Skumpe Skumpe skrev:
Det är hantverkaren som gör ROT -avdrag åt kunden. Kunden kan inte göra det själv.
Har du ingen möjlighet att betala pga för få uppgifter får du göra ditt bästa för att få det.
Det är ju precis det jag säger!
Hur faan ska man kunna göra ROT-avdrag utan faktura.
Ge dig nu!

A AG A skrev:
Ge dig nu!
Det går inte.

Vi hade en hantverkare som gjorde ett jobb i november 2022. Fakturan kom först i februari 2023 och då har vi redan allt rot-avdrag reserverat för en byggfirma som ska göra ett större projekt hos oss. Det var nån tusenlapp vi förlorade, men hantverkaren kände inget ansvar för den sega faktureringen, trots jag skickat flera mail med påminnelser om att fakturan MÅSTE komma 2022 för att jag ska kunna få ROT på den. Givetvis kom då fakturan detta året, med ROT avdraget *suck*. Jag ringde upp och sa att han får skicka en ny faktura utan ROT, fick bara ett *jaha* till svar. Vi får väl se när den dyker upp. Kanske 2024 och då kanske jag kan dra ROT om det inte gått för lång tid :D

/S

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skumpe
L lbgu skrev:
Men reglerna är sådana att hantverkaren har 3 år på sig att fakturera. Kan hålla med om att det är idiotiskt att vänta i 3 år, men det finns säkert hantverkare som är idioter så omöjligt är det inte. Sen kan det väl finnas andra skäl som kanske är lite i gråzonen som nämndes tidigare i tråden som att t.ex. vänta ut en skilsmässa eller konkurs.
Jag vet inte varför hantverkare skulle vänta på en konkurs, då får de ju rimligen inga pengar.

Skumpe
P PatrikJo skrev:
Men snälla. Istället för att mata ut inlägg utan innehåll, kan du inte förklara hur TS ska gå tillväga för att få kontakt med hanterverkaren? Hur ska han kunna betala en faktura han inte fått när hantverkaren inte går att få tag på?
Jag vet inte. Men man får göra flera försök och dokumentera saken. Rekommenderat brev är säkrast.

Skumpe
H HEM2121 skrev:
Det är ju upp till hantverkaren. Har de skickat faktura och påminnelse kan de ju vara en idé att skriva ett mail. Ingen kontakt med beställaren så får väl inkasso och/eller kronofogden sköta det.
Det är precis så det går till.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Skumpe
K kortis skrev:
I är det väl så att det går att följa iaf SVT
Ditt inlägg är oförståeligt, auto-correct?

Skumpe
A AG A skrev:
Ge dig nu!
A AG A skrev:
Ge dig nu!
Du har nog inte förstått frågan. ROT har jag bara diskuterat som något TS riskerar att missa.
Vill du inte diskutera är det bara att låta bli att svara. Det är mycket effektivare än att be andra sluta svara när man inte längre vill delta i diskussionen.

hsd
Skumpe Skumpe skrev:
Jag vet inte varför hantverkare skulle vänta på en konkurs, då får de ju rimligen inga pengar.
Efter konkursen startar de nya firman, ab fiffel å båg , så skickas fakturan under nya namnet eller tom gamla namnet men nytt konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
hsd hsd skrev:
Efter konkursen startar de nya firman, ab fiffel å båg , så skickas fakturan under nya namnet eller tom gamla namnet men nytt konto
Ja, det är nåt att se upp med!

Skumpe
hsd hsd skrev:
Det är däremot olagligt och öppnar vi den burken finns många alternativ.

C
Skumpe Skumpe skrev:
Det är däremot olagligt och öppnar vi den burken finns många alternativ.
Va bra, då finns det underlag för ytterligare några hundra inlägg i tråden då :crysmile:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skumpe
C cpalm skrev:
Va bra, då finns det underlag för ytterligare några hundra inlägg i tråden då :crysmile:
Ja alltså vi är på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera har du hamnat fel:)

• Gilla
kortis
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu pratar du i nattmössan. TS har inget som helst ansvar att betala en faktura som inte finns. TS har dessutom sökt kontakt med firman utan framgång. Firman kan då inte påstå att de i sin tur skickat något till TS.
Vidare så har TS samma rätt till ROT som tidigare. Att det nu är försent att ansöka är bara företagets problem.
Skickar man ett brev är det avsändarens ansvar att ett brev kommer fram, inte adressaten. Vill man se att adressaten får brevet rekar man det.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.