Börja med att kontakta nätägaren och informera om vad dom hänt och ställ krav på att de fixar felen. Jag förutsätter att de har rutiner för det.
Jag skulle börja med mitt eget försäkringsbolag (om man har försäkring på huset då, det är ju inte typ lagkrav på försäkring).
Kontakta dem, berätta att massor med elsaker har gått sönder för att det blivit PEN-ledarbrott i nätägarens nät fram till ditt och några grannars hus.
Fråga sen hur du lämpligast går vidare, hjälper f-bolaget till? Tar dom hela processen fr.o.m nu, osv
De har ju både jurister och god vana i sådana här slags ärenden, jag antar och hoppas att de gärna tar bollen, de kommer ju ändå förr eller senare få regressa mot nätbolaget, och det är kanske bättre läge i rent juridisk synpunkt att det inte varit en vanlig juridisk okunnig privatperson inne i ärendet och krånglat till det.
Sen frågar du hur du ska förfara med de trasiga sakerna, vissa saker är ju akuta, sånt som man måste få igång bums. Ska du direkt sätta igång och beställa nya saker eller hur ska du göra.
Sen när du väl fått bollen i rullning och oklarheter vad gäller ärendets vidare gång är undanröjda, så ska du inte glömma att vara ganska hård i dina krav, jag tänker på två saker:
1. Åldersvdrag ... var generellt negativ till att du ska ta sådant, du hade inte tänkt byta prylarna nu, eller snart, bara för att de var några enstaka år gamla. Säg åt dem att de kan ordna fram likvärdiga saker om de vill.
2. Överspänning är lurigt, en del saker är hela (eller förefaller hela) just nu, men kommer paja under det kommande året. Fråga och ställ lite krav, på hur detta ska hanteras.
Du kommer nog aldrig vinna 100% framgång i dessa 2 punkter, men det finns ingen anledning att f-bolaget ska komma undan lätt heller.
Kontakta dem, berätta att massor med elsaker har gått sönder för att det blivit PEN-ledarbrott i nätägarens nät fram till ditt och några grannars hus.
Fråga sen hur du lämpligast går vidare, hjälper f-bolaget till? Tar dom hela processen fr.o.m nu, osv
De har ju både jurister och god vana i sådana här slags ärenden, jag antar och hoppas att de gärna tar bollen, de kommer ju ändå förr eller senare få regressa mot nätbolaget, och det är kanske bättre läge i rent juridisk synpunkt att det inte varit en vanlig juridisk okunnig privatperson inne i ärendet och krånglat till det.
Sen frågar du hur du ska förfara med de trasiga sakerna, vissa saker är ju akuta, sånt som man måste få igång bums. Ska du direkt sätta igång och beställa nya saker eller hur ska du göra.
Sen när du väl fått bollen i rullning och oklarheter vad gäller ärendets vidare gång är undanröjda, så ska du inte glömma att vara ganska hård i dina krav, jag tänker på två saker:
1. Åldersvdrag ... var generellt negativ till att du ska ta sådant, du hade inte tänkt byta prylarna nu, eller snart, bara för att de var några enstaka år gamla. Säg åt dem att de kan ordna fram likvärdiga saker om de vill.
2. Överspänning är lurigt, en del saker är hela (eller förefaller hela) just nu, men kommer paja under det kommande året. Fråga och ställ lite krav, på hur detta ska hanteras.
Du kommer nog aldrig vinna 100% framgång i dessa 2 punkter, men det finns ingen anledning att f-bolaget ska komma undan lätt heller.
Tack för era svar.
Huset är ”nytt” vi har bara bott där i några månader, så jag förväntar mig inga avdrag för ålder.. intressant att tänka på att saker kan gå sönder efter ett tag, på grund av slitaget som felet åstadkommit. Om så inträffar blir det kanske svårt att bevisa?
Kan man skydda sig mot noll fel?
