25 804 läst ·
132 svar
26k läst
132 svar
Ej fått faktura
Det går inte.A AG A skrev:
Vi hade en hantverkare som gjorde ett jobb i november 2022. Fakturan kom först i februari 2023 och då har vi redan allt rot-avdrag reserverat för en byggfirma som ska göra ett större projekt hos oss. Det var nån tusenlapp vi förlorade, men hantverkaren kände inget ansvar för den sega faktureringen, trots jag skickat flera mail med påminnelser om att fakturan MÅSTE komma 2022 för att jag ska kunna få ROT på den. Givetvis kom då fakturan detta året, med ROT avdraget *suck*. Jag ringde upp och sa att han får skicka en ny faktura utan ROT, fick bara ett *jaha* till svar. Vi får väl se när den dyker upp. Kanske 2024 och då kanske jag kan dra ROT om det inte gått för lång tid
/S
Jag vet inte varför hantverkare skulle vänta på en konkurs, då får de ju rimligen inga pengar.L lbgu skrev:Men reglerna är sådana att hantverkaren har 3 år på sig att fakturera. Kan hålla med om att det är idiotiskt att vänta i 3 år, men det finns säkert hantverkare som är idioter så omöjligt är det inte. Sen kan det väl finnas andra skäl som kanske är lite i gråzonen som nämndes tidigare i tråden som att t.ex. vänta ut en skilsmässa eller konkurs.
Jag vet inte. Men man får göra flera försök och dokumentera saken. Rekommenderat brev är säkrast.P PatrikJo skrev:
A AG A skrev:
Du har nog inte förstått frågan. ROT har jag bara diskuterat som något TS riskerar att missa.A AG A skrev:
Vill du inte diskutera är det bara att låta bli att svara. Det är mycket effektivare än att be andra sluta svara när man inte längre vill delta i diskussionen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Skickar man ett brev är det avsändarens ansvar att ett brev kommer fram, inte adressaten. Vill man se att adressaten får brevet rekar man det.A AG A skrev:Nu pratar du i nattmössan. TS har inget som helst ansvar att betala en faktura som inte finns. TS har dessutom sökt kontakt med firman utan framgång. Firman kan då inte påstå att de i sin tur skickat något till TS.
Vidare så har TS samma rätt till ROT som tidigare. Att det nu är försent att ansöka är bara företagets problem.
Klicka här för att svara