39 125 läst ·
338 svar
39k läst
338 svar
Ej beställt sotning, fick faktura ändå
Det är vi överrens om, jag har inte påstått något annat.Rejäl skrev:
Men det du missar är att lagen riktar sig mot kommunen. Det är kommunens ansvar att hålla reda på vad som skall sotas och se till att det i så fall blir sotat. Fastighetsägaren ansvarar endast för att (eventuellt) betala och ge kommunens representant tillträde till fastigheten. För att sammanfatta essensen i det som står i LSO.
Det besvarar defintivt inte frågan!!Rejäl skrev:
Han eldar vilket står i inlägg 1.
Han har fått sotat innan!!
Vill han inte elda mer så måste han säga upp sotaren och sluta elda vilket han inte gjort på varken det ena eller andra!!!!
Föreskrifter gäller lokalaeldstäder och är inte beroende på av att man eldar i den eller inte. Är en eldstad anmäld till kommunen ska den sota enligt det som kommunen har bestämt. Man kan göra det själv om kommunen godkänner det (undantag till kommunsmonopol) eller genom en av kommunen valt sotare.A Argastesnickaren skrev:
Man kan meddela sotare att eldstad är bortagen men det kan ställa till om man vill använda den senare då man kommer att behöva provtrycka det. Man behöver tydligen inte anmälla det till kommunen.
Nej jag har inte missat det, skrev om det i inlägg#7 vi bor i Lerums kommun men det är på uppdrag av Räddningstjänsten Storgöteborg som sotningen sker enligt kommunens hemsida..C cpalm skrev:Det är vi överrens om, jag har inte påstått något annat.
Men det du missar är att lagen riktar sig mot kommunen. Det är kommunens ansvar att hålla reda på vad som skall sotas och se till att det i så fall blir sotat. Fastighetsägaren ansvarar endast för att (eventuellt) betala och ge kommunens representant tillträde till fastigheten.
Och ingen faktura kommer ifrån kommun utan ifrån sotaren..
Ur Lerums kommuns hemsida:
Vem sotar?
I Lerums kommun är företaget Mölndal & Härryda Sotarna Ulf Gustavsson AB ansvariga för sotning. Det sker på uppdrag av Räddningstjänsten Storgöteborg. När det är dags för sotning hemma hos dig kommer du bli kontaktad av Mölndal & Härryda Sotarna Ulf Gustavsson AB. Om du har frågor om sotning kan du ta kontakt med dem eller läsa mer på deras webbplats.https://lerum.se/bygga-bo-och-trafik/brandskydd-och-sotning
ÅTERIGEN så har jag inte svarat på TS huvudfråga😇A Argastesnickaren skrev:
Utan ett felaktigt påstående om att det är obligatoriskt med sotning av ett företag, vilket det inte är och dom undantagen har jag tagit upp flera gånger..
Så frågan är vad du är ute efter?
Ja där står det ju svart på vitt. Sotaren kontaktar dig (du behöver inte kontakta sotaren).Rejäl skrev:
Där står inte något om att du behöver kontakta eller ingå något avtal med sotaren vid nyinstallation av eldstad eller som nybliven fastighetsägare. Det är en fråga mellan kommunen och sotaren.
Min sotningsfaktura kommer från sotaren, inte kommunen.C cpalm skrev:
Allt vad gäller sotningstaxor, avgifter, aviseringsförfarande osv finns oftast att läsa på kommunens hemsida. Det är vad som bestäms vid upphandling av sotningsentreprenör. Har aviseringen skett på korrekt sätt, vilket den verkar ha gjort, så har du antagligen åkt på den avgift för sen avbokning/ utebliven sotning som kommunen har bestämt och som finns att läsa i taxedokumentet, och då har du tyvärr inget att hämta. Lagen om skydd mot olyckor föreskiver att alla eldstäder som är i bruk skall sotas enligt de intervaller som kommunen fastställer, och att det åligger kommunen att tillse att detta sker. Detta sker vanligtvis genom en upphandlad firma. Om man inte har fått tillstånd av räddningstjänsten att låta någon annan än den upphandlade sotaren att utföra sotningen är det bara att snällt släppa in när det är dags om man vill fortsätta att ha eldstaden i drift. Det går ju förstås att höra av sig till firman när avseringen kommer och säga att man inte har eldat sen sist och då slipper man sotning den gången. Sånt här brukar framgå av aviseringen, men den verkar du ju inte ha läst och det är väl det som är upprinnelsen till att du nu måste betala.
Att du är skyldig att sota för att få elda är inte alls samma sak som att du är skyldig att betala en bomtur från ett företag du aldrig haft kontakt med.C cpalm skrev:
Detta är ju väldigt väldigt vanligt att sotarna skickar ut dessa fakturor. När det var aktuellt för mig när jag flyttade tillbaka kunde jag inte hitta ett enda fall där sotaren fått rätt eller där det ens var prövat. Om du har nåt exempel på en sån dom så länka gärna. Juristen jag pratade med sa att fakturan är bara att bestrida och så var det i mitt fall. Med resonemanget jag skrivit ovan. En annan firma sotade.
Gör en deal med sotaren att han/hon kommer bara när du beställt sotning. Så har jag gjort - efter att "kommunens" sotare om och om igen hävdade att "han" har ensamrätt ...
Jag får sotning från grannkommunen, ett par gubbar som inte bråkar och som gör vad jag vill 😉. Men jag sotar 2 ggr/året, efter att jag förbrukat en hel pall.
Jag får sotning från grannkommunen, ett par gubbar som inte bråkar och som gör vad jag vill 😉. Men jag sotar 2 ggr/året, efter att jag förbrukat en hel pall.
Nu hade ju sotaren varit där innan hos ts och sotat dvs det är inte ett företag han aldrig haft kontakt med.Farstatjej90 skrev:
Att du är skyldig att sota för att få elda är inte alls samma sak som att du är skyldig att betala en bomtur från ett företag du aldrig haft kontakt med.
Detta är ju väldigt väldigt vanligt att sotarna skickar ut dessa fakturor. När det var aktuellt för mig när jag flyttade tillbaka kunde jag inte hitta ett enda fall där sotaren fått rätt eller där det ens var prövat. Om du har nåt exempel på en sån dom så länka gärna. Juristen jag pratade med sa att fakturan är bara att bestrida och så var det i mitt fall. Med resonemanget jag skrivit ovan. En annan firma sotade.
Ja så står det, men vi blev tvungna att ta kontakt flera gånger innan en sotare kom ut för första sotningen..C cpalm skrev:
Man har rätt att välja en annan sotare än den som är i kommun samt att man kan gå kursen om sotning och efter ansökan är godkänd så får man sota själv..
Hur har du gjort i din kommun?
Redigerat av moderator:
Du läste inte lagtexten va?Farstatjej90 skrev:
Ett exempel på en sådan föreskrift:
https://wbrand.se/download/18.4af4e47d18774058e675b0f7/1682686025599/Leksands kommun föreskrifter om avgift (taxor) för sotning och brandskyddskontroll.pdf
Utdrag av den i sammanhanget relevanta bestämmelsen i föreskriften:
Nu vet vi förvisso inte hur just TS kommuns motsvarande föreskrift ser ut. Men om vi utgår från att de har motsvarande bestämmelse... Menar du att en sådan bestämmelse inte ryms inom 3 kap. 6 § LSO och därmed är verkanslös?