Huset är ”nytt” vi har bara bott där i några månader, så jag förväntar mig inga avdrag för ålder.. intressant att tänka på att saker kan gå sönder efter ett tag, på grund av slitaget som felet åstadkommit. Om så inträffar blir det kanske svårt att bevisa?
Kan man skydda sig mot noll fel?
Det är en svår sak.G Givdul1 skrev:
Jag funderar på om en fasbrottsvakt/fasföljdsrelä även skulle detektera ett nolledarbrott.
Men även om det funkar så återstår ju frågan ifall det bryter tillräckligt snabbt för att förhindra skador.
Jag vet inte om det skulle fungera med någon krallig varistor med lämplig spänning på vardera fas, som skulle kunna lösa huvudsäkringarna. Men det kvarstår problemet vilken referenspunkt som varistorerna ska vara kopplade mot, den flytande nollan vid nollavbrott är ju ingen bra punkt.
Om man är orolig för PEN-ledarbrott i nätet före ens hus kan ett lokalt jordtag vara en lösning, dock får man nya andra problem istället.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
UPS fungerar väl? Jag har UPS till allt utom tvättmaskin och spis. Går in titt som tätt av olika anledningar trots EOn groteska prissättning av nätet. Reglerar inom 10% eller vad det är. Som första steg justeras spänningen ner eller upp, går det utanför reglerområdet så går batteridriften in och nätet kopplas från.
Utan att gräva ner mig för mycket i verkligheten så är denna funktion något jag skulle vilja ha i en jfb. Den sitter ju på rätt plats och den borde ju kunna mäta alla faser mot nollan. Hamnar något mätvärde utanför acceptabel gräns så borde jfb:n kunna bryta precis som vid jordfel.Mikael_L skrev:
Du förstår uppenbarligen inte hur trefas funkar.
Kan UPS:en hantera att den får 400 V som det kan bli vid nollsläpp?MultiMan skrev:
UPS fungerar väl? Jag har UPS till allt utom tvättmaskin och spis. Går in titt som tätt av olika anledningar trots EOn groteska prissättning av nätet. Reglerar inom 10% eller vad det är. Som första steg justeras spänningen ner eller upp, går det utanför reglerområdet så går batteridriften in och nätet kopplas från.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ursäkta, jag tolkade uppenbarligen inlägget helt galet. Jag måste ha läst för fort. Det är helt klart möjligt.
Har du något speciellt fall kan du enkelt ordna det med ett nätövervakningsrelä som Mikael skrev och som du kopplar till en shuntutlösare på en befintlig JFB. Det är standardkomponenter som går bra att använda så om behovet finns, det är som jag ser det mycket sällsynt och verkligen inget att generellt dra in i normalfallen.M merbanan skrev:
Bor man illa till med kanske friledningar och dåligt underhåll i näten är det robusta och självklara att ordna ett lokalt jordtag om man vill göra någon åtgärd.
Hur fungerar ett eget jordtag om man har femledare in? Jorden och nollan är väl ”samma” punkt i någon ände. Men skall man verkligen koppla ihop dessa om det är femledare in? Kan det inte bli andra problem då? Om något liknande händer igen, så får man väll spänning även på jord?
Min tanke är ju hur man göra elanläggningar bättre och säkrare. I USA och Canada så verkar det t ex vara krav på AFCI (arc-fault detection device) vilket ska göra anläggningen mer säker mot brand orsakad av gnistbåge. Även fast PEN/noll släpp är sällsynt så skulle en spännnigsbrytare vara ett konkret sätt att skydda sig mot just detta (svårt att ordna eget jordtag om man bor i lägenhet). Alternativet är ju att ta denna typ av fel via försäkringsbolag osv men jag tycker om lösningar där man kan ta makten i egna händer.GK100 skrev:
Hursomhaver så finns ju inte denna produkt (vad jag vet) men den kanske kommer i framtiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden