11 030 läst ·
178 svar
11k läst
178 svar
Ekonomisk aspekt av villa-boende beroende på ort
Var man bor kan det finnas mängder av för och nackdelar med. Och vara olika för olika individer. T ex beroende på arbete och fritidsintressen.
Här skall jag dock bara beakta den ekonomiska aspekten.
SCB har data för olika kommuner bland annat för villapriser och för inkomster.
https://kommunsiffror.scb.se/?id1=2581&id2=0163
Här har jag valt att titta på två olika kommuner, Sollentuna i Stockholm och Piteå. Dessa uppvisar en del skillnader i det här sammanhanget.
Ingångsdata är från 2022.
Piteå:
Medelinkomst: 32183 kr (efter skatt 24901)
Medelpris småhus: 2078 kSEK
Kapitalkostnad/månad: 3636 kr
Kvar efter kapitalkostnad och skatt: 46165 kr (2 pers antaget)
Sollentuna:
Medelinkomst: 41875 kr (efter skatt 32404 kr)
Medelpris småhus: 8680 kSEK
Kapitalkostnad/månad: 15015 kr
Kvar efter kapitalkostnad och skatt: 49793 kr (2 pers antaget)
Sollentuna familjen har således 3628 kr mer kvar. Trots extremt dyrare bostad. Kanske inte väntat.
För kapitalkostnaden har räntan 3% använts. Hela kapitalet antas "kosta" den räntan. Oavsett om man lånar eller förlorar ränteinkomster. Och hela kapitalkostnaden antas belasta lönen i detta exempel.
(Enligt RB's alternativscenario så har dom sänkt till 2.5% i slutet på året. Och då borde låneränta ligga på just 3%).
Data är som sagt från 2022. Numera är nog lönerna aningen högre och huspriserna aningen lägre.
För den som väger in ekonomi så borde följande gälla:
Har man under medel i Sollentuna, och en arbetsmarknad utanför Stockholm, kan det vara en bra ide att lämna Stockholm.
Har man över medel i Piteå, och en arbetsmarknad i Stockholm, kan det vara en bra ide att flytta till Stockholm.
Kan vara sådant som skett också. Därav löneskillnaderna.
En intressant slutkommentar är väl att bostadspriserna antagligen anpassar sig till inkomstnivåerna. (Främst Adressen då). Sedan kan jag nog tänka mig att snittvillan i Sollentuna är större och lyxigare.
En fråga man kan ställa sig är om de som väntar på ett boprisfall i Stockholm gör rätt i att vänta. Givet att medelinkomsttagare som bor där får mer kvar att spendera, än om dom flyttar till en mindre ort och även där för medellön.
Nu hör jag hur det kokar i ådrorna hos de missunnsamma. Som vill att räntan skall höjas så Sollentunafamiljen hamnar på gatan. Vid vilken ränta är det break even? Svar ca 4% Då har dom lika mycket kvar.
Titta gärna på andra kommuner och se om ni hittar något oväntat.
Här skall jag dock bara beakta den ekonomiska aspekten.
SCB har data för olika kommuner bland annat för villapriser och för inkomster.
https://kommunsiffror.scb.se/?id1=2581&id2=0163
Här har jag valt att titta på två olika kommuner, Sollentuna i Stockholm och Piteå. Dessa uppvisar en del skillnader i det här sammanhanget.
Ingångsdata är från 2022.
Piteå:
Medelinkomst: 32183 kr (efter skatt 24901)
Medelpris småhus: 2078 kSEK
Kapitalkostnad/månad: 3636 kr
Kvar efter kapitalkostnad och skatt: 46165 kr (2 pers antaget)
Sollentuna:
Medelinkomst: 41875 kr (efter skatt 32404 kr)
Medelpris småhus: 8680 kSEK
Kapitalkostnad/månad: 15015 kr
Kvar efter kapitalkostnad och skatt: 49793 kr (2 pers antaget)
Sollentuna familjen har således 3628 kr mer kvar. Trots extremt dyrare bostad. Kanske inte väntat.
För kapitalkostnaden har räntan 3% använts. Hela kapitalet antas "kosta" den räntan. Oavsett om man lånar eller förlorar ränteinkomster. Och hela kapitalkostnaden antas belasta lönen i detta exempel.
(Enligt RB's alternativscenario så har dom sänkt till 2.5% i slutet på året. Och då borde låneränta ligga på just 3%).
Data är som sagt från 2022. Numera är nog lönerna aningen högre och huspriserna aningen lägre.
För den som väger in ekonomi så borde följande gälla:
Har man under medel i Sollentuna, och en arbetsmarknad utanför Stockholm, kan det vara en bra ide att lämna Stockholm.
