Byggahus.se

El-fråga

1. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 203 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Ingen bild på proppskåpet och säkringsförteckningen?

• Laddar…
  2. H
    Moderator · Stockholm · 43 047 inlägg

hempularen

Moderator
    När det fungerar så skall du kunna mäta 230V mellan var och en av faserna och neutral. Neutral är oftast blå. Der den ut att vara här också. Sedan skall du kunna mäta 400V mellan fastrådarn. Alltså mellan L1-L2, L2-L3 och L3-L1.

som sagt vika säkringar har du i centralen?

• Laddar…
  3. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 266 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Det ska visa 230 volt mellan svart och blå, om nu blå är noll och svart fas.
    För du mäter fas noll.
    Du får mäta mellan fas och fas för att ha 400 volt.
    Detta visar tydligt att du inte vet vad du håller på med och inte ska greja med el.
    Överlåt till de som kan.
    Detta kunde slutat med att det tagit eld.
    Syns att det vart nära när du har överbelastat som du gjort.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · 321 inlägg
    Du har inte mätt mellan alla färger, det finns ju vita, och brun också. En 25A-säkring verkar hur som helst extremt fel, säkringen ska skydda kablarna och uttaget och de där kablarna ser ut att vara för klena, och uttaget likaså. Du bör därför ta in en elektriker som ser över hela installationen från proppskåp till spis.

5. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 12 771 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det är felkopplat i din anläggning på något sätt. Hur ser proppskåpet ut? Gruppförteckningen?

Dina huvudsäkringar verkar vara 16 A så att det sitter 25 A för spisen är helt fel på flera sätt.

Jag börjar luta åt att rekommendera att du tar in elektriker.

6. Sharan
    Medlem · 14 inlägg

Sharan

Medlem
    Jag förstår att du blir trött men som sista frågan, i proppskåpet mätte jag precis 230V mellan var och en av faserna och N(blå) samt 400V mellan L1L2,L1L3,L2L3. Men i uttagen vid spisen mäter jag bara en fas (230V) och mätning mellan de andra faser ger ingenting.
    Så jag vill byta ut 25A till 16A på proppskåpet och göra om stickproppen och vägguttaget så att jag kan använda spisen med en fas som det fungerade hela tiden fram tills nu!
    Tror du att det är fel!?

7. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 266 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Tror du får svårt att driva spisen med 1 st 16 amp 230 volt.
    Om du inte bara vill använda en platta åt gången.

• Laddar…
  8. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 203 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Vi väntar fortfarande på bilder som visar proppskåpet och tillhörande gruppförteckning. Innan dess är det omöjligt att svara på om du kan ändra/byta säkring. Men då tidigare bilder har visat på att det har blivit varmt på en del ställen så kan vi konstatera att det är FEL någonstans.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 321 inlägg
    Ja, jag tror det är fel. Du vill använda så många faser som är möjligt, både din spis och anläggning verkar kunna använda trefas. Om du har trefas och slår på alla plattor och ugn kommer kanske två plattor använda L1, de andra två plattorna L2 och ugnen L3, eller något motsvarande. Förbrukningen per fas blir alltså inte så stor. Om du ska ha in allt detta på en fas behöver kabel och säkring vara betydligt större...

• Laddar…
  10. Sharan
    Medlem · 14 inlägg

Sharan

Medlem
    Jag trodde att proppskåpet har inte mycket att säga! Jag bor i en vindsvåning som borde inte vara en lägenhet och allt är lite oprofessionellt gjort och eftersom jag inte har råd att ta in elektriker så bad om hjälp här. Men det verkat vara fel.

11. K
    Medlem · stockholm · 2 484 inlägg

Kane

Medlem
    Se till att du får 3 faser i uttaget och koppla spisen efter det.

• Laddar…
  12. Bästa svaret

tommib

tommib

Bergsfogde
    De tre nedersta säkringarna går troligen till spisen och de två till höger (som matar brun och vit) har gått. Byt säkringarna. Och perilexstället till spisen.

13. A
    Medlem · Stockholm · 1 115 inlägg

Arnodt

Medlem
    Det vore troligen ganska dyrt om det började brinna i lägenheten och huset brinner ner till grund av felaktig elkoppling. Det kan kosta den som kopplat miljoner, det är billigare att skaffa en elektriker för ca 1000-lapp. Är det en hyreslägenhet ska väl fastighetsägare sköta detta?

Det skulle inte gå att ta ett foto snett nerifrån på elcentralen så man ser hur inkommande kablar är anslutna.

14. tommib

tommib

Bergsfogde
    Jag tycker att man ser tillräckligt av matningen för att kunna avgöra hur det är kopplat. Man får också ledtrådar från hur centralen ser ut och TS mätningar.

TS, glöm inte att åtgärda nolledare som är halvsmält.

Om du saknar tillräcklig kunskap om hur man gör detta så bör du tveklöst prioritera att ta in en elektriker, den befintliga kopplingen på spisen är en brandfara. Om det är en hyresrätt så ska hyresvärden fixa detta åt dig, utan kostnad.

En detalj man kan notera är att all el i hela lägenheten förutom spisen verkar ligga på en 10 A grupp.

• Laddar…
  15. Z
    Medlem · inget · 66 inlägg

zwanzig

Medlem
    Jag ser ingen 25A säkring; de har väl gul signalpärla? Tycker de ser grå ut d.v.s. 16A. Det är inte så att du läst på huven?
    Inkommande ledararea ser också väldigt klen ut för 25A.
    Signalpärlan ser ut att ha ploppat ur nere till höger så misstänker trasig(a) säkring.
    Har du mätt i testhålet att säkringarna är hela?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.