Samma med löstagbara timrar för kaffebryggare som bryter enpoligt. Löjligt ! Fungerar ju bara i 50 % av fallen. Samma: 2 - 3 skall dö innan det åtgärdas. Konstigt tycker jag att dom får säljas

Sverige är fantastiskt

Jordfelsbrytare för ojordade vägguttag är också tryggt. Detta tror ju vissa inte stämmer tyvärr. Bra att vi ventilerar verkligheten här

Förstår nog inte riktigt vad du syftar på med att klockströmbrytare/timers bara bryter enpoligt? Det är väl så de flesta strömbrytare i en fastighet fungerar.
Och det är väl av den orsaken att om man kopplar med el så ska man ha tillräcklig kunskap att förstå att utrustning kan vara spänningsatt och alltid ska kontrolleras före någon form av åtgärd.
Däremot så kan jordfelsbrytare tillföra extra skydd, även om de inte löser ut i alla situationer.

toli skrev:
Samma med löstagbara timrar för kaffebryggare som bryter enpoligt. Löjligt ! Fungerar ju bara i 50 % av fallen. Samma: 2 - 3 skall dö innan det åtgärdas. Konstigt tycker jag att dom får säljas
När ser du detta som ett problem? Många tex kaffebryggare m.m. bryter endast enpoligt.. Så länge det inte är fel på maskinen så är det ju inget problem..

Om man inte skall koka kaffe i vattendimma eller något då kanske ::)

toli skrev:
Precis, det finns ju klara regler som talar om hur du ska frånskilja om du ska jobba I kaffebryggaren, och den som skulle förlita sig på att klockströmbrytaren gör jobbet istället för att dra ur stickproppen förtjänar nästan en "kyss".
Skulle vilja se om det är statistiskt säkerhetsställt att det verkligen har inträffat 2-3 dödsfall på grund av att dom bara bryter enpoligt!

hempularen skrev:
Nejh en jfb mäter inte summström på jord.

Den mäter att summan av utgående ström i fasledarna och strömmen i nollan blir noll. Dvs. att alla ström som går ut ur centralen också kommer tillbaka via antingen fasledare (i 3-fas grupper) eller på nollan.

Om en felström går tillbaka tillbaka via en skyddledare eller via ett rör eller liknande spelar ingen roll jordfelsbrytaren skall bryta ialla fall.
Ja, så är det ju såklart!

En JFB skyddar även ett ojordat uttag men bryter inte när felet uppstår utan först när fara uppstår, dvs när en person kommer och "jordar". Därför som det funkar att lura jordfelsbrytaren genom att lossa jordanslutningen.. Tips som funkar med motorvärmare tex.. :-)

Låter inte som ett bra tips. Utan skyddsjord, och med ett kontaterat isolationsfel (annars hade ju inet jfb brutit), Tar du då bort jordledaren så blir ju hela bilen spänningsförande, inte bara kanske utan garanterat, Ok du är skyddad av din jordfelsbrytare, om någon råkar ta i bilen eller grannens hund försöker pinka på den. Grannens hund tror jag faktiskt dör i det läget oavsett att det finns jfb.

Men vad händer om någon upptäcker att du kan koppla in motorvärmaren vid jobbet, hos några vänner? Hur vet du att det finns jfb på deras uttag?

cadkungen ska nog hålla sej till cadtips och inte till eltips med sina "kunskaper" om el...
istället för att ge LIVSFARLIGA "eltips"

hempularen skrev:
Men vad händer om någon upptäcker att du kan koppla in motorvärmaren vid jobbet, hos några vänner? Hur vet du att det finns jfb på deras uttag?
Beror i vilken ände man lossar.. 8-)

pellefant: Koppla av en smula..inte bara ström som är farligt för hjärtat vettu.. ;)

toli skrev:
Likströmsfelsströmmen som uppkommer vid jordfel från frekvensstyrda maskiner känner inte den "gamle" jordfelösbrytaren" av. Tycker därför att det är mycket olämpligt att inte gamla jordfelsbrytare byts ut till nyare av typ: A.  Men efter 2 - 3 dödsfall, så byts dom säkert ut. Samma med klockströmställare som bryter enpoligt, varför ? Är lampan släckt, så skall där väl inte finnas spänning ? Men brytes nollan, så ?

->

Tror det skall vara Pulserande likström i stället för frekvensstyrda.

Jordfelsbrytare växel-och likströmskänslig Typ A
Tillverkade enligt ISO 9001
Dessa jordfelsbrytare är gjorda för att klara både AC-växelfelströmmar

och pulserande DC-likfelströmmar. Felströmmarna kan uppstå i ex.vis hastighetsreglerade verktyg, dimrar och dylikt.
Vanliga jordfelsbrytare (Typ AC) reagerar ej för dessa och löser då ej ut.
Dessa kan installeras i låga temperaturer.
(-25C)

Från www.hager.se hemsida.

cadkungen!
och du förklarade ju det väldigt exakt i ditt tips till alla som läser ditt tips eller????
jag förstår då inte var du menar att det är säkert att lossa jorden iaf, du kanske kan vidareutveckla det.....

Jag tror att jag förstår precis hur han menar, och jag får rysningar. Följer man den typen av tips och det sedan händer en olycka så betraktas det som uppsåtligt snarare än vållande genom olyckshändelse, alltså dråp eller mord.

Tyvärr så tror jag att man behöver vara med om ett par rejäla elolyckor för att få rätt respekt för el. Man får inte förutsätta att en jordfelsbrytare skall fungera och rädda en. En jfb är bara en ytterligare säkerhetsdetalj som tillsammans med resten av säkerhetssystemet minimerar risken för olyckor. Olyckor beror oftast inte på en enstaka detalj som inte är korrekt, oftast är det flera samverkande faktorer, genom att då ha flera nivåer på säkerhetssystemet så minskar man risken.

En kollega till mig skruvade häromdagem i sin värmepump hemma, han hade dragit ur säkringarna, han kontrollmätte att den inte var spänningsförande, han brukar använda verktyg med isolerade handtag. Han skulle klippa av en ledning i den nu konstaterat spänningslösa apparaten. Han fick en stöt, kramp och fastnade under några sekunder. Efter smällen kände han sig matt och gick och vilade, somnade, kunde inte tänka klart. En stund senare hittade en släkting honom fick iväg honom till sjukhus. Efter några timmar med Ekg och diverse prover (man får ofta njursvikt efter en sådan elolycka, och skall ALLTID uppsöka läkare, det kan komma ett dygn efter olyckan) fick han åka hem.

Det som hade hänt var att han inte kunde hitta sina glasögon när han skulle stänga av säkringarna, tog fel. Han hade haft sin voltmeter utlånad, missade att kontrollera mätområde, den var inställd på likspänning, och han hade de isolerade verktygen i andra änden på källaren, tog andra verktyg, tänkte "jag har ju kontrollmätt", just innan det small.

Både han och jag jobbar dagligen med elektronik, har myket god vana vid hantering av mätinstrument.

Detta appropå att det är flera samverkande faktorer som ställer till det.

och han loggar in som "elkonstruktorn" ?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.