Har man över medel i Piteå, och en arbetsmarknad i Stockholm, kan det vara en bra ide att flytta till Stockholm.
Kan vara sådant som skett också. Därav löneskillnaderna.
En intressant slutkommentar är väl att bostadspriserna antagligen anpassar sig till inkomstnivåerna. (Främst Adressen då). Sedan kan jag nog tänka mig att snittvillan i Sollentuna är större och lyxigare.
En fråga man kan ställa sig är om de som väntar på ett boprisfall i Stockholm gör rätt i att vänta. Givet att medelinkomsttagare som bor där får mer kvar att spendera, än om dom flyttar till en mindre ort och även där för medellön.
Nu hör jag hur det kokar i ådrorna hos de missunnsamma. Som vill att räntan skall höjas så Sollentunafamiljen hamnar på gatan. Vid vilken ränta är det break even? Svar ca 4% Då har dom lika mycket kvar.
Titta gärna på andra kommuner och se om ni hittar något oväntat.
Tar du sen allt annat och tittar på så blir ju skillnaden mer
- Mat
- Försäkringar
- Aktiviteter
Allt det är mest troligt dyrare i sollentuna än piteå.
Jämförde lite med en släkting som bodde i upplands väsby, och trots de hade mycket högre lön så hade de ju högre procent på utgifterna pga mat och dylikt.
Varför inriktar alla trådar om just ränta och villor bara sig om sthlm idag?
- Mat
- Försäkringar
- Aktiviteter
Allt det är mest troligt dyrare i sollentuna än piteå.
Jämförde lite med en släkting som bodde i upplands väsby, och trots de hade mycket högre lön så hade de ju högre procent på utgifterna pga mat och dylikt.
Varför inriktar alla trådar om just ränta och villor bara sig om sthlm idag?
En risk är väl att allt fler upptäcker hur dyrt det är med dyra hus och köper 2milj husen och pressar upp priserna på dessa?
Varför en referensränta på 3%?
Är det så många som har just 3% att det är värt att göra diskussionen om just dessa?
Kikar man på byggahus ränteststistik så hävdar vissa de har 5 åringa lån (eller tom rörliga) på 1-1.3% ränta medan andra har runt 4,6% (4,3-4,99%) på sina rörliga lån, så med nyköpt hus till något lite lägre pris så ska redan många ha hamnat på gatan med ränta över 4.0%
Varför en referensränta på 3%?
Är det så många som har just 3% att det är värt att göra diskussionen om just dessa?
Kikar man på byggahus ränteststistik så hävdar vissa de har 5 åringa lån (eller tom rörliga) på 1-1.3% ränta medan andra har runt 4,6% (4,3-4,99%) på sina rörliga lån, så med nyköpt hus till något lite lägre pris så ska redan många ha hamnat på gatan med ränta över 4.0%
Även om det är i intressant går det inte överföra på privata beslut om var man ska bo. Lönerna i sollentuna är inte rakt av 25% mer för samma arbete. Samma lärare har sannolikt lite mer i Sollentuna än i Piteå men inte 25% mer, snarare 10%.
Däremot är det ju så att en Stockholmare ha mer pengar att röra sig med i genomsnitt, samtidigt är det mycket tuffare för en låginkomsttagare i Stockholm jämfört med i Piteå. Även mer känsligt för ränterusning, bli av med jobb osv.
Däremot är det ju så att en Stockholmare ha mer pengar att röra sig med i genomsnitt, samtidigt är det mycket tuffare för en låginkomsttagare i Stockholm jämfört med i Piteå. Även mer känsligt för ränterusning, bli av med jobb osv.
Nja, är mat billigare i Piteå? Kanske är så men det skulle vara bra med lite fakta.Rkarlsson skrev:
https://www.land.se/mat-dryck/pro-prisundersokning-2020-billigast-dyrast-mat
Här är data från 2020 som jag hittade lite snabbt.
Stockholm: 829,28 kr
Norrbotten: 843,14 kr
Ger väl inget starkt stöd för att maten är billigare i Piteå. Sedan är det ju ingen stor skillnad så det är väl inget att lyfta fram.
Försäkringsbolagen tog ju hänsyn till ort förr. Men sedan slutade man med det. Här för mig att överheten tvingade dom att inte ta hänsyn till bostadsort. Av rättviseskäl då. Har det ändrat sig?
Aktiviteter bror på vad det är. Gillar man snöskoterkörning blir det billigare i Piteå. Men vill man gå på Opera blir det svindyrt för den som bor i Piteå.
