B Backspegel skrev:
För ett tag sedan knackade det på dörren och utanför står sotaren. Jag har inte beställt sotning, taket är fullt med snö, stegen inte framme och vi har inte eldat i kaminen mer än ett fåtal gånger den senaste tiden så jag tackar nej.

Snart kommer en faktura på "sen avbokning". Jag ser då att jag fått ett (digtalt) brev om att de kommer att sota en viss dag och tid, något jag helt missat att agera på. Har man verkligen rätt att ta ut en avgift för en tjänst jag aktivt hade behövt avboka?

Hade det varit något annat som inte är sotning, hade svaret varit tveklöst NEJ, men nu vill jag ha er hjälp. Sotarfirman säger att jag ska betala och säger att övriga diskussioner får jag ha med Kommunen som nu svarar att det är en civilrättslig fråga och hänvisar tillbaka till Sotarfirman.

Vad säger lagen?
Är det första gången du har haft sotare på besök i nuvarande fastighet?

Regleras i Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, 6 kap., 4-6 paragrafen.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om han har ingått ett sådant avtal är det så men i allmänhet finns det inte och det är mycket vanligt att dessa fakturor skickas ut till personer som aldrig beställt tjänsten.
Har aldrig hört talas om att man ingår något avtal eller tecknar något abonnemang med sotaren.
Den vanliga sotningen och brandskyddskontrollen är kommunalt myndighetsutövande som utförs på delegation av kommunens upphandlade sotare och debiteras enligt kommunal taxa.

Men om kommunen nu meddelar att det i detta fallet är en civilrättslig fråga mellan TS och sotaren och inte en utdebitering av en kommunal taxa så kan man ju bestrida betalningsskyldighet som jag ser det. Men det låter konstigt.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Nej det är andra gången sotaren är här, men det är jättemånga år sedan sist så jag minns inte ens om det var samma företag. Men det var det säkert. Blev också väldigt förvånad om att det var civilrättsligt. Därav min fråga här.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Har aldrig hört talas om att man ingår något avtal eller tecknar något abonnemang med sotaren.
Den vanliga sotningen och brandskyddskontrollen är kommunalt myndighetsutövande som utförs på delegation av kommunens upphandlade sotare och debiteras enligt kommunal taxa.

Men om kommunen nu meddelar att det i detta fallet är en civilrättslig fråga mellan TS och sotaren och inte en utdebitering av en kommunal taxa så kan man ju bestrida betalningsskyldighet som jag ser det. Men det låter konstigt.
Man ringer väl sotaren för att boka tid och då får man ett pris om sotningen, gör man detta så har man ju i gått ett muntligt avtal om man bokar in en tid för sotning.
Sedan när sotaren kommer så ställer han frågor om hur du eldar och hur ofta/mycket ved du förbrukar årligen och efter det bestämms intervallet om sotning. Normalt 1-3 års intervall på en lokaleldstad..
Så att man inte ingår något avtal vet jag inte om det stämmer?
Problemet blir oftast vid ägarbytet av hus när den nya ägaren till huset inte har engagerat sig i detta..

P
Rejäl skrev:
Nej sotning är inte obligatoriskt.
Lagen om skydd mot olyckor (2003:778) ger kommunen rätt att, efter ansökan av fastighetsägaren, låta fastighetsägaren själv eller någon annan än kommunens sotare rengöra (sota) en anläggning.
Sedan kan man låta bli att sota helt, givetvis blir det eldningsförbud då men det är inte obligatoriskt att ha sotning…
Nu ordmärker du igen.
Det är obligatoriskt på ett eller annat sätt om du vill kunna elda. Det fattar man om man bara vill förstå.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 12 till
  • Laddar…
P
P PappasHammare skrev:
Nu ordmärker du igen.
Det är obligatoriskt på ett eller annat sätt om du vill kunna elda. Det fattar man om man bara vill förstå.
Nej det är inte obligatoriskt att sota, det är mängder av eldstäder och andra eldanordningar som har eldningsförbud. Som inte sotas..
Så att säga att det är obligatoriskt att sotaren dyker upp vid dörren och knackar på är att ta i…

• Gilla
  • Haha
widheg och 2 till
  • Laddar…
C
Rejäl skrev:
Man ringer väl sotaren för att boka tid och då får man ett pris om sotningen, gör man detta så har man ju i gått ett muntligt avtal..
I min kommun ringer man inte och bokar någon tid eller diskuterar något pris. Sotningen är schemalagd utifrån vilken typ av eldning det handlar om och sen aviserar de innan de kommer.

Sen skall jag låta det vara osagt om fakturan kommer från kommunen, men jag tror det.

• Gilla
Kickan42 och 7 till
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Nej det är inte obligatoriskt att sota, det är mängder av eldstäder och andra eldanordningar som har eldningsförbud. Som inte sotas..
Så att säga att det är obligatoriskt att sotaren dyker upp vid dörren och knackar på är att ta i…
Snälla LÄS. Obligatoriskt om man VILL kunna elda.

• Gilla
Krille4 och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90
C cpalm skrev:

Inte jag heller. Men det är vad som krävs om man ska vara skyldig att betala.

P
C cpalm skrev:
I min kommun ringer man inte och bokar någon tid eller diskuterar något pris. Sotningen är schemalagd utifrån vilken typ av eldning det handlar om och sen aviserar de innan de kommer.

Sen skall jag låta det vara osagt om fakturan kommer från kommunen, men jag tror det.
Första gången när man installerar en eldstad så måste man boka in det en branskyddskontroll sedan året därpå eller inom 3år behöver man sota om man inte ska få eldningsförbud, I våran kommun så ringer man eller beställer digitalt första gången och då bildas ett avtal..

Men det är vid ägarbytet av hus detta oftast blir ett problem då många är husägare för första gången och inte vet hur det fungerar..

Då det inte är olagligt att ha eldningsförbud i en eldstad så finns ingen lag om att man måste sota utan det går bra att avsäga sig sotningen..

Fakturan i våran kommun kommer ifrån sotaren som är upphandlad av räddningstjänsten..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Inte jag heller. Men det är vad som krävs om man ska vara skyldig att betala.
Om polisen bötfäller dig för fortkörning behöver man inte betala alltså, menar du?
Eftersom man inte ingått något avtal med polisen?

• Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Älska
Thomas78 och 8 till
  • Laddar…
P
P PappasHammare skrev:
Snälla LÄS. Obligatoriskt om man VILL kunna elda.
Det vore bra om du läste inlägget jag svarade på #3..
”Sotning är ju obligatoriskt. I princip kan du inte avbeställa. Men ändra tiden”

han skriver ingett om eldning, dessutom skriver han att man i princip inte kan avbeställa. Vilket är fel för det finns ingett krav om att man måste elda och sota..

Så sluta att bara läs det jag skriver utan läs det jag svarar på, förstår du inte efter det så kan jag inte hjälpa dig..

• Gilla
  • Haha
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
C
Rejäl skrev:
Första gången när man installerar en eldstad så måste man boka in det,
Det man bokar då är väl den brandskyddskontroll som krävs innan eldstaden tas i drift?
Nu hade ju inte TS bokat nåt, så det spåret är ju inte aktuellt här ändå...

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det man bokar då är väl den brandskyddskontroll som krävs innan eldstaden tas i drift?
Nu hade ju inte TS bokat nåt, så det spåret är ju inte aktuellt här ändå...
Barnskyddskontroll är något annat än sotning.
Så det behöver vi inte blanda in i denna diskussion..
Men som jag skrev i inlägg #26 går det till, hävdar du annat så får du ta fram fakta som visar det..

Har redigerat inlägg 26..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.