25 804 läst ·
132 svar
26k läst
132 svar
Ej fått faktura
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Om hantverkaren inte får betalt trots påminnelser så tar hantverkaren kontakt med beställaren. Ingen kontakt så skickas fakturan till inkasso och/eller till kronfogden så sköter de resten mot beställaren.Skumpe skrev:
H HEM2121 skrev:
Om hantverkaren skickar iväg en faktura och sedan inte får betalt kan denne gå direkt till inkasso också. Det finns inte något krav att skicka påminnelser.Cgolsson skrev:
För övrigt så kan ju lika gärna påminnelsen komma bort i posten (eller på annat vis) som att fakturan kan göra det.
Rent rättsligt i praktiken kan aldrig kunden belastas på något sätt om denne aldrig fått någon faktura. Jag har i alla fall aldrig sett något fall där det skett eller sett någon laghänvisning eller rättsfall i den vägen. Givetvis måste kunden betala om denne senare får fakturan inom rätt tid (3 år?).
Problemet för kunden är förstås att denne ev måste kunna "bevisa" att denne inte fått någon faktura.
Så därför bör alla kontakter och kontaktförsök som telefonsamtal, sms, mejl, pappersbrev och ev rek dokumenteras. Och förstås ska allt detta ske till rätt mottagare, adress och telefonnummer.
Problemet för kunden är förstås att denne ev måste kunna "bevisa" att denne inte fått någon faktura.
Så därför bör alla kontakter och kontaktförsök som telefonsamtal, sms, mejl, pappersbrev och ev rek dokumenteras. Och förstås ska allt detta ske till rätt mottagare, adress och telefonnummer.
Det är isåfall bedrägeri. Även om företaget fått betalt, så hade de kunnat efterkonstruera en ny faktura och på sätt kräva mer pengar. Man går ju alltså inte säker, även om man betalar exempelvis offertsumma.Skumpe skrev:
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma i ditt resonemang?
Har man ingen faktura kan man inte betala. Man vet, för det första, inte hur mycket man ska betala. Två, man vet sannolikt inte vart man ska betala. Tre, man vet inte om det finns någon mottagare. Fyra, man kan inte göra ROT-avdrag.
Självklart är det bedrägeri om det hanteras på det sättet i syfte att debitera extra avgifter.A AG A skrev:Det är isåfall bedrägeri. Även om företaget fått betalt, så hade de kunnat efterkonstruera en ny faktura och på sätt kräva mer pengar. Man går ju alltså inte säker, även om man betalar exempelvis offertsumma.
Jag förstår verkligen inte vart du vill komma i ditt resonemang?
Har man ingen faktura kan man inte betala. Man vet, för det första, inte hur mycket man ska betala. Två, man vet sannolikt inte vart man ska betala. Tre, man vet inte om det finns någon mottagare. Fyra, man kan inte göra ROT-avdrag.
Det tråkiga är att stora aktörer sätter detta i system.
Jag har på nära håll bevittnat hur Svea Bank genom sina systerbolag Svea Ekonomi/Svea Inkasso gör på exakt det sättet.
Utebliven faktura följs av påminelse med påminelseavvgift och bara någon dags betalningstid, de skyller på "snigelpost" med Postnord som de inte tar ansvar för.
Betalning hins inte med pga kontroll I systemet och någon bankdag vid helg.
Då kommer inkassokravet, skickat natten efter förfallodag, med kravavgift.
Det är först när inkassokravet skickas de använder sig av Kivra som är snabbt och spårbart.
Postnord passar bra vid fakturautskick (fejkat?) när försening kan generera extra intäkter.
Totalt bara några hundralappar men "många bäckar små" ger goda extra intäkter. Skamligt men tråkig verklighet.
K kortis skrev:
Det tror jag säkert förekommer.B Bernt Ö97 skrev:Självklart är det bedrägeri om det hanteras på det sättet i syfte att debitera extra avgifter.
Det tråkiga är att stora aktörer sätter detta i system.
Jag har på nära håll bevittnat hur Svea Bank genom sina systerbolag Svea Ekonomi/Svea Inkasso gör på exakt det sättet.
Utebliven faktura följs av påminelse med påminelseavvgift och bara någon dags betalningstid, de skyller på "snigelpost" med Postnord som de inte tar ansvar för.
Betalning hins inte med pga kontroll I systemet och någon bankdag vid helg.
Då kommer inkassokravet, skickat natten efter förfallodag, med kravavgift.
Det är först när inkassokravet skickas de använder sig av Kivra som är snabbt och spårbart.
Postnord passar bra vid fakturautskick (fejkat?) när försening kan generera extra intäkter.
Totalt bara några hundralappar men "många bäckar små" ger goda extra intäkter. Skamligt men tråkig verklighet.
Dock är jag mer än säker på att en mindre hantverkare INTE skulle agera på så sätt.
Förmodligen.A AG A skrev:
Det är förhoppningsvis bara ett fåtal företag med företagsledning som har "hybris" och systematiskt använder den tekniken.
Tråkigt men det förekommer. Småföretag har inga stora pengar enskilt att tjäna på detta. Situationen kan uppstå då små företag anlitar faktureringstjänster hos bank/kreditgivare. Småföretag blir då ovetande utnyttjade. Vilket var fallet i det fall jag relaterade till.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Efterkonstruerad faktura syns i bokföringen eller så är det dessutom bokföringsbrottSkumpe skrev:
Fakturan ska bokföras när den skapas och tex. ska momsen in i den period som fakturan skapades oavsett om den är betald eller inte
Min gissning är att när företagets bokföringsfirma (om de anlitar en sådan) ska göra bokslut för 2022 upptäcker de att alla jobb inte är fakturerade och då kommer fakturan till dig, troligen inom några veckor.Cgolsson skrev:
Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Gör jag fel när jag inte betalar?