A
Clarken37 skrev:
Återigen. Willys och Stora Coop har samma pris i hela landet och online. Willys Fridhemsplan och Willys Haparanda har exakt samma priser. Små ICA supermarkets är dyra i Sthlm men där måste man ju inte handla
Jo men sen skrev jag att willys här faktiskt är på väg och bli dyrare än maxi. Nackdelen för willys här är att maxi ligger mindre än 500 meter ifrån så vi börjar alltid på willys och där blir det oftast endast mjölk och kyckling för att resten av det man vill ha är slut och allt annat är dyrare än maxi.

Fast om man bor tex i helenelund som jag då handla i så verkar det inte finnas för mycket butiker runt om? Isåfall blir det ju ändå dyrare om du ska köra en massa när du ändå bor i en jättedyr villa. ;)

A
kisumisu kisumisu skrev:
Det är ju rätt skönt.

Storstäder som Stockholm har ju mest blivit en ort för dem som har fina välbetalda jobb.

Dock undrar man ibland hur dessa jobb räcker till allihopa. Speciellt när mycket av industrin mm flyttar mer och mer till låglöneländer.

Haft diskussionen med ett xantal som undrat varför jag valt flytta ifrån en storort till norrland. I varenda en diskussion har antingen barnet eller barnets sambo/fru/man i högt uppsatt yrke. Med dubbla, trippla om inte mer i lön än vad jag får. Klart att det är då enkelt bo med hög boendekostnad!

Även min far hade välbetalt jobb. Han gnäller nu över sin pension som är mer än min månadslön 🤔
Jag kommer nog inte ens få pension överhuvudtaget. Men skönt kunna spara och så småningom få ändå en pension. Kanske blir det ännu en gång en flykt sen till nåt låglöneland och leva med sparpengar och investeringar 😂
Alltså många av dessa jobb måste ju vara rena hittepåjobb. Släktingen hade ju massor av hittepåjobb med en lön på 50-60 tusen. De gjorde ju inget vettigt överhuvudtaget. Men det var ju något någon betalade för så det gick ju hem.
Skillnaden är att när någon inte vill betala mer så är det inte värda något överhuvudtaget.

Vi har en del urinvånare från sthlm här nere, bland annat sambons släktingar. De var högavlönade men ansåg att sthlm var inget att bo i längre och de fick välbetalda jobb här nere.

Ang pension så har min far som arbetat som betongare (murare) i hela sitt liv bara 500 kr mindre ut än vad jag har. Han gnäller dock inte :D

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
Tänker mig att jobba lite åt oss, när regnet slutat. Jo, jo jag är pensionär.

Slutspurten på sågande och klyvning av veden.
Ved för åtminstonde två år.

Detta i stället för att värma med t ex el, pellets o s v

Har ju med totala kostnaden för husets drift att göra. Även långvarig förberedelse för kristid.

Tycker dessutom att det är trevligt med vedjobb.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nåt som känns bra ut här utanför stan är att det sprängs bara två gånger om året, nyår och påsk.

Skjutningar i samband med t ex älgjakt.

Detta känns kontrollerat och säkert.
Alltså värderas högt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Rkarlsson skrev:
Jo men sen skrev jag att willys här faktiskt är på väg och bli dyrare än maxi. Nackdelen för willys här är att maxi ligger mindre än 500 meter ifrån så vi börjar alltid på willys och där blir det oftast endast mjölk och kyckling för att resten av det man vill ha är slut och allt annat är dyrare än maxi.

Fast om man bor tex i helenelund som jag då handla i så verkar det inte finnas för mycket butiker runt om? Isåfall blir det ju ändå dyrare om du ska köra en massa när du ändå bor i en jättedyr villa. ;)
3 km i bil så har du Willys, City Gross och ICA Maxi. Rätt få småorter där du bor närmre en stor mataffär än så.

Kan lova dig att en lokal ICA Supermarket i typ Torsby är ofantligt mycket dyrare än ovan 3

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Nåt som känns bra ut här utanför stan är att det sprängs bara två gånger om året, nyår och påsk.

Skjutningar i samband med t ex älgjakt.

Detta känns kontrollerat och säkert.
Alltså värderas högt.
Tycker det sprängs i varenda håla nuförtiden. Häromveckan var det i lilla Värnamo.

Toria ICA har ofta bra priser.
Likaså ICA Frykenhallen mitt i centrum.
Det går helt enkelt inte att ha för höga priser, utan erbjudande o s v.
Då byter de lokala kunderna butik.

Att förlita sig på turister efter 45:an funkar dåligt, då de har mat med dig för semesterturen till t ex fjällen.

Men Du har rätt att priserna i Karlstad, ICA Maxi är lägre.
Bunkrar då vi är där.

C
H Hybro skrev:
Toria ICA har ofta bra priser.
Torsby var nog ett dåligt kontraexempel då ortens stora matbutiker (ICA Toria och Coop) ligger precis i utkanten av "byn", inom gångavstånd från centrum.

Handlar i den lokala affären för att få bra närservice. Gäller även fritidshuset med den lilla affären, visst kostar det mera men slipper 3 mil bilkörande och de pengarna får lanthandeln gärna.
Charkuterier i gårdsbutik och rotfrukter/grönsaker hos potatisodlaren.
Inget på någon stormarknad matbutik.
Vad det kostar i jämförelse, inte en aning.😎

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
kisumisu
H Hybro skrev:
Har ju med totala kostnaden för husets drift att göra. Även långvarig förberedelse för kristid.

Tycker dessutom att det är trevligt med vedjobb.
Håller med dig!

Men lyckatill att vedelda i Stockholm med alla dess regler vad man får göra och inte göra.

Snart får man inte ens köra fossilbil inne o stan. Obs jag tycker om elbilar så inget illa menat mot dessa.

Men finns tom trådar här o forumet om eldning och anmälningar till kommunen osv....

Visserligen Huddinge men tillhör Stockholm...

En skärmdump från en sökning på Google om regler kring vedeldning i Huddinge kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D daVinci skrev:
I så fall borde det ha skett.
Exakt när Sollentunaborna skulle hamna på gatan pga räntekostnaderna är väl lite svårt att avgöra. Men det hände inte 2022.

D daVinci skrev:
Men folkmängden i Piteå har stått i stort sett still i 40 år. Inget vallfärdande dit. (Trots att Piteå dessutom har en egenskap som många säger sig önska).
Jag tror möjligheten till arbete har större betydelse än huspris (och ev räntor).

D daVinci skrev:
Berörde det i trådstarten. Föreslår att du läser där till att börja med.
2022 började med räntor på 1,75% och slutade med 3.56%.

Z
N noone70 skrev:
Om man ska göra en lite än spaning så tror jag att det kommer att bli vanligare och vanligare
Kanske inte att folk flyttar från stockholm till Piteå men från tex stockholm till Huddinge, Huddinge till Nynäshamn osv.

Vi har själva precis gjort det, från en villa i Älvsjö ut på landet i en kranskommun till stockholm
Då får vi ett helt nybyggt hus 250kvm, 99500kvm tomt (och närmaste grannen 200m bort). Utöver det har vi köpt grävmaskin, traktor, 6x6 och fått en livskvalitet som inte går att mäta sig med att bo inne i stan.
Allt med samma skuldsättning, hade vi valt att verkligen hålla i slantarna(mindre tomt, byggt mindre eller köpt ett befintligt hus i närheten) och att inte starta upp en näringsverksamhet så hade vi varit i princip skuldfria(kanske tom haft en bra slant på banken)

Vad jag kunnat se så här lång…
Lägre matpriser(subjektivt)
Driftkostnader för huset har mer än halverats(halverad elräkning, eget VA, ingen fastighetsavgift osv)
En grov uppskattning är att vi halverat våra levnadsomkostnader(exl räntan)

Mitt inlägg är lite ot och blandar äpplen och päron, men man kan minska sina kostnader rejält bara genom att flytta 2-3 mil ut från storstaden
Bor man i Luleå och har 50% belåning på huset borde man kunna sälja huset och köpa ett utan lån i Piteå och sen pendla 40 minuter till Luleå.

Om man ser till restid kan man pendla ganska många mil på samma tid som man åker kollektivt med några eller åtminstone ett byte i Stockholm eller Göteborg.

Med en hög inkomst kan man bo i Göteborg och pendla till Borås.
Med låg inkomst kan man bo i Borås och pendla till Göteborg.

Det händer väl hela tiden att folk flyttar från storstan och det är det som drivit upp priserna runt om storstäderna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Clarken37 skrev:
3 km i bil så har du Willys, City Gross och ICA Maxi. Rätt få småorter där du bor närmre en stor mataffär än så.

Kan lova dig att en lokal ICA Supermarket i typ Torsby är ofantligt mycket dyrare än ovan 3
Samtliga småorter i vår kommun har ett ica iallafall. Du menar glesbygd isåfall :P

Torsby får du ett riktigt sjysst hus för miljonen. Om man inte är så kräsen många under miljonen.
I sollentuna/helenelund så är billigaste huset 6,8 miljoner för ett hus som inte ens är något märkvärdigt med.

Man väljer ju vad man vill bo i. Men ekonomiskt så är det fördel att bo i torsby om man är hemmajobbare såklart.

C cpalm skrev:
Torsby var nog ett dåligt kontraexempel då ortens stora matbutiker (ICA Toria och Coop) ligger precis i utkanten av "byn", inom gångavstånd från centrum.
Till byn räknas väl bostadshus mm typ 150 meter från respektive affär?

Så jag vill påstå att båda nämnda butiker ligger i byn.

- Hur många kvarter kommer Du om du knallar 150 meter i stan?
Utanför centrum?

Redigerat:
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men ekonomiskt så är det fördel att bo i torsby om man är hemmajobbare såklart.
Många som jobbar nära bostaden.
Med avståndet mindre än en mil typ 10 minuters resväg.
Det bor faktiskt folk inne i tätorten.

Hur långt kommer man på 10 minuter med bil inne i t ex Stockholm, strax före och strax efter jobbet?

A
H Hybro skrev:
Många som jobbar nära bostaden.
Med avståndet mindre än en mil typ 10 minuters resväg.
Det bor faktiskt folk inne i tätorten.

Hur långt kommer man på 10 minuter med bil inne i t ex Stockholm, strax före och strax efter jobbet?
10 minuter i sthlm är kortare sträcka med bil än med cykel.

10 minuter på övriga mindre orter är ju dryga milen. Men hade jag bott i sthlm så hade jag absolut inte kört till och från arbetet. Bilen hade jag använt till längre sträckor eller inköp av mycket saker/varor.

En kusin flytta ner från Malung till Lund, men bilen blev bara stående. Finns inget användningsområde för bilen sade han.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.