73 290 läst ·
214 svar
73k läst
214 svar
El-buren golvvärme i badrum funkar ej - konflikt med elektrikern
Nej nu är det dags att angripa den tragiska men roliga fråga från ett annat håll.
Just nu så kan ni ju faktiskt inte vistas i badrummet det är ju livsfarligt per definition.
Jo just elvärmgolvet är ju en elinstallation som berör hela utrymmet vått eller inte.
Och nu knorren Elinstallatören har lagkrav på sig att genomföra och redovisa sitt egenkontrollprogram i annat fall så skall han anmälas till ESV. Skyndsamt ett tråkigt samtal från dem om att hans auktorisation hänger löst blir nog inte skoj.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/
Han har vidare altså inte rätt att komma med en fatura före dess att han har presenterat ett färdigt jobb med all documentation.
Så där då var hans hot söndersmulade.
Men ni skall inte hota honom med anmälan för då kan någon säkert genmäla för olaga hot, anmälan skall bara göras.
Ring försäkringsbolagets juridiska avdelning de vet om bra byggjurister även ESV vet om bra jurister.
Att fråga kostar inget.
Försäkringsbolaget och juridiska tvister passa noga på hur länge pengarna räcker antal basbelopp eller kronor, att vinna i tingsrätten är en sak och om allt är själklart så kör, men om de vid tillfälle inte ens kan tänka sig en förhandling utan att det finns en massa stolt stollig prestige hos någon ägare med för mycket pengar som utan att tänka på förlust kan gå med överklagan till hovrätt så kanske inte försäkringen räcker till nästa instans, det är viktigt att ha muskler för att vinna att ha rätt är en annan sak.
Just nu så kan ni ju faktiskt inte vistas i badrummet det är ju livsfarligt per definition.
Jo just elvärmgolvet är ju en elinstallation som berör hela utrymmet vått eller inte.
Och nu knorren Elinstallatören har lagkrav på sig att genomföra och redovisa sitt egenkontrollprogram i annat fall så skall han anmälas till ESV. Skyndsamt ett tråkigt samtal från dem om att hans auktorisation hänger löst blir nog inte skoj.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/
Han har vidare altså inte rätt att komma med en fatura före dess att han har presenterat ett färdigt jobb med all documentation.
Men ni skall inte hota honom med anmälan för då kan någon säkert genmäla för olaga hot, anmälan skall bara göras.
Ring försäkringsbolagets juridiska avdelning de vet om bra byggjurister även ESV vet om bra jurister.
Att fråga kostar inget.
Försäkringsbolaget och juridiska tvister passa noga på hur länge pengarna räcker antal basbelopp eller kronor, att vinna i tingsrätten är en sak och om allt är själklart så kör, men om de vid tillfälle inte ens kan tänka sig en förhandling utan att det finns en massa stolt stollig prestige hos någon ägare med för mycket pengar som utan att tänka på förlust kan gå med överklagan till hovrätt så kanske inte försäkringen räcker till nästa instans, det är viktigt att ha muskler för att vinna att ha rätt är en annan sak.
Både bra och dåligt inläggT Tareson skrev:Nej nu är det dags att angripa den tragiska men roliga fråga från ett annat håll.
[länk]
Att fråga kostar inget.
Jag menar altså använd inte badrumet det är ju "livsfarligt obrukbart" för ni vet ju inte ni har ju inte fått documenterat med funktion och driftsättnings och eget protokoll.
Återigen Elektrikerna har i dag med den nya lagen ett större ansvar som de har rätt att ta betalt för men i ansvaret så finns alltid kopplat med ett gott uppförande om inte så kommer paragraferna att efter klagomål skrivas om.
Någon sa i tidigare trådar kanske på skoj att duktiga hantverkare aldrig gör fel, även mäster gör fel varje dag det är totalsumman inte pengar mot kunden varje dag som avgör om det är en stolt dag.
Om man kan erkänna och försöka rätta till sina misstag så får du en lyckligare kund och du kan fortsätta att vara en stolt mäster.
Återigen Elektrikerna har i dag med den nya lagen ett större ansvar som de har rätt att ta betalt för men i ansvaret så finns alltid kopplat med ett gott uppförande om inte så kommer paragraferna att efter klagomål skrivas om.
Någon sa i tidigare trådar kanske på skoj att duktiga hantverkare aldrig gör fel, även mäster gör fel varje dag det är totalsumman inte pengar mot kunden varje dag som avgör om det är en stolt dag.
Om man kan erkänna och försöka rätta till sina misstag så får du en lyckligare kund och du kan fortsätta att vara en stolt mäster.
Jag har talat om att man ska göra en skadeanmälan hos sitt försäkringsbolag. De vet hur fortsättningen ska dras. Du behöver inte ha den kunskapen.T Tareson skrev:Nej nu är det dags att angripa den tragiska men roliga fråga från ett annat håll.
[länk]
Att fråga kostar inget.
Dina idéer om hot, basbelopp och vinna om man har pengar förvirrar för övriga läsare i tråden.
Inga ide'r om hot absolut inte!
Men vänligen förklara hur du skall kunna skadeanmäla en sak som inte är klar och färdig det finns ju ingenting documenterat.
Och sedan så tror jag att resterande läsare inte blir förvillade alls de har alldeles rillräckligt med små grå.
