179 128 läst ·
1 167 svar
179k läst
1,2k svar
El-arkeologi
Eftersom vi nu hamnat i gränslandet mellan elektronik och elinstallation så kan även denna platsa. En elektromekanisk efterklangsenhet till orgel. Den som förstorar tillräckligt kan se att det är Hammond som ligger bakom.
I vardera änden en elektromagnet som påverkar/påverkas av en eller flera fjädrar (två här). I ena änden matar man in en elektrisk audiosignal. Denna fortplantar sig mekaniskt via fjädrarna till andra änden. Där omvandlas den åter till elektrisk signal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I vardera änden en elektromagnet som påverkar/påverkas av en eller flera fjädrar (två här). I ena änden matar man in en elektrisk audiosignal. Denna fortplantar sig mekaniskt via fjädrarna till andra änden. Där omvandlas den åter till elektrisk signal.
Har en radio med sådant i, säkert 60 år gammal, men den står lite illa till för att ta foto på. Ljudet blev som att det ekade i källaren, rätt häftigt var det.Pen skrev:
Eftersom vi nu hamnat i gränslandet mellan elektronik och elinstallation så kan även denna platsa. En elektromekanisk efterklangsenhet till orgel. Den som förstorar tillräckligt kan se att det är Hammond som ligger bakom.
[bild]
Moderator
· Stockholm
· 56 227 inlägg
Har tyvärr ingen bild. Men för en massa år sedan såg jag det invändiga i en ännu äldre Juke Box, helt rörbetyckad förstärkare.
Den hade en inbyggd trumma med en liten klubba som drogs av en solenoid. Så basen filtrerades fram ur musiken och aktiverade klubban som slog på trumman.
Den hade en inbyggd trumma med en liten klubba som drogs av en solenoid. Så basen filtrerades fram ur musiken och aktiverade klubban som slog på trumman.
Här har vi en klocka för tidstariff, satt i ett hus där källarens el var knopp o tråd
Observera kvicksilverbrytaren
Urverket är av högsta kvalitet (tro mej. som fd urmarkare)
Jag har för mej att den går i 3 månader på en uppdragning.
Logga in
Skapa konto
Observera kvicksilverbrytaren
Logga in
Skapa konto
Urverket är av högsta kvalitet (tro mej. som fd urmarkare)
Jag har för mej att den går i 3 månader på en uppdragning.
Härlig ingenjörsskapelse - till och med designen talade om att detta är teknik på högsta nivå - till skillnad på dagens prylar som bara ser ut som massproducerat smäck.K Keld skrev:
Transformator på 500 w använd av audiofiler för att få renare ljud. Provade att koppla in den men det enda jag hörde var 50 Hz brummande från den gigantiska transformatorn. Marknadsfördes med att den tvättar strömmen genom att undertrycka transienter och ge galvanisk separation och därmed en bättre ljudupplevelse. Tro det den som vill😆. Dessutom har den en rejäl elförbrukning även på tomgång.
Att den undertrycker transienter och ger en galvanisk separation verkar ju högst rimligt. Men det gör ju transformatorn i stereon också. Audiofiler brukar väl ofta förorda sådant som är dyrt, klumpigt och opraktiskt samt har tveksam effekt.B Bitterhetsakademin skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Jag kan skriva under på tveksam effekt. Jag byggde för många, många år sedan som ung ingenjör ett mätsystem för forskningslabbet på ett av våra största svenska industriföretag.A Avemo skrev:
Det gjorde ju mätmiljön extra svår eftersom det bla startades och stoppades stora och tunga maskiner i tid och otid; matningen var allt annat än ren. (Ja, skall man vara ärlig så är det ett stort problem i alla labb nästan. Där man trodde att elnätet skulle vara som mest tyst så är det för det mesta värst...)
Så jag mätte lite transienter osv och kom fram till att här behövdes det en trafo av liknande modell som ovan, just för att bla hantera dessa.
Sagt och gjort. En bättre modell beställdes ur katalogen. Och när den kom så visade det sig att den iofs klippte lite transienter, men det övriga bruset gick upp så mycket att nettoeffekten blev negativ. Dvs mätningarna blev sämre än utan... (Försökte fixa det genom att lägga till en rent resistiv last också, i form av glödlampor, men det gjorde bara marginell förbättring.)
Så jag kopplade allt via datorns nätaggregat istället och det blev bättre resultat av det.
Klumpen fick stå kvar i uppställningen som monument över mitt misslyckande. Och främst, om vi skall vara ärliga, för att den gav en stor tyngd till det undre hyllplanet på ett rullbord vilket stabiliserade uppställningen på ett positivt sätt.
Den effekten hade dock gått att uppnå betydligt billigare genom att gå och plocka något lämpligt i skrotbingen.
Välkommen i familjen, ett misslyckande är inte nödvändigtvis ett misslyckande - om man lärt sig något. Så höj blicken mot horisonten och lägg gärna in en lite mer fjädrande gång i steget när du går hem i kvälllars_stefan_axelsson skrev:
Jag kan skriva under på tveksam effekt. Jag byggde för många, många år sedan som ung ingenjör ett mätsystem för forskningslabbet på ett av våra största svenska industriföretag.
Det gjorde ju mätmiljön extra svår eftersom det bla startades och stoppades stora och tunga maskiner i tid och otid; matningen var allt annat än ren. (Ja, skall man vara ärlig så är det ett stort problem i alla labb nästan. Där man trodde att elnätet skulle vara som mest tyst så är det för det mesta värst...)
Så jag mätte lite transienter osv och kom fram till att här behövdes det en trafo av liknande modell som ovan, just för att bla hantera dessa.
Sagt och gjort. En bättre modell beställdes ur katalogen. Och när den kom så visade det sig att den iofs klippte lite transienter, men det övriga bruset gick upp så mycket att nettoeffekten blev negativ. Dvs mätningarna blev sämre än utan... (Försökte fixa det genom att lägga till en rent resistiv last också, i form av glödlampor, men det gjorde bara marginell förbättring.)
Så jag kopplade allt via datorns nätaggregat istället och det blev bättre resultat av det.
Klumpen fick stå kvar i uppställningen som monument över mitt misslyckande. Och främst, om vi skall vara ärliga, för att den gav en stor tyngd till det undre hyllplanet på ett rullbord vilket stabiliserade uppställningen på ett positivt sätt.
Den effekten hade dock gått att uppnå betydligt billigare genom att gå och plocka något lämpligt i skrotbingen.![]()
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Jo, det var lite mer än trettio år sedan, så jag har gjort större, bättre och mera intressanta misstag sedan dess!B Boggi skrev:
Av de misstag på det projektet jag gjorde som kostade 4000:- så var det här inget att tala om direkt. När jag lite senare pajjade en dyr induktiv givare bara för att jag var tvungen att pilla på den; den var lite surare.
Vet inte hur många dylika as jag hivade i skrotbingen när jag städade ur min arbetsplats lokaler inför en kortare flytt för sisådär 10 år sedan.B Bitterhetsakademin skrev:Transformator på 500 w använd av audiofiler för att få renare ljud. Provade att koppla in den men det enda jag hörde var 50 Hz brummande från den gigantiska transformatorn. Marknadsfördes med att den tvättar strömmen genom att undertrycka transienter och ge galvanisk separation och därmed en bättre ljudupplevelse. Tro det den som vill😆. Dessutom har den en rejäl elförbrukning även på tomgång.
Du hade blivit rik om du sålt dem till audiofiler, bara du tar skamlöst betalt och kryddar med lite kvasivetenskapliga floskler så säljer de på nolltid.😆snaggletooth skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg