11 078 läst ·
178 svar
11k läst
178 svar
Ekonomisk aspekt av villa-boende beroende på ort
Återigen. Willys och Stora Coop har samma pris i hela landet och online. Willys Fridhemsplan och Willys Haparanda har exakt samma priser. Små ICA supermarkets är dyra i Sthlm men där måste man ju inte handlaRkarlsson skrev:Då har såklart priserna sänkts eller stagnerat på maten i sthlm. Den var solklart dyrare när vi var där 2022. Jämförde maxi solna med vårt i skåne och det ser snarlikt ut.
Jag har bara handlat i den på helenelund då jag inte valt att bo i själva sthlm utan i kista för att det är så mycket dyrare om man tog bilen med sig upp =)
Hurusom, det är dyrare liv i sthlm ändå via uteliv, försäkringar på fordon, och såklart fantasipriser på hantverkare som du skriver.
att inte fler yngre duktiga hantverkare har som affärside att pendla till sthlm för att utföra jobb och konkurrera ut guldgrävarna. =)
Det är ju rätt skönt.Rkarlsson skrev:
Storstäder som Stockholm har ju mest blivit en ort för dem som har fina välbetalda jobb.
Dock undrar man ibland hur dessa jobb räcker till allihopa. Speciellt när mycket av industrin mm flyttar mer och mer till låglöneländer.
Haft diskussionen med ett xantal som undrat varför jag valt flytta ifrån en storort till norrland. I varenda en diskussion har antingen barnet eller barnets sambo/fru/man i högt uppsatt yrke. Med dubbla, trippla om inte mer i lön än vad jag får. Klart att det är då enkelt bo med hög boendekostnad!
Även min far hade välbetalt jobb. Han gnäller nu över sin pension som är mer än min månadslön 🤔
Jag kommer nog inte ens få pension överhuvudtaget. Men skönt kunna spara och så småningom få ändå en pension. Kanske blir det ännu en gång en flykt sen till nåt låglöneland och leva med sparpengar och investeringar 😂
Redigerat:
Tänker bara att ska man diskutera olika kostnader för att leva på olika orter och man pratar om de med begränsad matbudget så ska man jämföra den billigaste affären på orten. Det brukar vara Willys eller Lidl om de finns på orten. Kanske är någon ICA-affär prispressad på en och annan ort men min erfarenhet är att de ligger högt i pris. Men å andra sidan har min lokala ICA i stan färsk hösttryffel.
Fina välbetalda?kisumisu skrev:
Jobbar själv inom fina välbetalda it branschen och har en rätt bra lön, men jag har inte en chans mot vissa
Har en polare som är målare och han drar in 60000+kr/mån + det han kan ta ut i aktieutdelning
Lidl är också linjeprisade i hela landetClaes Sörmland skrev:
Tänker bara att ska man diskutera olika kostnader för att leva på olika orter och man pratar om de med begränsad matbudget så ska man jämföra den billigaste affären på orten. Det brukar vara Willys eller Lidl om de finns på orten. Kanske är någon ICA-affär prispressat på en och annan ort men min erfarenhet är att de ligger högt i pris. Men å andra sidan har min lokala ICA i stan färsk hösttryffel.
Nu har jag inte exakta siffrorna i huvudet men när vi räknade på malmö-dalarna så blev det snålt i malmö, både i tid och pengar. Längre pendling med bussar och tåg och högre hyra, dyrare försäkringar, mindre plats generellt, stressigare jobb osv osv.
Vi flyttade upp och betalade 940k för ett 120kvm hus med lagom stor tomt. Ungarna kan springa iväg till kompisar lite hur som helst utan att vi måste skjutsa, cykla till skolan själv, osv. vi kan sätta över 10k i sparande varje månad och leva rätt fint och unna oss ändå.
Huset är ”betalt” på 6,5 år i jämförelse med de billigaste hyrorna vi kunde hitta i malmö då när det begav sig (12000/mån för 5 rum som inte var mögelinfekterade eller låg i supernergångna områden…)
Vi hade ALDRIG haft råd att köpa ett hus i malmö. Vi hade behövt spara i många många år.
Ett annat plus är att man slipper trängas med allt folk!!!
tycket iallafall enstöringen! Haha. Och folk slipper trängas med mitt och sambons instrumentspelande. I lägenheten i malmö hade jag ett ljuddämpat bås i vardagsrummet så att jag kunde spela hemma.
Vi flyttade upp och betalade 940k för ett 120kvm hus med lagom stor tomt. Ungarna kan springa iväg till kompisar lite hur som helst utan att vi måste skjutsa, cykla till skolan själv, osv. vi kan sätta över 10k i sparande varje månad och leva rätt fint och unna oss ändå.
Huset är ”betalt” på 6,5 år i jämförelse med de billigaste hyrorna vi kunde hitta i malmö då när det begav sig (12000/mån för 5 rum som inte var mögelinfekterade eller låg i supernergångna områden…)
Vi hade ALDRIG haft råd att köpa ett hus i malmö. Vi hade behövt spara i många många år.
Ett annat plus är att man slipper trängas med allt folk!!!
Intressant när du tar upp målare.N noone70 skrev:
Har själv också en bekant här på orten som gnäller om låga löner och att inga jobb finns att det finns så mycket just i Stockholm....ibland till den grad att man orkar inte lyssna.
Själv jobbar jag inom vården, jobb finns stortsett överallt i landet 👍
Däremot är lönen rent skit även i Stockholm!
Trivs dock med jobbet och vill inte ens byta idag! Möjligen att man skulle dra till Norge. Men där är ju också problematiskt med boende, ännu värre än i Sverige. Då även småorter kostar boende mycket.
Fast lönen är dubbel så är utgifterna 3-4ggr.
Jag bor själv i Piteå och det är även värt att tillägga att i mindre samhällen såsom Piteå så är även matbutiksutbudet mindre.Clarken37 skrev:
Vi har tex inte något ICA Maxi utan ett ICA Kvantum, vi saknar även City Gross och Lidl. Med dessa mindre affärer och med mindre konkurrens skulle jag snarare vilja påstå att matpriser i många fall kan vara högre i mindre orter, då mindre butiker överlag har högre priser.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Kan du räkna upp en sådan ort där du har halva boendekostnaden jämfört med Malmö? För det enda som skiljer är räntekostnaden, resten av kostnaden är samma plus att de i kranskommunerna ofta behöver betala dyra resekostnader in till stan.Rkarlsson skrev:Ja, de övriga 8,5 miljon människor är obetydliga =)
Ta Malmöbor istället. Många av de är ju rätt smarta, flyttar från skithålet och väljer att kunna pendla med tåg, men betalar inte ens halva bokostnaden till högre standard på lugnare platser.
Nackdelen med det är att vi får en del storstadsbor i byhålorna som tror att byhålorna ska leva upp till deras standard..
Men vi bor billigt iallafall.
För de som vill ha fina villor ja.kisumisu skrev:
Det är ju rätt skönt.
Storstäder som Stockholm har ju mest blivit en ort för dem som har fina välbetalda jobb.
Dock undrar man ibland hur dessa jobb räcker till allihopa. Speciellt när mycket av industrin mm flyttar mer och mer till låglöneländer.
Haft diskussionen med ett xantal som undrat varför jag valt flytta ifrån en storort till norrland. I varenda en diskussion har antingen barnet eller barnets sambo/fru/man i högt uppsatt yrke. Med dubbla, trippla om inte mer i lön än vad jag får. Klart att det är då enkelt bo med hög boendekostnad!
Även min far hade välbetalt jobb. Han gnäller nu över sin pension som är mer än min månadslön 🤔
Jag kommer nog inte ens få pension överhuvudtaget. Men skönt kunna spara och så småningom få ändå en pension. Kanske blir det ännu en gång en flykt sen till nåt låglöneland och leva med sparpengar och investeringar 😂
Men finns tonvis med radhus runt Stockholm för 3 msek och lite avgift. Tex nedan.
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-skogas-huddinge-kommun-klangvagen-117-21276403
Ett lärarpar i Sthlm drar in 45+45 i Stockholm. Typ 67k efter skatt.
De lever väldigt gott i det där radhuset
Sant med resekostnader.Ossian K Olsson skrev:
Men o andra sidan en mindre ort är ofta även jobben koncentrerade på själva orten.
Man behöver ju inte bo mitt i vischan bara för att man bor på liten ort.
För mig tog det 40minuter köra bil till jobbet och var helt bil/buss beroende i storstaden. Idag behöver jag inte ens bil när allt är inom cykelavstånd 👌så den kostnaden föll helt bort.
Sen om man är bilberoende. Gäller det kolla efter en bil som går snålt dvs Diesel eller eldrift 😎
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Då gäller det också att man faktiskt får jobb på orten. I Skåne så är många jobb centraliserade till de stora orterna (Malmö, Lund, Helsingborg eventuellt Kristianstad). Så att då köpa hus ”billigt” i norra Skåne hjälper föga när man måste pendla 3 timmar per dag.kisumisu skrev:
Sant med resekostnader.
Men o andra sidan en mindre ort är ofta även jobben koncentrerade på själva orten.
Man behöver ju inte bo mitt i vischan bara för att man bor på liten ort.
För mig tog det 40minuter köra bil till jobbet och var helt bil/buss beroende. Idag behöver jag inte ens bil när allt är inom cykelavstånd 👌så den kostnaden föll helt bort.
Framförallt gäller det att man inte förlorar jobbet.Ossian K Olsson skrev:
I min bransch finns 1000tals tjänster i Sthlm. I mindre orter möjligen 1-2. Flyttar man dit är risken stor om ens tjänst försvinner etc
Så är det ju!Ossian K Olsson skrev:
Beror nog helt på vad man gjort för val när det gäller utbildning osv.
Är man t ex en advokat så finns det helt klart mer jobb i Stockholm. Likaså är det nog med målare, hantverkare osv i Stockholm byggs det ju bara mer och mer och nybyggandet tar nog aldrig slut.
Ja... Det var lite om stadsboende i olika ändar av landet.
Vi bor strax norr om Värmlands metropol Torsby.
Här är det billigt att bo både i Villa och lägenhet. Grannens gård blev nyss sålt för 900 000, många under 2 miljoner. Mitt är värt 1.6
Kolla Hemnet Torsby.... Eller t ex Torsbybladet.
Där bjuds det ut villor och gårdar till humana priser jämfört med ostkusten centrala.
Somliga med lite skog, så du själv kan fixa billig ved för uppvärmning.
Bussförbindelser och skolbussar dagarna i ände från obyden till centrum.
Dagliga flygförbindelser till Hagfors och Stockholm.
Järnväg till Karlstad och vida världen.
Bra butiker ICA o Coop, samt PK:s.
Den senare har mycket bra priser på mat. Ja det finns flera bygghandlare, apotek och bolag.
Flera matställen.
Flera jobberbjudande i lokalbladet.
Gunde Svan med fleras Stjerneskolan. Gymnasieskola.
Flera skidanläggningar i kommunen. T ex Hovfjället och Branäs.
Min son jobbar hemifrån som programmerare mm åt ett Oslobaserat dataföretag.
Behöver inte bosätta sig i nån huvudstad för detta.
Vi har även flera elektronikproducenter bl a Note, som är hyfsat stor.
Inser att det finns annat i Storstan som lockar, än vad jag nämnt ovan.
Men vad?
Alltså vi har det bra här, med jobb och billiga boenden.
Välkomna.
Vi bor strax norr om Värmlands metropol Torsby.
Här är det billigt att bo både i Villa och lägenhet. Grannens gård blev nyss sålt för 900 000, många under 2 miljoner. Mitt är värt 1.6
Kolla Hemnet Torsby.... Eller t ex Torsbybladet.
Där bjuds det ut villor och gårdar till humana priser jämfört med ostkusten centrala.
Somliga med lite skog, så du själv kan fixa billig ved för uppvärmning.
Bussförbindelser och skolbussar dagarna i ände från obyden till centrum.
Dagliga flygförbindelser till Hagfors och Stockholm.
Järnväg till Karlstad och vida världen.
Bra butiker ICA o Coop, samt PK:s.
Den senare har mycket bra priser på mat. Ja det finns flera bygghandlare, apotek och bolag.
Flera matställen.
Flera jobberbjudande i lokalbladet.
Gunde Svan med fleras Stjerneskolan. Gymnasieskola.
Flera skidanläggningar i kommunen. T ex Hovfjället och Branäs.
Min son jobbar hemifrån som programmerare mm åt ett Oslobaserat dataföretag.
Behöver inte bosätta sig i nån huvudstad för detta.
Vi har även flera elektronikproducenter bl a Note, som är hyfsat stor.
Inser att det finns annat i Storstan som lockar, än vad jag nämnt ovan.
Men vad?
Alltså vi har det bra här, med jobb och billiga boenden.
Välkomna.
Redigerat: