15 235 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
EKK till stickpropp, tillåtet?
Hmm.. Vad säger dina svärföräldrar om överenskommelsen och vad står på avtalet.
När jag funderade på sätta in en Luft/Luft VP för några årsedan ringde jag och pratade med en av de större märkena (minns inte vilket). Och jag minns att de sa att elinstallationen INTE ingick i monteringsarbetet utan de lämnar den med en stickpropp.
Samma gällde när jag tog in offert från anticimex på en avfuktare till min krypgrund. El installation ingick inte.
När jag funderade på sätta in en Luft/Luft VP för några årsedan ringde jag och pratade med en av de större märkena (minns inte vilket). Och jag minns att de sa att elinstallationen INTE ingick i monteringsarbetet utan de lämnar den med en stickpropp.
Samma gällde när jag tog in offert från anticimex på en avfuktare till min krypgrund. El installation ingick inte.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
sawsaw skrev:1. Därför att en EKK har 1-trådig ledare, alltså 1 enda solid kopparledare och när den rört sig tillräckligt mycket så går den av med glappkontakt och kanske brand som följd. Därav ska den bara användas i fasta installationer där den inte utsätts för rörlighet.
2. Se mitt inlägg högre upp.
3. SAMTLIGA uttag utomhus SKA vid ändring/nyinstallation föregås av jordfelsbrytare, inga undantag.
4. Fast, ej flyttbar utrustning ska vara fast ansluten till elnätet.
Hej sawsaw,
Har du belägg i någon föreskrift för punkt 4 annat än att det är brukligt. Jag har letat i de föreskrifter jag har tillgängliga men inte hittat något. Jag har iofs inte tillgång till svensk standard där jag sitter just nu. I ELSÄK 1999:5 kapitel 537.2.4 finns i alla fall stickproppar och uttag med under exempel på frånskiljningsanordning.
Jag slängde upp frågan runt fikabordet i elverkstan. Kontentan av detta blev att ingen kände till något krav men man tyckte att situationen styr.
En hade t.ex. sin cirkulationspump på stickpropp för att kunna köra den via reservkraft vid strömavbrott. Även ugn och häll som levereras med bara en anslutningssladd förses ofta med stickpropp trots att de inte är särskilt flyttbara.
Jag är intresserad av att få det utrett om det är en skall, bör eller praxis.
/m
Det här är vad som gäller.
ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.
HUVUDREGLER
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.
2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag.
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
Hur sedan var och en gör är upp till honom, men det här är vad som enligt gäller enligt elsäkerhetsvekets bestämmelser
ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.
HUVUDREGLER
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.
2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag.
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
Hur sedan var och en gör är upp till honom, men det här är vad som enligt gäller enligt elsäkerhetsvekets bestämmelser
Tyvärr bor hon ett antal mil bort, vilket kommer att försvåra för mig att effektivt hjälpa. Men jag har pratat med henne efter att de första svaren kom, och efter vad jag förstod skulle det vara pris för totallösning, samt att dessutom ville hon få det gjort på rätt sätt.Linnex skrev:Hmm.. Vad säger dina svärföräldrar om överenskommelsen och vad står på avtalet.
Så jag ska försöka sammafatta vad som är direkt fel plus vad som inte kanske är fel men iaf inte riktigt bra, så svärmor kan visa något för installationskillarna. Hon tror sig inte kunna återberätta vad jag har sagt iaf.
Vi får se hur vi löser detta, men jag återkommer med ett inlägg när det händer nåt, så ni iaf får veta.
Tack för alla synpunkter.
Du bör nog kolla upp om elinstallationen ingick. Kan tyvärr vara så att dina svärföräldrar tror att installationen skulle täcka allt. Men ofta friskrivs just elinstallationen då säljaren inte vet innan de besöker platsen hur det ser ut vid elcentralen. Om det finns lediga grupper, avståndet till centralen och hur man kan dra kabeln.Mikael_L skrev:Tyvärr bor hon ett antal mil bort, vilket kommer att försvåra för mig att effektivt hjälpa. Men jag har pratat med henne efter att de första svaren kom, och efter vad jag förstod skulle det vara pris för totallösning, samt att dessutom ville hon få det gjort på rätt sätt.
Så jag ska försöka sammafatta vad som är direkt fel plus vad som inte kanske är fel men iaf inte riktigt bra, så svärmor kan visa något för installationskillarna. Hon tror sig inte kunna återberätta vad jag har sagt iaf.
Vi får se hur vi löser detta, men jag återkommer med ett inlägg när det händer nåt, så ni iaf får veta.
Tack för alla synpunkter.
Däremot är det i så fall lite märkligt om inte montören sa något om att det var provisoriskt... men han kanske trodde att dina svärföräldrar var införstådda att de var tvugna att efter monteringen ta dit en eletriker.
På jobbet satte vi in ren kylning modell värmepump (utan värmesystem) för 50.000 kr. Montören hade ingen elkompentens då han var en ren kyltekniker och lokal elfirma kom och kopplade elen.
Jag skulle vilja säga att jag har det men exakt var det står kan jag inte peka på just nu. I fallet i just denna tråden så ska den vara fast ansluten iallafall eftersom stickproppen sitter på en EKK och det troligen är installatören som monterat den och inte tillverkaren. Även vid elbesiktingar så brukar besiktningsmannen anmärka på detta.Macce skrev:Hej sawsaw,
Har du belägg i någon föreskrift för punkt 4 annat än att det är brukligt. Jag har letat i de föreskrifter jag har tillgängliga men inte hittat något. Jag har iofs inte tillgång till svensk standard där jag sitter just nu. I ELSÄK 1999:5 kapitel 537.2.4 finns i alla fall stickproppar och uttag med under exempel på frånskiljningsanordning.
Jag slängde upp frågan runt fikabordet i elverkstan. Kontentan av detta blev att ingen kände till något krav men man tyckte att situationen styr.
En hade t.ex. sin cirkulationspump på stickpropp för att kunna köra den via reservkraft vid strömavbrott. Även ugn och häll som levereras med bara en anslutningssladd förses ofta med stickpropp trots att de inte är särskilt flyttbara.
Jag är intresserad av att få det utrett om det är en skall, bör eller praxis.
/m
Visst, det förekommer att man ansluter vissa saker med stickpropp. T.ex inom industrin där det blir smidigare och kortare avbrott att byta en motor ansluten på det sättet. Men där går nog andra bestämmelser in före ELSÄK-FS.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden