TRJBerg
B Bernt Ö97 skrev:
För mig är det enkelt.
Ärlighet varar längst.
Att medvetet avstå kontakt och vänta in fakturan när den kommer, eller inte kommer, är inte mitt råd till TS.
Vi har olika synpunkt på detta, jag ändrar inte den moraliska kompassen för att några i detta forum rekomenderar "smitvägen".
Jag har inget behov av lämna ett råd ur populistisk synvinkel.
Självklart får TS olika råd i tråden och är säkert kompetent att själv bedömma vad han ska göra.
Trots allt sökte TS råd, jag tolkade att det fanns en osäkerhet om vad som var lämpligt.
TS kanske väljer att ligga lågt och invänta händelseutvecklingen. Inget problem för mig eftersom det är TS som själv väljer.
Om det desutom fins andra anledningar än att hantverkaren inte "bemödat sig att svara" vet vi inget om. Det kan finnas fördelar med att söka kontakt.
Suck.

• Gilla
Kätting och 5 till
  • Laddar…
Cgolsson Cgolsson skrev:
Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Gör jag fel när jag inte betalar?
Vad tror du själv? Ställ frågan till din moral och hör svaret!

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Leverantören har 3 år på sig att fakturera.
Det vore klädsamt om du kontaktar företaget och ber om fakturan och samtidigt stämmer av vad som händer med eventuellt ROT-avdrag.
Har du missat den möjligheten fins det kanske ett förhandlingsläge. Ärlighet varar längst. Att smutskasta sig själv för 58000 kr känns som dåligt val.
Hur tänker du då om hantverkare som försöker till varje pris suga ut varje krona då och med alla medel och ofta med väldigt dålig yrkesstolthet. Inte alla men påfallande många

K kortis skrev:
Hur tänker du då om hantverkare som försöker till varje pris suga ut varje krona då och med alla medel och ofta med väldigt dålig yrkesstolthet. Inte alla men påfallande många
Precis min tanke. Jag blir upprörd av hantverkares försök att överdebitera material och tjänster.
Därför sätter jag höga krav på mig själv att inte hamna i den kategorin. Det underminerar trovärdigheten om jag ställer krav på andra. Lev som du lär.
Därför är rådet till TS att försöka hitta kontaktmöjlighwt med hantverkaren.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Precis min tanke. Jag blir upprörd av hantverkares försök att överdebitera material och tjänster.
Därför sätter jag höga krav på mig själv att inte hamna i den kategorin. Det underminerar trovärdigheten om jag ställer krav på andra. Lev som du lär.
Du är en raritet. Starkt:love:

K kortis skrev:
Du är en raritet. Starkt:love:
Jag tror inte att jag är så speciellt mycket raritet. Däremot har jag mycket starka åsikter om både rätt och fel. Jag är desutom inte rädd att agera när någon orättfärdiga försöker gynna sig själv. Självklart ställer jag motsvarande krav på mitt eget agerande.
TS fråga i forumet tyder på vilja att göra rätt, vilket ska uppmuntras.

• Gilla
Saxsson och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Läser du alls ett enda inlägg i tråden?
Ts har försökt ringa, skicka både SMS och mail åt hantverkaren, utan att få nått svar.
Vad mer kräver du? Att ts ska kontakta främlingslegionens enhet för att hitta borttappade personer?

• Gilla
  • Haha
Åboen1 och 10 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Läser du alls ett enda inlägg i tråden?
Ts har försökt ringa, skicka både SMS och mail åt hantverkaren, utan att få nått svar.
Vad mer kräver du? Att ts ska kontakta främlingslegionens enhet för att hitta borttappade personer?
Ok
Något aggressiv ton, leder inte långt i relation med omgivningen.
Jag kräver ingenting av TS.
TS avgör själv vilka råd som är bra.
Mitt råd var att söka kontakt. Det kan finnas en enkel och mycket bra förklaring att TS inte lyckats.
Ett företag försvinner inte spårlöst om man har organisationsnummer.
Det är helt OK för mig om TS gör på något annat sätt.
Fakturan kommer förmodligen, då ska den betalas i vilket fall.
Förmodligen missar TS då ett möjligt ROT-avdrag, det kan finnas värde i att söka upp hantverkaren (om företaget fins kvar) och skapa en förhandlingsposition.
Långsökt att hitta hantverkaren i främlingslegionen.
Kan även vara helt ok med avstämning att jobbet är rätt utfört, och att eventuella garantiåtaganden kan fullföljas.
TS har en offert, men slutpris är inte liktydigt med offert. Kan tillkomma/avgå kostnader. Bra att reda ut.
Jag vidhåller att förekomma är bättre än att förekommas, gärna med en god ton.
För mig är det självklart att förvissa mig om vad som händer. Det är ingen belastning att veta vad som hänt och vad kommer att hända.

Skumpe Skumpe skrev:
Du har problem. Det fungerar så här. Det är ditt ansvar att betala (firman kan bara påstå att de skickat faktura) och du kommer inte längre få något ROT-avdrag.

Alternativen du har om firman inte tar på sig "missen" är att gå till tingsrätten med nästan säker utgång till fördel för firman.
Trams så länge man inte fått faktura har man ingen skyldighet att betala. Varför ska han gå till tingsrätten för att kräva att få en faktura? Det värsta som kan hända kunden är att företaget hävdar att de skickat fakturan och han får en påminnelseavgift på någon hundring.

• Gilla
Kätting och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En offert är ingen faktura och säger inget om det fakturerade beloppet eller det belopp som kommer att faktureras. En offert är heller inget avtal. (Men låter man ett arbete utföras brukar det räknas som ett implicit avtal.)
Kort sagt, kunden kan inte betala om denne inte vet beloppet. Ej heller om kunden inte har betalningsinformation som t ex bankgiro, fakturaid etc.
Nej, en offert är inte ett avtal, men en ren accept på en offert är att ingå ett avtal.
Och en offert kan mycket exakt ange vad som ska betalas, så kallat fast pris.
Det kan också vara en offert om löpande räkning och då säger den inget om det slutgiltiga beloppet.

B b50gud skrev:
Trams så länge man inte fått faktura har man ingen skyldighet att betala. Varför ska han gå till tingsrätten för att kräva att få en faktura? Det värsta som kan hända kunden är att företaget hävdar att de skickat fakturan och han får en påminnelseavgift på någon hundring.
Kan du ge mig en källa på att man inte har någon skyldighet att betala så länge man inte fått någon faktura?
Vi har nämligen en källa på motsatsen tidigare i tråden.

TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, en offert är inte ett avtal, men en ren accept på en offert är att ingå ett avtal.
Och en offert kan mycket exakt ange vad som ska betalas, så kallat fast pris.
Det kan också vara en offert om löpande räkning och då säger den inget om det slutgiltiga beloppet.

Kan du ge mig en källa på att man inte har någon skyldighet att betala så länge man inte fått någon faktura?
Vi har nämligen en källa på motsatsen tidigare i tråden.
Två saker:

A. Om offert.
- 1. En "accept" på en offert innebär ett avtal. Men kunden har i praktiken möjlighet att avbryta innan jobbet utförs (vissa mindre inledande kostnader kan han vara tvungen att betala kanske).
- 2. En icke existerande faktura kan inte antas vara på samma belopp som en offert, fast pris eller inte.
Offertgivaren har möjlighet, och i praktiken mycket vanligt, att lägga till kostnader som han anser inte ingår i det fasta priset. Det som ofta fint kallas ändrings- och tilläggskostnader. Det kan kunden inte veta något om utan kontakt med offertgivaren. Och framför allt om det är löpande räkning eller liknande.

B. Om betalning.
Kunden måste kunna göra en juridiskt säker betalning oavsett om han har (vilket jag inte känner till rättsexempel på) skyldighet att betala utan faktura. Framför allt kan kunden förlora hela betalningen om den går till juridiskt fel mottagare (av många orsaker som oärlig mottagare, konkurs, byråkrati mm). Fel mottagare kan vara 1: fel juridisk person och 2: fel konto.
Sedan är problemet att blir det betalade beloppet för litet finns situation som när ingen betalning är gjord.
Och är det för stort är det överskjutande beloppet i realiteten ofta förlorat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Två saker:

A. Om offert.
- 1. En "accept" på en offert innebär ett avtal. Men kunden har i praktiken möjlighet att avbryta innan jobbet utförs (vissa mindre inledande kostnader kan han vara tvungen att betala kanske).
- 2. En icke existerande faktura kan inte antas vara på samma belopp som en offert, fast pris eller inte.
Offertgivaren har möjlighet, och i praktiken mycket vanligt, att lägga till kostnader som han anser inte ingår i det fasta priset. Det som ofta fint kallas ändrings- och tilläggskostnader. Det kan kunden inte veta något om utan kontakt med offertgivaren.

B. Om betalning.
Kunden måste kunna göra en juridiskt säker betalning oavsett om han har (vilket jag inte känner till rättsexempel på) skyldighet att betala utan faktura. Framför allt kan kunden förlora hela betalningen om den går till juridiskt fel mottagare (av många orsaker som oärlig mottagare, konkurs, byråkrati mm). Fel mottagare kan vara 1: fel juridisk person och 2: fel konto.
Sedan är problemet att blir det betalade beloppet för litet finns situation som när ingen betalning är gjord.
Bra redovisning vilken också belyser vikten av att inte sitta passivt för att invänta fakturan(y)
B b50gud skrev:

TRJBerg TRJBerg skrev:
Två saker:

A. Om offert.
Offertgivaren har möjlighet, och i praktiken mycket vanligt, att lägga till kostnader som han anser inte ingår i det fasta priset. Det som ofta fint kallas ändrings- och tilläggskostnader. Det kan kunden inte veta något om utan kontakt med offertgivaren. Och framför allt om det är löpande räkning eller liknande.

B. Om betalning.
1. Här har inte kunden avbrutit, arbetet har utförts, så det är inte aktuellt.
2. Nja, jag vänder mig lite mot att leverantören på eget bevåg (utan accept från kunden) kan lägga till saker den ”anser inte ingår i det fasta priset”. Entreprenören kan lägga till arbeten som måste genomföras för att uppnå branschstandard eller på säkerhetsmässig grund. Annars ligger på entreprenören att bevisa att kunden beställt dessa.
Men absolut, det kan förekomma ÄTA.
Nu vet vi inte här om det handlar om en offert till fast pris eller inte, men det är heller inte relevant för det jag pratar om, att kunden rimligen är skyldig att betala oavsett om den fått en faktura eller inte.

Jag påstår heller inte att kunden/TS bara kan swisha/föra över pengar någonstans. Jag pratar om att det förefaller så att denne har en skyldighet att betala även fast denne inte fått en faktura, hur detta ska göras har jag inte uttalat mig om alls. Andra i tråden verkar vara av uppfattningen att TS inte har den skyldigheten, det har jag ännu inte fått se någon som helst källa till och ställer mig väldigt frågande till.

Svårigheterna kring betalningen, ev. okänt belopp och hur betalningen ska genomföras, till trots, är du av uppfattningen att TS har en skyldighet att betala = följa ingånget avtal, eller är utan skyldighet att betala, oavsett om denne fått en faktura eller ej?
Om det är det senare, har du någon källa till att det skulle vara så?

tveksamt tveksamt skrev:
Fast vet du att fakturan inte finns? Att TS inte fått fakturan betyder inte att den inte finns. Firman kanske har skickat en faktura men den kommit bort på posten, grannen har råkat tömma fel postlåda och trodde det var en bluffaktura och eldade upp den, mailet har hamnat i TS skräppost och blivit borttaget av google etc.
Se länken som @tergo postade tidigare: Betalningsskyldighet vid utebliven faktura (lawline.se)
Jag säger inte att det är så, men det är i alla fall en källa som talar för en sak. Kom gärna med en källa som talar om att man inte behöver betala om man inte får en faktura.
Och är inte grundförutsättningarna att man ska hålla avtal man ingått? En accept av en offert är ju att ingå avtalet att hantverkaren utför en tjänst mot att du betalar. Varför skulle du inte vara bunden av att hålla din del av avtalet?

därför skickas en påminnelse faktura efter 14dagar efter datumet på den räkningen :D

C
tveksamt tveksamt skrev:
att kunden rimligen är skyldig att betala oavsett om den fått en faktura eller inte.
Ingen verkar riktigt utvecklat detta, men hur betalningen skall gå till beror på vad som avtalats.
Om inget särskilt avtalats säger konsumenttjänstlagen (41 §):
"Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten."

Anfordran innebär normalt faktura, men poängen här är att det är näringsidkaren som tar första steget och begär betalt. Innan näringsidkaren gjort detta har det inte uppstått någon betalningsskyldighet.

Sen finns det så klart en gråzon här. Om fakturan kommit bort på posten, innebär det ändå att näringsidkaren framställt en giltig anfordran? Så det är aldrig fel att efterlysa en saknad faktura, men det finns ingen skyldighet att som konsument vidta oändliga ansträngningar för att se till att man får en faktura. Det är i grund och botten näringsidkarens ansvar. Och som någon skrev, i värsta fall får man en påminnelse. Det är inte konstigare än så.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.