Vi har bott lite mer än ett år i huset och jag känner att bergvärmepumpen som sitter inne nu inte riktigt är dimensionerad för vår familj. Huset är dåligt isolerat och det går åt en hel del varmvatten, tilläggsisolering står på listan men kommer inte lösa all.
När det är lägre än -14 ute så behöver elpatronen gå in rätt ofta och jag skulle vilja ha mer prestanda ur borrhålet istället.
Vår pump är en Danfoss DHP-L 10kW, ommärkt Thermia vad jag förstått, och vi har en eldriven spetsberedare på ingång för mer varmvatten. Jag skulle vilja ha en plan för vad jag ska göra när den här pumpen lägger av, den är väl snart 20 år tror jag. Hålet är 180 grader och när det går som tyngst så har jag ändå stabila temperaturer på brine, 1 grad in, -2 ut.
Skulle man kunna packa in en modernare, typ Thermia Atlas 18, eller hur vet man vad hålet klarar av?
När börjar man fundera på ett extra borrhål?
När det är lägre än -14 ute så behöver elpatronen gå in rätt ofta och jag skulle vilja ha mer prestanda ur borrhålet istället.
Vår pump är en Danfoss DHP-L 10kW, ommärkt Thermia vad jag förstått, och vi har en eldriven spetsberedare på ingång för mer varmvatten. Jag skulle vilja ha en plan för vad jag ska göra när den här pumpen lägger av, den är väl snart 20 år tror jag. Hålet är 180 grader och när det går som tyngst så har jag ändå stabila temperaturer på brine, 1 grad in, -2 ut.
Skulle man kunna packa in en modernare, typ Thermia Atlas 18, eller hur vet man vad hålet klarar av?
När börjar man fundera på ett extra borrhål?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår BVP står i vårt 270-kvm-boendearea-hus i Mälardalen. Vi hade en 10 kW on off till vårt 180m hål. Elpatron var igång då och då. När pumpen dog köpte vi en Nibe F1255 3-12 kW 2018-19 och sedan dess har inte elspets behövts.
Skaffa en inverter som går på max 12/13 kW. 18 kW är för mycket för ditt hål. Redan nu är ditt hål ganska nerkylt.
Du skriver inget om geografiskt läge, husstorlek, isolering.
Skaffa en inverter som går på max 12/13 kW. 18 kW är för mycket för ditt hål. Redan nu är ditt hål ganska nerkylt.
Du skriver inget om geografiskt läge, husstorlek, isolering.
Nedkylt borrhål verkar katastrofalt enligt vissa historier på internet. Ivt skriver såhär
https://www.ivt.se/energispararen/kan-bergvarmepumpens-borrhal-frysa/
Inte så dramatiskt. Mitt eget borrhål har legat på -1 i en månad nu, fortfarande har inte elpatron behövts så jag avvaktar med att borra mer. 🫣
Så byt till en ny pump med borrhålsövervakning så märker du om hålet räcker.
Huset drar inte mer energi för att pumpen är överdimensionerad men 18kw är mycket.
https://www.ivt.se/energispararen/kan-bergvarmepumpens-borrhal-frysa/
Inte så dramatiskt. Mitt eget borrhål har legat på -1 i en månad nu, fortfarande har inte elpatron behövts så jag avvaktar med att borra mer. 🫣
Så byt till en ny pump med borrhålsövervakning så märker du om hålet räcker.
Huset drar inte mer energi för att pumpen är överdimensionerad men 18kw är mycket.
Värmer 160+70kvm i Norrbotten med en Atlas 3-12kw. Dock 210m borrhål. Men i denna långvariga kyla ligger jag -0,6 grader in. Hade jag haft en 10kw hade jag fått ha elspets vid -25grader. Låg och maxa pumpen vid -35gr. Har du 1grad in så är det ju fint. Går det kräma på mer 😉
Ja, jag läste nog fel. Om fortfarande plus in finns det marginal. Men låt TS återkomma med beskrivning av hus och situation. Men som Niklaspe i Norrbotten visar, kommer man väldigt långt med 12 kW.N Niklaspe skrev:
Redigerat:
Stockholm, 150kvm+källare från 1938. Idag är det 12 grader varmare och jag har samma temperaturer in/ut ur borrhålet.D datja skrev:
Pumpen går många kortare perioder, finns väldigt lite buffert i systemet verkar det som. När det är kallare så går kompressorn hela tiden. Låter vettigt att en nyare i liknande storlek skulle prestera bättre.
Vad blev det till slut?J jhall skrev:Stockholm, 150kvm+källare från 1938. Idag är det 12 grader varmare och jag har samma temperaturer in/ut ur borrhålet.
Pumpen går många kortare perioder, finns väldigt lite buffert i systemet verkar det som. När det är kallare så går kompressorn hela tiden. Låter vettigt att en nyare i liknande storlek skulle prestera bättre.
Pump?
Nytt extra borrhål?
Klicka här för att svara