Jag är på semester och har inte haft möjlighet att kolla närmare. Men det som har inträffat är följande.
Ett träd har blåst ned över en luftledning som matar mitt och två av mina grannars fastigheter. Det Felet är åtgärd av vatten fal, dvs spänningen är tillbaka. Följdfelet är att div maskiner ( bärgvärmepympar, vattenpump, Ftx-agg och vitvaror) hos oss och grannarna har slutat fungera.
Två funderingar :
Vad har hänt?
Vem äger problemet förutom jag, är det vattenfall eller försäkringsbolaget?

Tacksam för synpunkter.

#el
Gissningsvis nollfel, brukar vara orsaken till att elektronik och vitvaror plötsligt dör. Det kan ibland bli lite tvist om vem som äger problemet, men jag skulle börja med att kontakta vattenfall, och sedan ditt försäkringsbolag.

Har du varit med om att nätägaren stått för liknande följdeffekter förut? Tänker också att nollan försvunnit, vilket borde medföra 400v i anläggningen, men allt har inte gått sönder.. har kanske även en fas försvunnit då?

Problemet vid nollfel är att spänningen fördelar sig över lasterna. Det innebär att vissa saker får hög spänning, andra får låg. De som klarat sig är kanske de som fått låg spänning alltså.

Tänk dig två faser och två laster med en nollpunkt emellan. Den ena med 100ohm resistans, den andra med 10 ohm.

Så länge nollan finns så får båda 230V över sig och strömmen blir 230/100= 2,3 i den ena och 230/10 = 23 i den andra.

Nu försvinner nollpunkten och lasterna är fortfarande ihopkopplade. det är 400V mellan faserna. Spänningen fördelar sig så att den högohmiga får spänningen 400*100/(100+10) = 364V och den lågohmiga får 400*10/(100+10)= 36V. Det betyder att den högohmiga troligen tar stryk och säkringen kanske brinner sönder. När den brunnit av så bryts kretsen och den lågohmiga förblir alltså opåverkad.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Finns det många laster och man har tur så balanserar de sig så att spänningen över var och en blir någorlunda nära 230V. Men vanligtvis brinner väl ett antal känsligare apparater upp tills det blir jämnt. :-)

Nätägaren har ersättningsansvaret för skador till följd av nollfel som inträffar på deras sida.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för era svar!
Hur bevisar jag att det har varit ett nollfel? Och att det var på nätägaren sida? Räcker det att visa att apparater har gått sönder hos minst tre abonnenter vid samma tillfälle efter skadan?den nedrivna luftledningen måste ha blivit dokumenterad hos nätägaren eftersom den är åtgärdad?

Att så många apparater gått sönder vid ett och samma tillfälle är bara det bevis nog.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När samma sak hänt flera grannar så är det ju tydligt att felet har uppkommit hos nätägaren. Om bara en fastighet är drabbad kan det nog bli lite tjafs om vems felet är. I det här fallet är nätägaren ansvarig för skadorna.

Så Markägaren som äger det nedfallna trädet, hon behöver inte jag ta fighten med då?

Det är ledningsinnehavaren som ansvarar för att ev ledningsgator är röjda.

G Givdul1 skrev:
Så Markägaren som äger det nedfallna trädet, hon behöver inte jag ta fighten med då?
Nej, knappast markägarens ansvar, hur kom du på den befängda idén?
Ledningsgatan är nätägarens ansvar att hålla iordning.

Nej, det ligger på nätägaren att hålla koll på "ledningsgatorna". Man har som markägare inget som helst ansvar och man måste låta nätägaren hugga ner dom tråd som dom anser behövs huggas ner.
Däremot kan man ju för att förebygga problem göra nätägaren uppmärksam på "problemträd", då brukar dom rätt snabbt komma och fälla dom.

Hur brukar det fungera i praktiken, Vattenfall kommer kanske inte och byter alla maskiner? Om någon annan gör det, och sedan skickar räkningen till dom, brukar dom stå för sitt ansvar då?
Hade jag kunnat skydda mig på något sätt?överspänningsskydd skulle väl inte hjälpt då det är vanliga spänningar fast på fel ställe?

A
I praktiken kommer du själv få införskaffa nya vitvaror om befintliga inte går att laga. Den ekonomiska biten kommer skötas av ett försäkringsbolag, antingen nätägarens eller ditt eget som i sin tur ersätts av nätägarens

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.