfolie och tejpat/nitat fast det.
Har ingen erfarenhet av att täcka fönster o liknande när det ska putsas.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
C
K kan inte allt skrev:
Jag har iof bara byggt slussar för asbestsanering och då har vi använt byggfolie och tejpat/nitat fast det.
Fast har du verkligen använt 20 μm folie för det ändamålet?
Känns som att man i sådana sammanhang rimligtvis använder nåt som är lite rejälare? 20 μm-plasten är verkligen otroligt flimsig.
Tänker att det du ser framför dig i själva verket kanske är just den typen av "traditionell" kvalitet på täckplast jag letar efter?

C cpalm skrev:
Classe har

https://www.clasohlson.com/se/Tackplast-pa-rulle-2-x-25-meter/p/41-3487

• Älska
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast har du verkligen använt 20 μm folie för det ändamålet?
Låter som att man i sådana sammanhang rimligtvis använder nåt som är lite rejälare? 20 μm-plasten är verkligen otroligt flimsig.
Tänker att det du ser framför dig i själva verket kanske är just den typen av "traditionell" kvalitet på täckplast jag letar efter?
Nu har vi nog vimsat till det för oss, jag pratar om luft och ångspärr 0,2mm men råkade iof länka till nått som va 0,12mm.
Kan va en anledning varför det blev lite funderingar från båda håll.😀

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.