Hej!
Är osäker på vilken variant av Roslagsspisen är det jag har. Finns säkert någon expert här som har koll tror jag.
Jag läste också att dessa har inte den bästa verkningsgraden, så nästa fråga är hur jag kan göra den så effektiv som möjligt.
Hoppas man ser hyfsat på bilderna.
Är osäker på vilken variant av Roslagsspisen är det jag har. Finns säkert någon expert här som har koll tror jag.
Jag läste också att dessa har inte den bästa verkningsgraden, så nästa fråga är hur jag kan göra den så effektiv som möjligt.
Hoppas man ser hyfsat på bilderna.
Roslagsspisen fanns i två varianter, fyrkan eller trekant samt två storlekar exempelvis lilla och stora trekanten. Svårt att se men jag gissar att du har stora trekanten. För ca 15år sedan uppdaterades brännkammarna med vermekulit skivo, sidor + rökgashylla. Detta ökade förbränningen och höjde temperaturen i brännkammaren. Tillverkaren rekomderade inte att man satte dessa skivor i kasetter som redan var eldade en längre tid. Argumentet var att gjutjärn sätter sig lite grann efter den temp det värms upp till. Om man ökade temp fanns risk för sprickbildning.
Man bör ha roster, men om inte kan hitta roster kan man skydda botten på kaminen med lite sand. Det bli dock lite bökigt när man ska aska ur. Fösök att bestämma vilken modell du har, jag googlade och det finns till vissa modeller.
Köp Vermekulit på bauhaus 600kr ca såga till en rygg sen en sluttande typ tak lömna 5cm glipa mot framkant lämna så du kan hänga wermekuliten i framkant har gjort så på 2st åt vänner och dom upplever bättre värme och glasen är renare eftersom förbränningen är bättre..S Sixten76 skrev:
Och ta bort strypspjället i rökröret du reglerar allt med ventilerna på framsidan 5mm på vardera sida ungefär och rökvändarhyllorna bryter du bort..
Grov ved i botten sen bygger du på ordentligt smått högst upp tänd ovanpå så ryker det minimalt och allt kommer brinna ner i slutändan så hålls glasen rena absolut inte ställa ved mot ryggen..
Fick hem vermikulit från Hornbach igår och satte dit.
Såhär ser det ut nu.
Vad menar du med att rökvändarhyllorna ska brytas bort?
Strypspjället lyckades jag inte få bort, men det står fullt öppet.
Har proveldat och det verkar brinna mycket renare än tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut nu.
Vad menar du med att rökvändarhyllorna ska brytas bort?
Strypspjället lyckades jag inte få bort, men det står fullt öppet.
Har proveldat och det verkar brinna mycket renare än tidigare.
Vill bara förtydliga för de som söker information att det är stora fyrkanten som jag har.
Vermikulitplattorna är båda 500x300x25 mm i storlek och köpta på Hornbach.
I framkant har jag tillverkat en lite hållare som håller plattan på plats.
Vermikulitplattorna är båda 500x300x25 mm i storlek och köpta på Hornbach.
I framkant har jag tillverkat en lite hållare som håller plattan på plats.
metallhyllornaS Sixten76 skrev:
Bra jobbat kul..S Sixten76 skrev:
Det är stora fyrkanten på bilden eftersom den är fyrkantig ■ annars är den nästan trekantig.N Nissegandhi skrev:Roslagsspisen fanns i två varianter, fyrkan eller trekant samt två storlekar exempelvis lilla och stora trekanten. Svårt att se men jag gissar att du har stora trekanten. För ca 15år sedan uppdaterades brännkammarna med vermekulit skivo, sidor + rökgashylla. Detta ökade förbränningen och höjde temperaturen i brännkammaren. Tillverkaren rekomderade inte att man satte dessa skivor i kasetter som redan var eldade en längre tid. Argumentet var att gjutjärn sätter sig lite grann efter den temp det värms upp till. Om man ökade temp fanns risk för sprickbildning.
På röda ringar så har du metall som ska bort finns inte på de nyare roslagsspisen.S Sixten76 skrev:
Och bild 2 med röda ringar så ser du att tidigare när spjället begränsat elden att du får tjära dålig förbränning.
Men så länge dina fönster är rena så brinner din kamin rätt.. och lämna alltid ett lager aska i botten på kaminen .
Såga bågfilsblad eller tigersåg.. fast är styrpinnen till dörren borta häger väl spjället bara eller har jag fel?S Sixten76 skrev:
Undre bild är tjärbildning men det bildas inte mer när du fått i skivorna som höjer tempen..GbSabo skrev:
På röda ringar så har du metall som ska bort finns inte på de nyare roslagsspisen.
Och bild 2 med röda ringar så ser du att tidigare när spjället begränsat elden att du får tjära dålig förbränning.
Men så länge dina fönster är rena så brinner din kamin rätt.. och lämna alltid ett lager aska i botten på kaminen .