Ja, byte av denna fasta väggkontakt från 1954 kanske inte är helt nödvändig, men om jag skulle byta till ett eluttag som fungerar med moderna krav i tvättrummet, vilket eluttag ska jag då ha? Den nya tvättmaskinen som kommer i veckan har stickpropp som jag ju då måste kapa för att ansluta fast. Men enklare då med ett nytt uttag tänker jag? Eller täcker jag fel?
Om jag vill putsa till väggen samtidigt (puts på tegel) - vilken massa blir bäst att fylla/jämna ut med?
Tacksam för tips....

Gammal fast väggkontakt med sladdar och en röd indikeringslampa på en sliten vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt vägguttag från 1954 öppnat, visar äldre kablar och anslutningar. Diskussion om byte för att matcha modern tvättmaskinsstickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är ingen kontakt utan en manöverbrytare.
Med tanke på hur inkommande trådarna ser ut så ska du inte röra någonting alls, inte ens koppla bort befintliga tvättmaskinen.

Du bör ta in en elektriker som drar en ny matning från gruppcentralen till ett nytt uttag samt river befintliga matningen och manöverbrytaren.

Anledningen är att befintliga matningens isolering riskerar att trilla sönder så fort någon rör ledarna.

• Gilla
Bjerrod och 5 till
  • Laddar…
Aha, manöverbrytare alltså - men förra elektrikern kopplade ju in den gamla tvättmaskinen på denna manöverbrytare för fem år sedan? Utan någon speciell åtgärd?
Nå, säkrast är ju bäst, men kan jag alltså inte slå av huvudströmbrytaren, kapa av kabeln på väggen och plocka bort manöverbrytaren? Jag blir inte av med den gamla maskinen om den inte är urkopplad....

Magnus E K
H hogdalen skrev:
Aha, manöverbrytare alltså - men förra elektrikern kopplade ju in den gamla tvättmaskinen på denna manöverbrytare för fem år sedan? Utan någon speciell åtgärd?
Nå, säkrast är ju bäst, men kan jag alltså inte slå av huvudströmbrytaren, kapa av kabeln på väggen och plocka bort manöverbrytaren? Jag blir inte av med den gamla maskinen om den inte är urkopplad....
Om det akuta problemet bara är att kunna köra bort den gamla maskinen, slå av huvudbrytaren, klipp av sladden nära maskinen, skala upp och isolera ledarna med (förslagsvis) wago-klämmor. Slå på huvudbrytaren igen.

Åkej, ja, det är ju en räddning för stunden. Men den gamla "matningen/kabeln(?)" håller alltså så pass dålig kvalitet? Det är inte riktigt min erfarenhet men nytt är ju förstås bättre. Tvättmaskinfirman installerar inte själva utan separat elektriker måste kallas in. Om jag förbereder och köper in en ny väggkontakt, vilken ska jag då ha?

Det ser ut att vara en gammal gummiisolerad kabel där gummit torkat och faller sönder. Ett byte hela vägen till central rekommenderas.
Man började med plastisolering i mitten på 50-alet så är installationen från -54 så är den precis på fel sida gränsen för "evig" hållbarhet, tyvärr.
Byt kabel.

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
H hogdalen skrev:
Åkej, ja, det är ju en räddning för stunden. Men den gamla "matningen/kabeln(?)" håller alltså så pass dålig kvalitet? Det är inte riktigt min erfarenhet men nytt är ju förstås bättre. Tvättmaskinfirman installerar inte själva utan separat elektriker måste kallas in. Om jag förbereder och köper in en ny väggkontakt, vilken ska jag då ha?
För att lossa maskinens anslutning ska du i så fall bryta strömmen och sen koppla ur sladden från brytaren inga konstigheter så långt. Steg två är att som flera skriver få kabeln som säkert är gummiisolerad och upptorkad i ändarna bytt och ev uttag installerat.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jaha, nå då har jag ju klara besked om hur att göra. Jag får tacka för hjälpen för den här gången. Över till nästa projekt!

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Kan vara läge också att påpeka att brytaren är en trefasbrytare. Så du har troligen trefas matning i den gamla dåliga kabeln. I så fall har du tre säkringar i elcentralen som matar den här brytaren. Du måste alltså bryta alla 3 för att får det spänningslöst i brytaren, om du tänker skruva loss anslutningen där.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Stort Tack hempularen, noterat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.