Hittade du några lösa ledare?

Kan du mäta upp korrekta spänningar i alla centraler, med patronen avslagen? Det låter som avbrott i en fas i någon av centralerna. När du slår på patronen så matas den fasen bakvägen ifrån en annan fas som passerar patronen.

Det är svårt att dra några slutsatser av det du skriver för det framgår inte var och hur du mätt.
Du skriver ingen ström mäts upp i första elskåpet vilket inte går ihop - hur kan då patronen få ström då den matas från den tredje centralen.
Och Om jag mäter mellan de olika säkringshållarna så mäter det ca 230-240v om du mätt precis som du skrev så borde det vara 400V.

I varje central, mät att du har 230V mellan varje fasskena och nollskenan. Samma sak mellan utgången på varje säkring och nollskenan.
Mät också att du har 400V mellan fasskenorna (3 mätningar).
Gör dessa mätningar med patronen avslagen, men gärna 1-fasförbrukare inkopplad på varje fas. Upprepa sedan med patronen på.

Obs att det finns stor risk både för personfara och brända elapparater här!!!
Så ta det försiktigt.

Dog han nu eller?

Risk för det...eller så brinner huset.

Den högra centrlanen är skum, eller vad säger ni? Fasskenorna går inte hela vägen till alla säkringar utan på vänsterkanten är det iskarvat med kabelsnuttar, undrar varför...finns helt klart potential för glappkontakt.

Ja, och det sitter 3 fasledare under samma skruv. På ett ställe ser det ut att vara en EK och två RK. Och vissa ledare ser allt annat än fräscha ut.
Skiten borde bort och ersättas med en ny central.

Jo egentligen.
Sedan funderar jag på varför kablarna från huvudsäkringar till mätare är inne och vänder i centralen på vägen till mätartavlan? Trasslar till det ytterligare, verkar vara ombyggt ett par gånger.
Ganska enkelt att byta rubbet också, går att bryta i god ordning i säkringarna och riva från brytarn, gott om plats med.

Hej.

Nej, jag dog inte, :-) eller nästan, frugan är vansinnig då hon inte kan tvätta och tummla som hon vill, så jag ligger lite lågt :-).
Det finns en historia med detta el-system som ni säger ser skumt ut.
Huset byggdes av kommunen och användes av skogsvaktaren i området 1950, med åren har skogsvaktar boendet ändrats med tiden.
fastigheten har även varit i del med en annan fastighet några hundra meter bort då båda ägdes av Stora.
I huset har man efter ett tag börjat dela upp el systemet på skogsbolagets arbetsförbrukning, och på privatboendets förbrukning med olika uttag och dragningar i alla rum,
plus att man även drev ström till den andra fastigheten härifrån, likadant har det sett ut med telefoni mm, dubbla uppsättningar som delats och fixats med, även komradiosystem finns det delar av.
Förra gången elektrikern var här så dödade han bland annat en kabel som gick till grannhuset och som fortfarande delade ström till dem.
Och i och med det tog han bort en hel säkringsanläggning som var märkt "stora enso", det fanns med andra ord en till förutom de ni ser på bilderna.

Angående kablar som åker in i tavlan och vänder, det kan vara så att vad som inte syns på bild så sitter hela mätaren med avläsning o.s.v. till höger om första stora tavlan,
så kanske är det dit dessa kablar går för att kunna mäta av förbrukningen?

Jag har inte haft möjlighet att mäta eller kolla mer sen det jag skrev sist, jag har istället dragit långa förlängningskablar från andra rum till tex diskmaskin, tvätt maskin osv, så att vi i alla fall kan använda detta medans vi försöker lösa detta strul.
Jag har även tagit ur säkringen från den "märkliga" hållaren då allt verkar gå lite bättre då, plus att jag satt på patronen på 40 grader igen.
Imorgon skall jag kolla mer enligt Bo´s direktiv.
Men får jag inte nån koll på detta så blir det att ringa elektrikern och tjata hit honom igen.
Men samtidigt undrar jag vad han gjorde sist han var här, för det var typ liknande detta problem vi ville han skulle ordna då han var här, att fördela ut strömmen på faserna och grupperna så att inte säkringar och faser skjuter av hela tiden.

Du har glapp på en fas tycker jag det låter som.
Ta dit elmojen igen och, ta nu inte illa upp, se till att han rensar lite i det där skatboet. Riva ner rubbet och upp med en ny central skulle inte skada, är ju en fråga om pengar också iofs.
Jag brukar inte tycka att saker som fungerar ska bytas baraföratt och var och en av centralerna är iofs inte i dåligt skick, men sammantaget är det så råddigt att risken för glapp, varmgång och en liten brasa är lite för stor för att bara köra vidare.

Nejdå, jag tar inte illa upp. Jag ser ju själv hur det ser ut. Och kan tillägga att jag själv har funderat i de banorna tidigare om att byta ut hela säkringsskåpet mot ett nytt utan porslinssäkringar. Men som du säger, om det funkar så varför byta? Och så har jag resonerat också.

Men om man nu vore till och byta ut centralen mot nytt, innebär givetvis en del ny kabeldragning antar jag, vad kan man räkna på att det bör kosta, ungefärligt? Och finns det något man kan/får göra själv av det jobbet?

Skall snart ner och mäta igen och återpostar snart lite nyare info.

Mvh
Peter

Innan du mäter - har du ryckt i alla ledare med strömmen avslagen och kontrollerat att det är god kontakt överallt, och att det är rätt kopplat :@:@:@

Hej Bo.
Jag har inte hunnit mäta ännu, märkligt va mycket det finns som kräver ens tid.
Jag har ryckt i flera som jag kommit åt, men långt ifrån alla, och dessa har suttit ordentligt anser jag. " och att det är rätt kopplat" Det kan jag däremot inte svara på, så många kablar går undertill som jag inte kan se eller följa så jag kan inte säga om allt är rätt kopplat.

Återkommer med mer info så fort jag hunnit mäta.

//Peter

Jag kom in här av en händelse och ser att jag aldrig lät er veta hur det gick eller vad som var fel.
Givetvis så var det en fas som var av, men den kom in som den skulle först, hel och fin, gick igenom 16a fasen, vidare upp till en master strömbrytare, därifrån går den vidare till elräknaren. Och där, på den vägen, under plåtplattorna, där hade den gått av, och det gick inte att se förens elektrikern började skruva bort elmätare och allt krafs därikring. Lustigt var dock att den även stod för matning till elverket, så vi har enligt mätaren inte förbrukat nått sen problemet uppstod. Jag frågade om han kunde ge fan i att sätta fast den igen till mätaren.. men han tyckte inte det verkade vara en bra idé. Så fort han åtgärdade den trasiga kabeln så funkade allt prima igen, tyvärr även mätaren också.
Det han sa vi borde göra var dock att öka de tre faserna från 16 till åtminstonne 20a med tanke på att vi är storförbrukare av ström, men det måste man tydligen ta via sitt elbolag.

Well, menar inte att bumpa en gammal tråd, tyckte bara att det kan vara kul för alla som försökte hjälpa mig att få ett facit på vad som skett.

Tack för ordet
Peter

d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.