Jag är väl inte så övertygad om att det är direkt dyrare i övrigt i Stockholm.
Dock lär det bero på vilka intressen man har.
Ett skäl till att jag skrev detta var för att uppmärksamma att de som bor i Stockholm inte nödvändigtvis har en sämre ekonomi trots att dom åker på att betala mycket hög köpeskilling för bostäderna.Rkarlsson skrev:
Och så tog jag de med medelinkomst för att visa hur det är för typiska familjer.
Men här har jag med Piteå till 50%, så du borde väl visa uppskattning i stället.
I så fall borde det ha skett. Men folkmängden i Piteå har stått i stort sett still i 40 år. Inget vallfärdande dit. (Trots att Piteå dessutom har en egenskap som många säger sig önska).blackarrow skrev:
I stället har Stockholm ökat och prisskillnaden för villorna ökat.
Precis motsatsen har skett.
Och det kan ju vara för att man upptäckt att man fixar att ha en villa och kan tom få lite mer över än om man bor på en plats som i Piteå. Ja, vill säga för de med medelinkomst och över då.
Berörde det i trådstarten. Föreslår att du läser där till att börja med.blackarrow skrev:
Men räntan är inte kritisk som synes.
Jag jämför med när jag var i sthlm 2019 och sedan 2022. Kan bara tala för ica på helenelund 2022, det var dyrare än här nere.D daVinci skrev:Nja, är mat billigare i Piteå? Kanske är så men det skulle vara bra med lite fakta.
[länk]
Här är data från 2020 som jag hittade lite snabbt.
Stockholm: 829,28 kr
Norrbotten: 843,14 kr
Ger väl inget starkt stöd för att maten är billigare i Piteå. Sedan är det ju ingen stor skillnad så det är väl inget att lyfta fram.
Försäkringsbolagen tog ju hänsyn till ort förr. Men sedan slutade man med det. Här för mig att överheten tvingade dom att inte ta hänsyn till bostadsort. Av rättviseskäl då. Har det ändrat sig?
Aktiviteter bror på vad det är. Gillar man snöskoterkörning blir det billigare i Piteå. Men vill man gå på Opera blir det svindyrt för den som bor i Piteå.
Jag är väl inte så övertygad om att det är direkt dyrare i övrigt i Stockholm.
Dock lär det bero på vilka intressen man har.
Ett skäl till att jag skrev detta var för att uppmärksamma att de som bor i Stockholm inte nödvändigtvis har en sämre ekonomi trots att dom åker på att betala mycket hög köpeskilling för bostäderna.
Och så tog jag de med medelinkomst för att visa hur det är för typiska familjer.
Men här har jag med Piteå till 50%, så du borde väl visa uppskattning i stället.
Ja försäkringen var dyrare för bilar tex än det är i skåne på landsbygden. Likaså om man bor i centrala HBG. Men väljer man att bosätta sig så så väljer man ju att ha det dyrare.
Det enda sthlm är billigast på är kollektivtrafik faktiskt.
För fritidsaktiviteter är sthlm ganska värdelöst om man gillar vintersport tex.
Släktingen köpte 2019 kedjehus i upplands väsby för 4 miljoner, för 4 miljoner här har du antingen helt nybyggt eller lyxvilla. Om man inte väljer att bosätta sig vid vår gräddhylla som är bredvid ett sumphål =)
Ja, de övriga 8,5 miljon människor är obetydliga =)Appendix skrev:
Ta Malmöbor istället. Många av de är ju rätt smarta, flyttar från skithålet och väljer att kunna pendla med tåg, men betalar inte ens halva bokostnaden till högre standard på lugnare platser.
Nackdelen med det är att vi får en del storstadsbor i byhålorna som tror att byhålorna ska leva upp till deras standard..
Men vi bor billigt iallafall.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
På de flesta försäkringar idag är din bostadsort fortfarande en av de största prisdifferiensierande faktorerna på försäkringar för bostäder och fordon. Det överheten hade åsikter om var kön som man inte längre får använda för att prissätta. En bilförsäkring kostar betydligt mindre om du bor i Piteå än i Rosengård.D daVinci skrev:
Fortfarande är inte rätt ord iom att den differentieringen togs bort. Däremot så kan väl överheten ha modifierat den regleringen så att försäkringsbolagen igen kan ta hänsyn till bostadsort.JanneJanne123 skrev:
Hur stor är skillnaden i premie mellan Sollentuna och Piteå?
Det också. Överheten har problem med allt faktabaserat och logiskt/konsekvent. Och försöker reglera bort sådant till stor glädje för de som menar att staten är vis.JanneJanne123 skrev: