Anledningen till att jag i mitt badrum INTE monterade såna socklar i taket utan köpte rediga led-spottar istället.Patrik_Hed skrev:
Jodå, jag är väldigt förlåtande, men samtidigt väldigt undrande..elmont skrev:
Så om det sitter en handskriven lapp där det står Max 15 W så har du ingen respekt för denna utan sätter i en 50 W halogen?
"Godkänd för halogenlampa"betyder inte att en GU10 armatur är godkänd för 50 W. Det finns som bekant även 35 W och 25 W halogen GU10.elmont skrev:
Du menar alltså att man inte kan sätta upp en GU10-armatur märkt 25 W pga risken att någon sätter i en 50 W ljuskälla, samt att en installation avsedd för 10 W LED skall utföras så att den tål 50 W??
Det hela slutar i orimligheter om allt (pottor, ledningar, dimmers, grupper etc) skall överdimensioneras för fem gånger högre effekt än nödvändigt.
Det kan du väl ändå inte mena. Det är jag säker på, faktiskt.
Varför i hela världen joxa med klisterlappar då man mycket enkelt skulle kunna lösa "problemet" med en bit siliconslang som man normalt använder i pottor, eller använda RHH ????? Enligt min åsikt ska man sträva efter att göra elinstallationer så "idiotsäkra" som möjligt.
Problemet är som sagt lite större.
Man behöver inte pottor heller med LED. I varje fall inte pottor dimensionerade för 50 W. Inte heller behöver man en dimmer på 1 kW om det är 20 spottar.
I korthet förespråkar jag att man inte skall överdimensionera en anläggning, speciellt inte som 50 W halogen snart kommer att vara ett minne blott.
Man behöver inte pottor heller med LED. I varje fall inte pottor dimensionerade för 50 W. Inte heller behöver man en dimmer på 1 kW om det är 20 spottar.
I korthet förespråkar jag att man inte skall överdimensionera en anläggning, speciellt inte som 50 W halogen snart kommer att vara ett minne blott.
Ofta är väl tillåten maxeffekt inpräglad i reflektorn eller något liknande.
Skriver man en egen lapp så finns det två uppgivna maxeffekter att välja på. Vilken känns mest förtroendeingivande?
Och vilken av märkningarna riskerar att ramla av?
Skriver man en egen lapp så finns det två uppgivna maxeffekter att välja på. Vilken känns mest förtroendeingivande?
Och vilken av märkningarna riskerar att ramla av?
Så vi ska glömma allt det här med att sätta lappar i centraler och i dosor när det är något som är begränsande i installationen? 
Sedan kan det ju givetvis vara lämpligt att ta bort/förstöra dubbla märkningar så att ingen tror att det är MAX 50 W som gäller när det även står MAX 10 W.
Sedan kan det ju givetvis vara lämpligt att ta bort/förstöra dubbla märkningar så att ingen tror att det är MAX 50 W som gäller när det även står MAX 10 W.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det finns märkmaskiner och märktejp som torde uppfylla även elmont's krav på märkning.
Eller så kan man ju köpa "rätt" grejer från början, dvs använda armaturer avsedda för led där man vill ha ledbelysning.
Och Bo jag äger en märkmaskin som fyller alla krav på märkning av elmatr. men även dom laminerade "klisterlapparna" har en tendens att lossna med åren, inte minst om dom sitter lite varmt till. På "fabriksklistrade" armaturer brukar det bara ta nått år innan klistret släpper och klisterlapparna lossnar.
Och Bo jag äger en märkmaskin som fyller alla krav på märkning av elmatr. men även dom laminerade "klisterlapparna" har en tendens att lossna med åren, inte minst om dom sitter lite varmt till. På "fabriksklistrade" armaturer brukar det bara ta nått år innan klistret släpper och klisterlapparna lossnar.
Klicka här för att svara