531 läst ·
9 svar
531 läst
9 svar
Obromsat släp: byta hela axeln?
Fick anmärkning på min obromsade kärra idag, ett lager som är dåligt. Kollade efter nya lager på nätet och då dök de upp kompletta axlar för runt 2-3000:- plus frakt. Lager till bägge sidor går på runt 1000, plus jobbet då, att dra av och pressa på lager.
Då kärran är ifrån 2003 så är gummi stötdämparen i axeln långt ifrån ny, så en ny axel känns som ett bra alternativ till att bara byta lagren.
Någon som köpt komplett axel ifrån unitrailer eller liknande?
För min del är det alko jag har, men antar att en knott med samma hålbild funkar lika bra.
Då kärran är ifrån 2003 så är gummi stötdämparen i axeln långt ifrån ny, så en ny axel känns som ett bra alternativ till att bara byta lagren.
Någon som köpt komplett axel ifrån unitrailer eller liknande?
För min del är det alko jag har, men antar att en knott med samma hålbild funkar lika bra.
Ett tips jag tog en bild på en oläsligt dataskylt och frågade ChatGPT hur man kan redigera den fick sedan tillbaka en knivskarp läslig bild
Det är al-ko eller knott original, så om inte de börjat försämra kvaliteten rejält så bör det vara bättre än den som sitter på.H heimlaga skrev:
Testat med både Google och chatgpt, ingen av dem klarar det. Funderar på vad man kan göra rent skylten med som löser upp asfalt/liknande men inte färgen på skylten. Vanlig avfettning?S Sune i Blekinge skrev:
Hade börjat prova med diskmedel är det tjära så hade jag fortsatt mycket försiktigt med något petroleum baserat typ lacknafta
Jag fick nedslag på att gummi stötdämparen i fyrkantsprofilen hade rostat ihop, så jag bytte axeln för att få allt nytt. Gick smidigt och enkelt. Dock var det svårt att hitta rätt modell till mitt släp. Tillslut hittade jag en med rätt bultavsånd men axeln var ett par centimeter för kort så jag fick komplettera med spaceplattor och längre skruvar för att inte däcken skulle ta i ramen. Har funkat fint i ca 10 år sen dess.
När du ändå googlar, kolla upp din vagn så brukar det stå vilken axel du har på tillverkarens hemsida.J johan_paz skrev:
Klicka här för att svara