288 läst ·
3 svar
288 läst
3 svar
Ångbroms eller byggplast mot vind?
Hej!
Jag har två funderingar.
Vi bor i ett gammalt hur med timmerstomme och håller på och renoverar och tilläggsisolerar fasaden.
Jag har satt in frånluftsfläktar och tilluftsdon för att huset blir tätare än innan.
På vinden ligger det sedan tidigare plast över bjälklagret och sedan isolering. Är en kallvind. Nu när jag byter innertak på övervåningen vill jag börja göra rätt.
Bör jag sätta ångbroms/byggfolie i alla rummen direkt innanför innertaket? Om ja, vilket? Sitter plast i alla väggar som tilläggsisolerats i modern tid av annan ägare.
Jag vill tro att besiktningskvinnan slog ner på att plasten låg över bärande konstruktion på vinden. Men av skicket att döma har det varit så länge.
Jag har två funderingar.
Vi bor i ett gammalt hur med timmerstomme och håller på och renoverar och tilläggsisolerar fasaden.
Jag har satt in frånluftsfläktar och tilluftsdon för att huset blir tätare än innan.
På vinden ligger det sedan tidigare plast över bjälklagret och sedan isolering. Är en kallvind. Nu när jag byter innertak på övervåningen vill jag börja göra rätt.
Bör jag sätta ångbroms/byggfolie i alla rummen direkt innanför innertaket? Om ja, vilket? Sitter plast i alla väggar som tilläggsisolerats i modern tid av annan ägare.
Jag vill tro att besiktningskvinnan slog ner på att plasten låg över bärande konstruktion på vinden. Men av skicket att döma har det varit så länge.
Är plasten du har på vinden ovanpå bjälklaget en ångspärr alltså? I så fall känns det i mina öron onödigt att lägga ett ytterligare lager ovanpå innertaket. Om inte planen är att på sikt ta bort den gamla ångspärren och ersätta med ångbroms, så klart.
Besiktningskvinnnan har helt rätt i att man inte bör ha ångspärr ovanpå takstolarna, du vill ju inte så att säga spärra in fukten i dem. Borde vara rimligt görbart att skära bort den del av plasten som går över, ca halvvägs upp, och sätta fast med en åldersbeständig tejp istället.
Besiktningskvinnnan har helt rätt i att man inte bör ha ångspärr ovanpå takstolarna, du vill ju inte så att säga spärra in fukten i dem. Borde vara rimligt görbart att skära bort den del av plasten som går över, ca halvvägs upp, och sätta fast med en åldersbeständig tejp istället.
Jag tänkte nog att med tiden byta ut det på vinden och isolera om då det känns som mest råttskit och elände.T TedM skrev:Är plasten du har på vinden ovanpå bjälklaget en ångspärr alltså? I så fall känns det i mina öron onödigt att lägga ett ytterligare lager ovanpå innertaket. Om inte planen är att på sikt ta bort den gamla ångspärren och ersätta med ångbroms, så klart.
Den är dessutom idag allt annat än helt rätt, lite hål här och var. Så tänkte nog mest att för jag om och gör rätt nerifrån nu, så kanske man överlever med dubbla lager en tid innan man röjer väck det gamla skitet på vinden. Övervägde ångbroms för att ändå inte få det 100% rätt utan tillräckligt bra för att det inte ska kondensera..
Om du är villig att göra "dubbelarbete" att sätta ångbroms ovanpå innertaket i så fall, så är det väl ingen dålig idé. Skulle kanske inte sätta ångspärr i så fall, men broms går nog bra.
Men om du ändå ska göra om isoleringen på vinden så finns ju även alternativet att byta ut plasten när den dagen kommer.
Beror kanske lite på hur vinden mår i övrigt? Är det inga problem med den idag annat än mussskiten så kanske du slipper bekymra dig för stunden.
Men om du ändå ska göra om isoleringen på vinden så finns ju även alternativet att byta ut plasten när den dagen kommer.
Beror kanske lite på hur vinden mår i övrigt? Är det inga problem med den idag annat än mussskiten så kanske du slipper bekymra dig för stunden.
Klicka här för att svara