230v spottar, gu10 sockel med led lampor i

okej då, får nog lyssna på er... ska och införskaffa FK :)

Sälj skiten. Finns säkert någon elektriker eller bonde som gärna köper. Även om EKLK inte är förstavalet för en Elektriker idag iofs då det finns smidigare kabel med samma "egenskaper".

Läs denna tråd innan du fuskar och drar EKLK i slang.

Och värmetålig kabel till spottarna

beniblasnok skrev:
okej men mellan alla spottar borde jag väll kunna dra? är bara 2 meter mellan dom så blir jag av med lite ialfall..
jag tror att du kommer att bli galen även på en 2m dragning i rör eller slang.

Dessutom så är det inte att leka med att korrekt skala en EKLK (såvida man inte har specialverktyg).

Redigerat:
el_richard skrev:
Och värmetålig kabel till spottarna
Behövs inte eftersom det är LED-spottar.

Eftersom det är en armatur med gu10 sockel ska det nog vara värmetåliga ledningar vem som helst kan ju byta till halogenlampor.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Givetvis, men man kan ju märka armaturen på lämpligt sätt. Typ Endast LED eller Max 10 W.

Visserligen är man lite ute på hal is eftersom man inte riktigt vet hur varmt det blir, men det borde finnas goda marginaler.

Det räcker nog inte med att märka armaturen, genom att det är gu10 så är den "avsedd" för bla halogenlampor. Märkningar har dessutom en viss förmåga att försvinna, inte minst vid ägarbyten.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Ja, GU10 LED tycker jag är till för att byta ljuskällor i bef. armaturer. Inte för nyinstallation, dels på grund av detta dilemmat om man ska installera för att kunna sätta i halogen eller för LED och hoppas på att det inte brinner ner om någon stoppar i halogen istället.

//Patrik

elmont skrev:
Det räcker nog inte med att märka armaturen, genom att det är gu10 så är den "avsedd" för bla halogenlampor. Märkningar har dessutom en viss förmåga att försvinna, inte minst vid ägarbyten.
Patrik_Hed skrev:
Ja, GU10 LED tycker jag är till för att byta ljuskällor i bef. armaturer. Inte för nyinstallation, dels på grund av detta dilemmat om man ska installera för att kunna sätta i halogen eller för LED och hoppas på att det inte brinner ner om någon stoppar i halogen istället.

//Patrik
Jaha.. så om om jag köper en vanlig armatur med E27-fattning och den är märkt 25 W så bör jag inte installera denna eftersom det går att sätta i en starkare glödlampa? :rolleyes:

Om man skaffar en E14 så har man då begränsat effekten till 40W.

till TS.
Sätt inte 230 volts LED, sätt dit LED spots med separat drivdon.
den drivning som sitter direkt i en LED spot är så pressad både till formatet, priset och konstruktionen att det kommer att gå sönder fortare än nödvändigt.

Protte

• Gilla
sajjen
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jaha.. så om om jag köper en vanlig armatur med E27-fattning och den är märkt 25 W så bör jag inte installera denna eftersom det går att sätta i en starkare glödlampa? :rolleyes:
Du vet att jag menar spottar.

mycke_nu, du må förlåta mig men jag skulle troligen ha lite större respekt för den "klisterlapp" som var "fabriksmonterad" än nått som någon, vem som helst, satt dit. Till det kommer att en gu10 armatur faktiskt från första stund är godkänd för en halogenlampa, även det kan säkert bidra till min åsikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.