15 235 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
EKK till stickpropp, tillåtet?
Sida 1 av 2
Vi var och hälsade på svärmor i helgen och då passade jag på och inspekterade den nyinstallerade värmepumpen.
Jag la märke till att strömmen till utedelen var kopplad med EKK, som sedan var klamrad längs husväggen (lågt ner, ca 20-30 cm över mark) för att till sist avslutas med en vanlig stickpropp som var instoppad i ett befintligt vägguttag vid uteplatsen.
Det här kändes lite som en blandat installation, både fast och tillfällig, typ.
Så min fråga är, tycker ni den korrekt och/eller bra?
Jag tänker dels på att EKKn är kopplad till stickpropp och att kabeln är klamrad för att sen anslutas till vägguttag, men även om det är riktigt att använda EKK utomhus på den låga höjden. Huset har antagligen inte tillstymmelse till JFB.
mvh
//Mikael
Jag la märke till att strömmen till utedelen var kopplad med EKK, som sedan var klamrad längs husväggen (lågt ner, ca 20-30 cm över mark) för att till sist avslutas med en vanlig stickpropp som var instoppad i ett befintligt vägguttag vid uteplatsen.
Det här kändes lite som en blandat installation, både fast och tillfällig, typ.
Så min fråga är, tycker ni den korrekt och/eller bra?
Jag tänker dels på att EKKn är kopplad till stickpropp och att kabeln är klamrad för att sen anslutas till vägguttag, men även om det är riktigt att använda EKK utomhus på den låga höjden. Huset har antagligen inte tillstymmelse till JFB.
mvh
//Mikael
Hur ser man om det är det? Är det något som står i kabelns märkning?Smile.75 skrev:
Inomhusdelen är placerad där ett element togs bort för att ge plats, så jag har antagit att ström till inomhusdelen togs från de gamla elementsladdarna. Men nu när jag tänker efter så kommer jag på att kompressorn kanske sitter utomhus pga ljudet, så då kanske även inomhusdelen matas från samma uttag, ev via någon koppling i u-delen.
I så fall är antagligen en kabel dragen genom väggen tillsammans med rören.
Då borde det bästa alternativet vara att ta strömmen från där elementet satt, koppla in det fast med någon koppl.dosa och sen dra kabel UT istället.
Jag ska meddela henne iaf, om att det inte är korrekt utfört.
Tack för svaren så här långt.
Man skall alltid följa tillverkarens anvisning ett exempel på http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=1/28701-FGC101678&Lang=EN Ericsson cabel.
Framgår att kabeln är för fast förläggning. Stickpropp är med andra ord inte tillämpligt då den då inte är fast förlagt.
Framgår att kabeln är för fast förläggning. Stickpropp är med andra ord inte tillämpligt då den då inte är fast förlagt.
Det kan jag tänka mig gäller de billigare varianterna av EKK-light. I kabelns ungdom dök det plötsligt upp nyheter om att den inte var UV-beständig. Det här är inget som gäller generellt för EKK-light idag utan om den är godkännd för utomhusbruk är upp till köparen/användaren att kolla upp med respektive tillverkare.Smile.75 skrev:
Hej !
Som jag ser det innehåller ursprungs-inlägget (minst) fyra frågor.
1. EKK till stickpropp, tillåtet?
2. EKK utomhus ?
3. Höjd på uttaget ?
4. Utomhusdel ej fast inkopplad ?
Svar på dessa frågor är jag definitivt inte säker på men :
1. Varför skulle inte EKK-kabel få avslutas med stickpropp ??
2. EKK (om det är det) är väl avsedd för förläggning utomhus, dock ej i direkt solljus ?
3. Uttag utomhus (tex på altan som ej är helt inbyggd) på lägre höjd än 1,7 m skall föregås av jordfelsbrytare och på lägre höjd än 0,5m skall vara av kapslingsklass IPX4.
4. Vet ej, står kanske någon vägledning i installations-anvisningarna ?
MVH,
/Erland
2. EKK utomhus ?
3. Höjd på uttaget ?
2. EKK (om det är det) är väl avsedd för förläggning utomhus, dock ej i direkt solljus ?
3. Uttag utomhus (tex på altan som ej är helt inbyggd) på lägre höjd än 1,7 m skall föregås av jordfelsbrytare och på lägre höjd än 0,5m skall vara av kapslingsklass IPX4.
MVH,
/Erland
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Svarpå fråda 1:
Ekk har entrådig ledare och riskerar att brytas av med många böjningar hit och dit.
Stickpropp (Schucko) är inte lämplig då man ska hålla reda på fas och nolla i värmepumpen. CEE don håller reda på fas och nolla.
Prototypen
Ekk har entrådig ledare och riskerar att brytas av med många böjningar hit och dit.
Stickpropp (Schucko) är inte lämplig då man ska hålla reda på fas och nolla i värmepumpen. CEE don håller reda på fas och nolla.
Prototypen
1. Därför att en EKK har 1-trådig ledare, alltså 1 enda solid kopparledare och när den rört sig tillräckligt mycket så går den av med glappkontakt och kanske brand som följd. Därav ska den bara användas i fasta installationer där den inte utsätts för rörlighet.Snoopy32 skrev:Hej !
2. EKK utomhus ?
3. Höjd på uttaget ?
MVH,
/Erland
2. Se mitt inlägg högre upp.
3. SAMTLIGA uttag utomhus SKA vid ändring/nyinstallation föregås av jordfelsbrytare, inga undantag.
4. Fast, ej flyttbar utrustning ska vara fast ansluten till elnätet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Arbetsbrytaren kanske ryms inne i kåpan på utedelen.
Prototypen
Prototypen