39 125 läst ·
338 svar
39k läst
338 svar
Ej beställt sotning, fick faktura ändå
ExaktRejäl skrev:Första gången när man installerar en eldstad så måste man boka in det, I våran kommun så ringer man eller beställer digitalt första gången och då bildas ett avtal..
Men det är vid ägarbytet av hus detta oftast blir ett problem då många är husägare för första gången och inte vet hur det fungerar..
Då det inte är olagligt att ha eldningsförbud i en eldstad så finns ingen lag om att man måste sota utan det går bra att avsäga sig sotningen..
Fakturan i våran kommun kommer ifrån sotaren som är upphandlad av räddningstjänsten..
Nej för det regleras i en helt annan lag? Jättekonstigt exempelC cpalm skrev:
Fakta har redan presenterats i tråden. Det som gäller regleras i LSO 3 kap. 4-6 §.Rejäl skrev:
Länk för den som inte orkar söka fram det själv: https://lagen.nu/2003:778#K3P4S1
Nu har ju sotaren varit här innan och sotat hos ts, dessutom så eldar ts i eldstaden.Rejäl skrev:
Ska han då sota eller inte?
Har han inte begärt att sota själv är det då inte ok att sotaren kommer som han bevisligen har gjort innan?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 433 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 433 inlägg
Om du bara skulle försökt att förstå vad som skrivs istället för att ordmärka enstaka ord hela tiden så hade det kommit mer vettigt från dig. Men du behöver inte oroa dig för att få fler kommentarer från mig efter detta....Rejäl skrev:Det vore bra om du läste inlägget jag svarade på #3..
”Sotning är ju obligatoriskt. I princip kan du inte avbeställa. Men ändra tiden”
han skriver ingett om eldning, dessutom skriver han att man i princip inte kan avbeställa. Vilket är fel för det finns ingett krav om att man måste elda och sota..
Så sluta att bara läs det jag skriver utan läs det jag svarar på, förstår du inte efter det så kan jag inte hjälpa dig..
🧱
Ja om man eldar, men det går inte att jämföra med fortkörning..C cpalm skrev:
Sedan behöver man själv kontakta sotarna första gången när man har installerat och eldat i sin eldstad..
Så påstår du annat så fram med faktan?
Har aldrig sett något vettigt ifrån dig så det blir jättebra om du inte skriver😊P PappasHammare skrev:
Har han från början beställt sotning och intervallet har bestämts så är han bunden till det..A Argastesnickaren skrev:
Men om han är ny ägare till huset så är det inte alls säkert. Då ingett avtal har ingåtts och det inte är olagligt att inte elda…
Men nu eldar han, det har han skrivitRejäl skrev:
Och han har också skrivit att där är sotat sen innan hos ts, dvs det finns ju ett avtal om sotning som inte sagts upp.
Jag vet vad han har skrivit, jag har inte sagt att TS kan slippa betalningsansvar eller vad vill du ha sagt?A Argastesnickaren skrev:
Men man har all rätt att avstå sotningen, det är ingen tvingande lag att elda och sota utan man kan välja att ha eldningsförbud i sin eldstad ifall man inte vill eller önskar elda längre..