Däremot så har ingen av oss rätt, för det som är rätt det är så som det i framtiden blev, vilket är spännande.
Men vänligen förklara hur du skall kunna skadeanmäla en sak som inte är klar och färdig det finns ju ingenting documenterat.
Och sedan så tror jag att resterande läsare inte blir förvillade alls de har alldeles rillräckligt med små grå.
Däremot så har ingen av oss rätt, för det som är rätt det är så som det i framtiden blev, vilket är spännande.
Har inget med dokumentation att göra. En skada är en skada. Då anmäls skadan direkt.T Tareson skrev:Inga ide'r om hot absolut inte!
Erbjuder firman att fullt ut rätta till skadan, då klart man tar den. Men då skulle ju inte TS skapat denna tråd.
Det är klart jag har rätt. Jag fick ju ett sprillans nytt badrum för 250.000kr som jag har skrivit om i denna tråd. Klantföretagets försäkring betalade.
Är värdet ex 500《 ohm innan och 500 nu efterS Sprängkilen skrev:Har inget med dokumentation att göra. En skada är en skada. Då anmäls skadan direkt.
Erbjuder firman att fullt ut rätta till skadan, då klart man tar den. Men då skulle ju inte TS skapat denna tråd.
Det är klart jag har rätt. Jag fick ju ett sprillans nytt badrum för 250.000kr som jag har skrivit om i denna tråd. Klantföretagets försäkring betalade.
.. Då får man titta vidare .. är det fel utförts jobb (ex lagt för en slinga för 5 m2 och rummet är 15 m2.. ja/nej osv. ...Nej då är elektrikern fri och ska han sina slantar .. men jag fattar inte varför han (elgubben) bara inte gör det sen är saken ur världen ...
Redigerat:
Okej då frågar jag dig så här istället då vilken skada talar du om? Den som du har haft eller trådskaparens ofärdiga badrum som inte är klart?S Sprängkilen skrev:Har inget med dokumentation att göra. En skada är en skada. Då anmäls skadan direkt.
Det finns ju där per definition inget färdigt elgolv så då kan det ju inte heller finnas någon skada ännu, moment 22,5
Jo, faktiskt. Lunchrestaurangen på Länsförsäkringars huvudkontor heter Länsrätten. Men jag tror inte de prövar så många tvisterS Stadsfiskalen skrev:
I juridisk term är detta en skada som TS har råkat ut för. Du får tala med en jurist som kan reda ut de olika begreppen för dig.T Tareson skrev:
Jag talar om i denna tråd det överlägset bästa sättet att få rätt mot klantföretagen. Detta delar jag med mig av för att hjälpa TS och alla andra som råkar ut för hantverkare som egentligen borde valt ett helt annat yrke. De har tummen mitt i handen eller skolkat från lektionerna. Jag vet inte mer om dessa individer än att de förstört nattsömnen för väldigt många människor.
Haha, det jag reagerar på är att elektrikern enligt TS trots allt redan har gått med på ett avdrag på 10.000 kr 

OM nu elektrikern har gjort rätt och har rent mjöl i påsen, varför i helvete går han med på ett avdrag på 10.000 kr? Då måste han vara världens dummaste elektriker
Naturligtvis vet han att han har begått något fel någonstans eftersom han överhuvudtaget är villig att sänka priset!
Men han är slug, han sänker det långt ifrån lika mycket som han borde!
TS bör definitivt blanda in en oberoende elektriker och möjligen besiktningsman och utgå från det. Sätt sedan hårt mot hårt!
Nu till 10-miljonersfrågan:A Amanda91 skrev:
OM nu elektrikern har gjort rätt och har rent mjöl i påsen, varför i helvete går han med på ett avdrag på 10.000 kr? Då måste han vara världens dummaste elektriker
Naturligtvis vet han att han har begått något fel någonstans eftersom han överhuvudtaget är villig att sänka priset!
TS bör definitivt blanda in en oberoende elektriker och möjligen besiktningsman och utgå från det. Sätt sedan hårt mot hårt!
Alla kan anmäla för allt. Och naturligtvis kan elektrikern anmäla för olaga hot, men det kommer aldrig att gå igenom eftersom det inte är olagligt att anmäla någon, därför är det inte olaga hot att tala om att man anmäler någon.T Tareson skrev:
Däremot kan det bli tal om olaga tvång.
Inte för att det spelar någon jättestor roll och resultatet är detsamma, dvs. att man inte bör "hota" med en anmälan, men skrev bara för att upplysa.
Redigerat:
Om elektrikern har gjort all el i huset såMartin_B skrev:
Haha, det jag reagerar på är att elektrikern enligt TS trots allt redan har gått med på ett avdrag på 10.000 kr
Nu till 10-miljonersfrågan:
kanske han tycker att det är värt 10 000kr för att få ett avslut även om han inte gjort något fel.
Är inte säker på att en elektriker vill kontrollera en konkurrents arbete. Men däremot finns det naturligtvis besättningsmän för elanläggningar. Det är den bästa och enklaste lösningen. Återigen, betala inte fakturan. Konsumentskyddet är starkt. Läs, i detta fall, konsumenttjänstlagen. Det behövs inga advokater för att lösa detta case.Martin_B skrev:
Nu till 10-miljonersfrågan:
TS bör definitivt blanda in en oberoende elektriker och möjligen besiktningsman och utgå från det. Sätt sedan hårt mot hårt!![]()